Werken in de zorg

Uw erkenning aanvragen als ziekenhuisapotheker

Voor apotheker (de basistitel) bestaat er geen erkenning. Voor de specialisatie als ziekenhuisapotheker (de zogenaamde "bijzondere beroepstitel") moet u wel een erkenning aanvragen bij het Departement Zorg.

Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?

1. Stageplan indienen

  • Aan het begin van uw opleiding dient u een stageplan in binnen de 6 maanden vanaf de start van de academische opleiding.
  • Als uw stageplan is goedgekeurd, krijgt u uw voorlopige erkenning. Deze blijft 3 jaar geldig (de normale looptijd van uw opleiding).

2. Wijziging stageplan indienen

Elke wijziging of onderbreking van uw stageplan meldt u aan de erkenningscommissie.

3. Stageschrift indienen

Dien aan het einde van elk opleidingsjaar het stageschriftxls bestand72.5kb van het afgelopen jaar in.

4. Uw (volledige) erkenning aanvragen

Vraag uw erkenning aan binnen de 3 maanden nadat u de opleiding met stage voor deze specialisatie voltooid hebt en u uw diploma behaald hebt.

5. Uw erkenning verlengen

Uw volledige erkenning als ziekenhuisapotheker blijft 5 jaar geldig. Vraag minstens 6 maanden voor het verlopen van uw erkenning de verlenging aan.

Hoe dien ik mijn documenten in?

U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen uiterlijk 10 dagen voor de geplande zittingen van de erkenningscommissie. Doet u dat later? Dan verschuift uw dossier naar de volgende bijeenkomst.

Wanneer vinden de geplande zittingen plaats van de erkenningscommissie?

  • 29 november 2024

Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?

De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:

  • Wij controleren of uw aanvraag administratief volledig is. Als dat niet zo is, ontvangt u een bericht met de vraag om uw dossier aan te vullen met de ontbrekende documenten.
  • Is uw dossier volledig, dan leggen we het voor aan de erkenningscommissie van uw specialisatie. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies, of vragen extra aanvullingen.
  • Hebt u vragen over de stand van zaken van uw dossier? Wacht eerst op het advies van de commissie. Anders kan de antwoordtermijn nodeloos oplopen. 
  • Bij een positief advies ontvangt u dat in uw eBox binnen de 30 dagen na de zitting.
  • Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen na de zitting via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt dan vervolgens binnen de 30 dagen beroep aantekenen bij de erkenningscommissie. 

Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?

Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u, via uw eBox. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.

U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.

Sector(en)
Werk-Zorg