“Het pilootproject met Alivia is ook een test voor hoe we mensen opleiden in doelgerichte zorg” – Opleidingsaanbod bij de tweede pilot met Alivia
In een pilootproject dit najaar zullen bewoners van woonzorgcentra, hun mantelzorgers en hun zorgverleners binnen en buiten het woonzorgcentrum proberen om doelgericht samen te werken aan een zorgplan. Alivia zal hen daarbij helpen. Ook VIVEL, het Vlaams Instituut Voor de Eerste Lijn, zal helpen: zij bieden opleidingen over doelgerichte zorg. Marlies De Clerck van VIVEL legt uit wat de deelnemers mogen verwachten.
Welke opleidingen zal VIVEL voorzien voor deelnemers aan de piloot met Alivia in de woonzorgcentra?
Marlies: “In deze piloot zullen 15 woonzorgcentra doelgerichte zorg en Alivia uitproberen. Elk van die woonzorgcentra stelt daarvoor een coördinator aan. Voor hen voorzien we fysieke opleidingen met checks en tips hoe je de methode van doelgerichte zorg nog meer kan doen leven. Anderzijds ontwikkelen we een e-learning voor de bredere groep van deelnemers aan de piloten.”
Wat zijn de belangrijkste onderdelen van die opleidingen?
Marlies: “De noodzakelijke basiskennis over doelgericht samenwerken nemen we op in een e-learning. Hoe formuleer je levensdoelen? Hoe vertaal je die naar zorgdoelen? Hoe ga je in gesprek over een zorgplan in een interprofessioneel team? We maken dat duidelijker met een paar casussen. Bij de fysieke opleidingen vullen we die praktische kennis aan met methodes voor de coördinatoren om doelgericht samenwerken uit te leggen aan anderen en met kaders en modellen om het in de praktijk te brengen. We leiden hen op om ambassadeurs of implementatiecoaches te zijn voor doelgericht samenwerken en om het verhaal mee uit te dragen.”
Voor wie is de e-learning bedoeld?
Marlies: “De e-learning is generiek opgesteld en is in de eerste plaats gericht naar alle professionele zorgverleners en ondersteuners. Ook mantelzorgers en personen met een zorgnood kunnen de e-learning doorlopen als ze dat willen. Al beseffen we wel dat zo’n e-learning minder evident kan zijn voor mensen met minder digitale vaardigheden. In de praktijk zullen in deze fase wellicht vooral de professionele zorgverleners de e-learing gebruiken.”
Is er geen risico dat de drempel te hoog ligt, omdat mensen eerst een opleiding moeten volgen voor ze met Alivia kunnen werken?
Marlies: “Dat is een terechte bezorgdheid. We proberen een opleidingsaanbod te bieden waarin je kan kiezen wat je nodig hebt en waar je tijd voor hebt. De e-learning zal bestaan uit twee modules. Een eerste module behandelt de absolute basiskennis over doelgericht samenwerken. Op een kwartier ben je daar doorheen. We houden dat bewust kort om het toegankelijk te houden. De tweede module gaat over interprofessionele samenwerking. Dat is vooral relevant voor mensen die heel actief of intensief betrokken zijn in het zorgteam. We denken er ook over om de e-learning mobiel toegankelijk te maken, zodat mensen op de werkvloer het ook tussendoor of tijdens pauzes kunnen volgen. We willen vermijden dat de opleiding de zorg zelf in de weg staat.”
Is het ook een ambitie om deze kennis op termijn in de basisopleiding van zorgverleners te integreren?
Marlies: “Zeker. We zijn daar al deels mee bezig. We werken samen met de Academie voor de Eerste Lijn, die de opleidingen voor zorgverleners mee vorm geeft . We geven, op vraag, ook gastcolleges, bijvoorbeeld bij opleidingen sociaal werk of ergotherapie. Zo brengen we het thema doelgerichte zorg al naar studenten. De bekendheid groeit stilaan, ook dankzij de piloten.”
Wat hebben jullie geleerd uit de eerste piloot met Alivia in de thuissituatie?
Marlies: “We waren toen minder nauw betrokken, maar we hebben geleerd dat kennis over doelgericht samenwerken goed overgebracht kan worden via opleidingen en tools. De interprofessionele samenwerking binnen zorgteams bleek echter nog niet overal goed uitgebouwd. Sommige profielen waren meer betrokken dan andere. We zoeken nog naar manieren om dat evenwichtiger te maken, met respect voor de wensen van de persoon met zorgnood en diens mantelzorger over wie in zijn zorgteam mag zitten.”
Wat hopen jullie te leren uit de tweede piloot in de woonzorgcentra?
Marlies: “We willen leren welke competenties en kennis nodig zijn om als coördinator een methode voor doelgericht samenwerken en een tool zoals Alivia aan de man te kunnen brengen. We willen ook evalueren of onze opleiding en e-learning voldoende ondersteuning bieden voor de burgers, mantelzorgers en professionals. De piloot in de woonzorgcentra is dus ook een testfase voor onze opleidingen. Zowel de e-learning als de fysieke opleidingen zullen we aanpassen op basis van feedback van de eindgebruikers, de coördinatoren en partners zoals het Kwaliteitscentrum Diagnostiek. We willen het opleidingspakket dat we voorzien voor de piloot later immers breder aanbieden. In de loop van 2026 willen we eerst de zorgraden dergelijke opleidingen aanbieden in functie van hun implementatierol binnen geïntegreerde zorg en ondersteuning.”
- Sector(en)
- Eerste lijn