Erkenningsvoorwaarden afdelingen en departementen medisch toezicht
Wij erkennen de afdelingen en departementen medisch toezicht. Een erkenning is vereist om te kunnen werken voor bedrijven in het Vlaamse Gewest en Vlaamse bedrijven in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad.
Erkend worden
Om erkend te kunnen worden als afdeling of departement Medisch Toezicht moet een dienst:
- een ontvankelijke aanvraag tot erkenning indienen bij Departement Zorg. Dit houdt in dat het aanvraagformulier volledig en in het Nederlands ingevuld is. De gegevens moeten betrekking hebben op de situatie op 31 december van het voorbije kalenderjaar, tenzij anders vermeld;
- voldoen aan de normen van de federale wetgeving betreffende het welzijn op het werk. Meer bepaald moet de dienst voldoen aan de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en haar uitvoeringsbesluiten.
Erkend blijven
Om erkend te blijven moet een afdeling of departement:
- blijvend voldoen aan de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 en haar uitvoeringbesluiten;
- voldoen aan de bepalingen van het decreet van 17 oktober 2003 betreffende de kwaliteit van de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen en haar uitvoeringsbesluiten;
- elk jaar en voor 30 juni, op eigen initiatief, een jaarverslag opsturen naar Departement Zorg;
- elke wijziging die betrekking heeft op de werking aan Departement Zorg melden, hetzij onmiddellijk (b.v. stopzetting, naamswijziging, etc.), hetzij periodiek (b.v. in- en uitstroom van preventieadviseurs-arbeidsgeneesheren).
Departement Zorg ziet erop toe dat aan deze voorwaarden is voldaan. Daarvoor kan het bijkomende gegevens opvragen die het nodig acht.