Werken in de zorg

Erkenning aanvragen voor het beroep arts-specialist in de geriatrie - Cloned

De artsen krijgen een viaum na het behalen van het diploma arts. Voor het basisdiploma is geen erkenning nodig. Het visum is dus het attest dat u nodig hebt om het beroep van arts te mogen uitoefenen. Het is uw werkvergunning of "licence to practice". Het wordt uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid zodra uw diploma van arts hebt behaald.

Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?

  1. Stageplan indienen

  • Dit is een overzicht van de stage met de data, de duur, de stagemeester(s) en de stageplaats(en). De stagemeester(s) moet(en) het plan ondertekenen.
  • Aan het begin van uw opleiding dient u een stageplan in binnen de 4 maanden vanaf het begin van de stage.
  • Let op! Als u een verkorting wenst aan te vragen, doet u dit voorafgaand aan de indiening van het stageplan of uiterlijk samen met het indienen van het stageplan.
  1.  Wijziging stageplan indienen

Elke wijziging of onderbreking van uw stageplan meldt u aan de erkenningscommissie.

  1. Stagerapport indienen

  • Aan het eind van elk opleidingsjaar dient u een stagerapport of uw medbook in.
  • Dien binnen de drie maanden na het einde van elk stagejaar het stagerapport of medbook van het afgelopen jaar in. Dient u deze niet of pas na drie maanden in, dan kan de erkenningscommissie adviseren om uw stageplan te verlengen.
  1. Erkenningsaanvraag indienen

  • Aan het einde van uw opleiding, dient u uw erkenningsaanvraag van een titel of bekwaamheid als arts-specialist in.
  • Uw erkenning kan u aanvragen vanaf 3 maanden voor het einde van uw opleiding. Indien u 12 maanden na het beëindigen van uw stage geen erkenningsaanvraag heeft ingediend, kan u worden uitgenodigd door de erkenningscommissie.
  • Dossiers die ten laatste 10 dagen voor de datum van de zitting worden bezorgd, worden geagendeerd op de zitting. Indien het dossier later wordt ingediend, zal het geagendeerd worden op de daaropvolgende zitting.

Wanneer vinden de geplande zittingen plaats van de erkenningscommissie?

Data van de geplande zittingen van de erkenningscommissie:

  • 16 september 2024
  • 9 december 2024

Zijn er specifieke vereisten voor mijn beroepstitel?

De erkenningscommissie geeft volgende aanbevelingen voor de publicatie:

  • De publicatie over een geriatrisch onderwerp moet in een peer-reviewed tijdschrift zijn. Een abstract/mededeling op een congres is niet voldoende.
  • De ASO is eerste auteur in een nationaal tijdschrift, of minstens co-auteur in een internationaal tijdschrift.

Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?

De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:

  • Wij controleren of uw aanvraag administratief volledig is. Als dat niet zo is, ontvangt u een bericht met de vraag om uw dossier aan te vullen met de ontbrekende documenten.
  • Is uw dossier volledig, dan gaat het naar de Nederlandstalige kamer van de erkenningscommissie van uw specialisatie. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies, of vragen extra aanvullingen.
  • U ontvangt het advies van de erkenningscommissie uiterlijk 30 dagen na de zitting. Gelieve voor het verstrijken van deze termijn geen bijkomende vragen tot inlichtingen te stellen omdat dit de antwoordtermijn nodeloos doet oplopen.
  • Bij een positief advies ontvangt u na afloop van uw opleiding uw ministerieel erkenningsbesluit. Wij brengen het RIZIV daarvan op de hoogte. Zij sturen u uw RIZIV-nummer als erkend geneesheer-specialist.
  • Bij een negatief advies ontvangt u dit binnen de 30 dagen via een aangetekende zending. U kan vervolgens beroep aantekenen bij negatief advies.

Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?

Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u. Dit wil zeggen dat we alle documenten naar u eBox sturen. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.

U kan uw eBox activeren via Mijn Burgerprofiel.

Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?

De erkenningscriteria worden bepaald door FOD Volksgezondheid (federale overheid). Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.

Voldoe ik aan de erkenningscriteria?

Volgens de federale erkenningscriteria moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:

Algemene criteria

Specifieke criteria

Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?

Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van deze erkenningsbevoegdheid beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Na het inwinnen van dit advies neemt het Departement de uiteindelijke beslisssing over uw aanvraag.

Wat zijn de taken van de erkenningscommissie?

Gemotiveerde adviezen verstrekken aan het Departement Zorg over:

  • Nieuwe stageplannen en wijzigingen;
  • Stagerapporten en erkenningsaanvragen of kwesties in verband met die erkenning;
  • Toezicht uitoefenen op de uitvoering van het stageplan;
  • Problemen die regelmatig in de behandeling van de aanvragen tot erkenning worden vastgesteld melden aan het voorzitterscollege;
  • Algemene adviezen verstrekken over de erkenning van artsen-specialisten.

Besluit van de secretaris-generaal tot benoeming van de leden van de erkenningscommissie voor artsen-specialisten met de bijzondere beroepstitl van geriatrie

Sector(en)
Werk-Zorg