Kwaliteit van medicatiebeleid in woonzorgcentra gaat er opnieuw op vooruit
Zorginspectie publiceert vandaag het nieuwe rapport over het medicatiebeleid in Vlaamse woonzorgcentra. Na een stagnatie vorig jaar is er in 2025 opnieuw een duidelijke verbetering zichtbaar. Meer zelfs, de woonzorgcentra halen de beste kwaliteitsscore sinds het begin van de inspecties, nu 4 jaar geleden.
Minister van Welzijn Caroline Gennez is tevreden met de vooruitgang: “Het zorgpersoneel in de woonzorgcentra heeft duidelijk extra inspanningen geleverd om de kwaliteit van het medicatiebeleid te verbeteren, mét succes. Zij verdienen alle lof. Hier moeten we op verder bouwen. De veiligheid van de bewoners is en blijft een absolute prioriteit.”
Inspanningen lonen
Het rapport bundelt de resultaten van 188 inspecties uitgevoerd tussen september 2024 en september 2025. Tijdens de inspecties werden 14 aspecten van medicatieveiligheid beoordeeld, waaronder het registreren, veilig bewaren en correct labelen van medicatie. De controles zijn streng: één vastgestelde afwijking, zoals een fout in de registratie of een ontbrekende controle, leidt meteen tot een tekort op dat aspect.
Uit de analyse van de 188 inspecties blijkt dat 8 op de 10 veiligheidsaspecten in 2025 als volledig in orde werden beoordeeld — een duidelijke stijging ten opzichte van 2024, toen 7 op de 10 veiligheidsaspecten als in orde werden beschouwd. Deze verbetering weerspiegelt de inspanningen die de Vlaams erkende woonzorgcentra de afgelopen jaren hebben geleverd om hun medicatieproces te optimaliseren en de aandacht die Zorginspectie ervoor heeft tijdens de inspecties.
De positieve trend is in 2025 algemeen zichtbaar over alle veiligheidsaspecten heen, maar komt het sterkst tot uiting bij:
- registratie van medicatie indien nodig (+22%)
- registratie van insuline (+17%)
- veilig bewaren van medicatie (+11%)
- opvolging van de temperatuur van medicatiekoelkasten (+11%)
De registratie van medicatietoediening – het registreren van wie wanneer welke medicatie heeft toegediend – blijft een aandachtspunt. In 6 op de 10 woonzorgcentra werd deze registratie consequent uitgevoerd – een lichte stijging ten opzichte van 2024. Hoewel een ontbrekende registratie niet automatisch betekent dat medicatie verkeerd werd toegediend, verhoogt het wel het risico op fouten en bemoeilijkt het de opvolging van het medicatieproces.
Klachten over medicatie blijven op hetzelfde peil
Het aantal klachten over medicatie in woonzorgcentra blijft op hetzelfde peil. Zorginspectie onderzocht in 2025 74 klachten, wat een vergelijkbaar aantal is met de jaren daarvoor. Het rapport benadrukt het belang van het luisteren naar de stem van de gebruiker en zijn context.
Karine Moykens, secretaris-generaal Departement Zorg: “Het aantal klachtinspecties rond medicatie blijft doorheen de jaren op hetzelfde peil. Zorginspectie onderzoekt deze signalen, maar roept ook woonzorgcentra en gebruikers op om samen in dialoog te gaan over ervaren knelpunten. Zo’n open communicatie bevordert transparantie, versterkt vertrouwen en helpt woonzorgcentra om tijdig in te spelen op risico’s en de zorgkwaliteit duurzaam te verbeteren.”
POOMAH-project ondersteunt kwaliteitsverbetering
Het Departement Zorg blijft inzetten op kwaliteitsverbetering in het medicatiebeleid van woonzorgcentra. In het kader van het POOMAH-project worden 100 woonzorgcentra intensief begeleid, met als doel het ontwikkelen van concrete beleidsaanbevelingen en een praktisch handboek.
Prof. Veerle Foulon, KU Leuven: “Ook in het POOMAH-project, dat in het najaar van 2024 werd opgestart, zien we een positieve dynamiek. De 100 deelnemende woonzorgcentra zijn hard aan het werk om met de geïdentificeerde knelpunten in het medicatiebeleid aan de slag te gaan. De finale resultaten van POOMAH worden verwacht in het voorjaar van 2026. De eerste bevindingen zijn alvast bemoedigend en illustreren het enthousiasme van de sector om met de nodige ondersteuning werk te maken van een kwaliteitsvol medicatieproces.”
- Sector(en)
- Woonzorg