Kwaliteit

Inspectie in diensten voor oppashulp

Wat zijn diensten voor oppashulp?

Een dienst voor oppashulp organiseert oppashulp door vrijwilligers en verenigingswerkers overdag of ’s nachts. De vrijwilliger of verenigingswerker biedt aan huis gezelschap of toezicht bij afwezigheid of ter ondersteuning van de mantelzorg.

Wat inspecteert Zorginspectie?

Zorginspectie gaat na of de kwaliteit van de zorg bij de diensten voor oppashulp overeenkomt met wat de wetgeving en geformaliseerde afspraken voorschrijven. Meer algemene informatie over inspecteren vindt u op de pagina van Zorginspectie.

Hoe inspecteert Zorginspectie?

  • Types inspectie
    Zorginspectie kan diensten voor oppashulp inspecteren bij een nieuwe erkenningsaanvraag of na een klacht. Daarnaast kunnen opvolgingsinspecties plaatsvinden waarbij Zorginspectie de algemene werking nakijkt. Die inspecties vinden niet met een vaste regelmaat plaats. De frequentie en inhoud van inspectiebezoeken worden vastgelegd in overleg met de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg.
  • Aankondiging    
    Inspecties in de thuiszorgsector worden in principe altijd aangekondigd, maar kunnen ook onaangekondigd zijn. Dat is meestal naar aanleiding van een klacht of van tekorten in het jaarverslag.
  • Focus
    De nadruk van de inspectie ligt op de kwaliteit van de zorg bij de diensten voor oppashulp, de overeenstemming met geldende erkenningsvoorwaarden en het kwaliteitssysteem én de toetsing van de werking op de werkvloer. Zorginspectie inspecteert niet telkens alle (kwaliteits)voorwaarden. 

Wat leest u in het verslag?

Het inspectieverslag van diensten voor  oppashulp bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het verslag heeft volgende doelen: 

  • Vaststellingen schriftelijk weergeven
    Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving? 
  • De voorziening informeren
    Het inspectieverslag informeert de voorziening en de inrichtende macht schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie. 
  • Rapporteren aan de inhoudelijk bevoegde entiteit: de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg
  • Burgers informeren
    Iedere burger kan een definitief inspectieverslag opvragen via het invulformulier op de website van Zorginspectie of door een schriftelijke vraag te richten aan Zorginspectie, Koning Albert II-laan 15, bus 497, 1210 Brussel.
  • Knelpunten signaleren 
    Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in regelgeving bloot. Door die te signaleren kunnen de entiteiten van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verbeteracties ondernemen.  

Zorginspectie moedigt de voorzieningen aan om open te communiceren over haar vaststellingen. 
Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be 

Wat na de inspectie?

Na een inspectiebezoek ontvangen de voorziening en de inrichtende macht het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.  

  • Reactiemogelijkheid 
    De voorziening krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren. Het inspectieverslag wordt pas definitief nadat de geïnspecteerde de kans heeft gehad om te reageren op eventuele onjuistheden in het verslag. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens.  
  • Beslissing door de inspecteur 
    De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag.  
  • De bevoegde entiteit informeren 
    Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de bevoegde entiteit van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (voor de diensten oppashulp is dat de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg). Die entiteit volgt de vaststellingen uit het inspectieverslag op en beslist of er gevolgen zijn voor de verdere erkenning, vergunning of toekenning van subsidies. Het feit dat de inspectie en handhaving gescheiden zijn, noemen we functiescheiding.

Beleidsrapporten

  • Ondersteuning van het beleid 
    Zorginspectie rapporteert niet alleen over individuele voorzieningen, maar neemt ook de taak op zich om, op basis van de inspectievaststellingen, een beeld te schetsen van een sector of een bepaalde problematiek.   
  • Informatie voor de burger 
    Zorginspectie wil de burger informeren over haar vaststellingen bij inspecties in Vlaamse zorgvoorzieningen. Op die manier levert Zorginspectie een bijdrage aan transparantie over de kwaliteit van de zorg in die voorzieningen. 
Sector(en)
Thuiszorg