Klokkenluidersregeling

Wat is een klokkenluider?

Klokkenluider: Elke persoon die in het kader van een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken.

Een inbreuk is een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt. Ook een poging om een inbreuk te verhullen, maakt hier deel vanuit.

  • Op VO-niveau is de klokkenluidersrichtlijn van toepassing op alle inbreuken op de wetgeving die in Vlaanderen van toepassing is.
  • Op niveau van het Departement Zorg is de klokkenluidersrichtlijn van toepassing op alle inbreuken die door de entiteit zelf wordt begaan.

Wil je melding maken van een inbreuk, zorg er dan wel voor dat je op het moment van de melding redelijke gronden hebt om aan te nemen dat je melding op waarheid berust.

Opgelet:

  • Gaat het niet om een onrechtmatigheid of schending van de regelgeving, geef je melding dan door via de normale klachtenprocedure(s) van het Departement Zorg.
  • Er zijn uitzonderingen waar men geen beroep kan doen op de Klokkenluidersregeling.
    Een melding die te maken heeft met de veiligheid van het land, het medisch beroepsgeheim, het strafprocesrecht, … mag o.a. niet via de Klokkenluidersregeling worden gedaan.

Ik stel een inbreuk vast binnen Departement Zorg en wil hier melding van maken.

Als Departement Zorg hopen we dat er voldoende openheid en vertrouwen is in iedere interne en externe samenwerkingsrelatie om onrechtmatigheden of schendingen bespreekbaar te maken vooraleer je een beroep moet doen op de Klokkenluidersregeling. Zit je met een vraag, twijfels of heb je belangrijke info die je wil delen, richt je dan tot jouw rechtstreeks contactpunt bij het Departement Zorg en breng dit onder de aandacht.

Wil je een melding doen, kan je als melder aankloppen bij verschillende kanalen:

Interne en externe meldkanalen

Intern meldkanaal (Voorkeurskanaal): 
Departement Zorg:

  • Melding via de interne meldpunten
Uitgebreide info over hoe melding gemaakt kan worden bij de interne meldpunten van Departement Zorg: zie onder

Extern meldkanaal: 
Audit Vlaanderen

Audit Vlaanderen kan worden gecontacteerd als:

  1. men zich persoonlijk beter voelt bij een melding bij Audit Vlaanderen dan bij de interne meldpunten van Departement Zorg
    bv. als men geen vertrouwen heeft in hoe de melding zal worden opgevolgd binnen Departement Zorg
    bv. als men een klacht heeft over een persoon die te nauw betrokken is bij de meldingen
  2. er sprake is van financiële fraude

Extern meldkanaal: 
Vlaamse Ombudsdienst

In geval de interne melding al werd gedaan of men het gevoel heeft dat dit intern niet doeltreffend kan worden behandeld of een risico op represailles bestaat, kan je bij de Vlaamse Ombudsdienst (dienst onafhankelijk t.o.v. de Vlaamse overheidsadministratie) terecht.
Extern meldkanaal:
Openbaar maken
De melder kan ook de stap nemen om een melding openbaar te maken, anoniem of niet. In dit geval dient wel meegegeven te worden dat men i.k.v. de Klokkenluidersregeling info openbaar maakt. Op deze manier is het mogelijk om ook de bescherming van de Klokkenluidersregeling te genieten.

Eens een melding gebeurt, kan je die niet meer intrekken. Bij een melding via de klokkenluiderskanalen is het intern meldpunt namelijk bij wet verplicht om de melding te onderzoeken en op te volgen.

Intern meldkanaal: Departement Zorg

Doe bij voorkeur de melding intern bij een van de 3 interne aanmeldpersonen binnen Departement Zorg.

  1. Karine Moykens, Leidend Ambtenaar Departement Zorg
  2. Ria Vandenreyt, Afdelingshoofd Afdeling Organisatie Departement Zorg
  3. Katrien De Meyer, Teamverantwoordelijke HR Departement Zorg

Deze 3 interne aanmeldpersonen worden in het meldingsproces en de opvolging van de meldingen bijgestaan door 2 neutrale ondersteuners:

  • Birgit Kelchtermans, Contactpersoon Integriteit Departement Zorg
  • Liesbeth De Beyter, HRBP Afdeling Organisatie Departement Zorg
CommunicatiekanalenContactname: hoe zal dit verlopen?
Telefonische melding
  • Bel het klokkenluidersnummer
  • De aanmeldpersoon vraagt of het gesprek mag worden opgenomen zodat die een verslag kan opmaken. Dat verslag zal je kunnen nakijken.
  • Na je melding wordt een onderzoek opgestart.
  • Binnen de 3 maanden na je melding ontvang je (bij niet-anonieme melding) meer nieuws over wat er met jouw melding is gebeurd en welke maatregelen zijn genomen of genomen worden.
Schriftelijke melding via e-mail
klokkenluider.zorg@vlaanderen.be
  • Stuur een e-mail naar klokkenluider.zorg@vlaanderen.be
  • Binnen de 7 dagen na je melding via e-mail krijg je een bevestiging van ontvangst.
  • De interne aanmeldpersonen maakt een verslag op en start een onderzoek op.
  • Binnen de 3 maanden na je melding ontvang je (bij niet-anoniem