Welke rechten moeten we als lokaal bestuur zelf invoeren? Hoe weten we welke rechten door de Vlaamse overheid rechtstreeks in de IPDC zijn ingevoerd?
U kan gebruik maken van de conceptenlijst voor Rechtenverkenner die in de handleiding op de startpagina van deze website staat. Daarin staan de concepten waarvoor het lokaal bestuur uitvoerend en bevoegd is, maar ook de concepten waarvoor de Vlaamse of de federale overheid bevoegd is en het lokale bestuur uitvoerend is.
De algemene regel is: bent u als lokaal bestuur actief betrokken in het proces van aanvragen en/of toekennen van de rechten, dan moet u er een lokale instantie van maken. Biedt u enkel hulp en ondersteuning om aan te vragen, dan hoeft u het recht niet aan te maken, want dan zit het vermoedelijk al in de IPDC. Zo hoeft u zelf niets in te voegen over de terugbetalingen vanuit de verplichte ziekteverzekering, of voor belastingvoordelen, maar bijvoorbeeld wel over het leefloon, budgetbegeleiding en referentie-adres omdat u daar als lokaal bestuur een uitvoerende taak in hebt en een rol speelt in het goedkeuringsproces.
Twijfelt u nog, dan kan u in de IPDC opzoeken of u het recht al terugvindt. Zit het in de IPDC en is het geen concept, dan is het beter om dit zelf aan te maken.