Uw erkenning aanvragen als ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer
Ambulanciers niet-dringend patiëntenvervoer zijn zorgverleners: die instaan voor het vervoer van en naar zorginstellingen of zorgverstrekkers, die tijdens het vervoer het nodige toezicht houden, die zorgen dat de patiënt in veiligheid is tijdens het vervoer en zorgt dat zijn toestand niet achteruitgaat, die de patiënt bij aanvang van het vervoer stabiliseert. Het Koninklijk Besluit van 14 mei 2019 betreffende het beroep van ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer bepaalt dat vanaf 1 september 2020 iedere ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer moet beschikken over een definitieve of een voorlopige erkenning en een visum.
Wat is het verschil tussen een erkenning en een visum?
Om als ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer aan de slag te kunnen, moet u een visum hebben van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. U krijgt dat visum nadat u een erkenning kreeg van het Departement Zorg.
Erkenning: voor u uw visum krijgt, moet u eerst als ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer erkend worden. Na het slagen in een 160u-durende opleiding, kan u een aanvraag indienen.
Visum: in België hebt u een visum nodig om als ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer te mogen werken. Dat attest geeft u de toelating om het beroep uit te oefenen. De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid reikt het visum uit zodra u de erkenning behaalt. Verpleegkundigen en artsen kunnen op basis van hun huidige visum het niet-dringend patiëntenvervoer blijven uitoefenen. Zij moeten geen erkenning en geen visum als ambulancier niet dringend patiëntenvervoer aanvragen.
Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?
1. Ik wil een definitieve erkenning aanvragen
Na het slagen in een 160u-durende opleiding kan u een definitieve erkenning aanvragen via het e-loket van het Departement Zorg. Een definitieve erkenning op basis van een opleiding die niet volledig overeenstemt met een opleiding van 160u kan niet meer aangevraagd worden na 31 augustus 2022.
Vraag uw erkenning aan.
2. Ik wil een voorlopige erkenning omzetten naar een definitieve erkenning
U kan uw voorlopige erkenning van ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer omzetten naar een definitieve erkenning. Hiervoor moet u eerst een aanvullende 40u-durende opleiding volgen die voldoet aan de technische prestaties van ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer. Een voorlopige erkenning op basis van een arbeidsovereenkomst of op basis van werkervaring kan niet meer aangevraagd worden na 31 augustus 2022.
Zodra u geslaagd bent voor een aanvullende 40u-durende opleiding, kan u een omzetting van een voorlopige erkenning naar een definitieve aanvragen
Vraag uw erkenning aan.
3. Ik wil een opleiding volgen
Het koninklijk besluit van 14 mei 2019 betreffende het beroep van ambulancier niet dringend patiëntenvervoer stelt dat de opleiding moet aangeboden worden door een onderwijsinstelling of opleidingsverstrekker die opgericht, gesubsidieerd of erkend is door de Gemeenschappen.
Sinds 6 mei 2022 bestaat er een erkende beroepskwalificatie voor het beroep van ambulancier niet dringend patiëntenvervoer. Vanaf die datum wordt er verondersteld dat er een erkend studiebewijs wordt afgeleverd om de erkenning te verkrijgen.
De Vlaamse Regering heeft op 19 januari 2024 onderstaande 10 Vlaamse scholen erkend voor de opleiding tot ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer. De opleidingen zijn gestart vanaf februari 2024.
CVO | Vestigingsplaats |
CVO Encora | Antwerpen |
CVO HIK | Herentals |
CVO LBC-NVKL | Mechelen |
GO! CVO Brussel | Brussel |
PCVO Limburg | Genk |
PCVO Groeipunt | Gent |
GO! CVO Volt | Diest |
CVO Orios | Leuven |
CVO Miras | Kortrijk |
CVO Cervo-GO! | Nieuwspoort |
Na het slagen in een 160u-durende opleiding, kan u een aanvraag indienen voor de erkenning als ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer via het e-loket.
Hoe dien ik mijn documenten in?
U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen. Houd dit bij de hand:
- uw e-mailadres
- Ingescande versies van de bewijsstukken in pdf, png of jpeg-formaat (max. 6 MB per bestand). Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten in de naam van uw document.
U logt in met een digitale sleutel naar keuze (e-ID met pincode en kaartlezer, een digitale identiteit (itsme), een beveiligingscode of een Europees erkend inlogmiddel). Kies daarna ‘Ik wil me aanmelden als: burger’. Meer hulp bij het e-loket.
Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?
De behandeling van uw aanvraag verloop als volgt:
- Wij controleren of uw aanvraag volledig is: hebt u alle bewijsstukken opgeladen? Zo niet, dan krijgt u een bericht met wat er nog ontbreekt. U vult uw dossier aan in het e-loket.
- Is uw dossier volledig? Dan leggen we dat voor aan de erkenningscommissie van uw beroep. Die komt regelmatig samen. De commissie beoordeelt uw dossier en geeft een positief of negatief advies, of vraagt om extra informatie. Het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw erkenning goed of af.
- Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u het advies van de erkenningscommissie en de beslissing van het Departement Zorg.
- Bent u erkend? Dan ontvangt u uw erkenningsbesluit van het Departement Zorg via uw eBox.
- Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt daarna beroep aantekenen.
Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?
Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u. Dat wil zeggen dat we alle documenten naar uw eBox sturen. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.
U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.
Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?
De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.
Voldoe ik aan de erkenningscriteria?
Volgens het Koninklijk Besluit moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:
Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?
Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het Departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslissing over uw aanvraag.
- Sector(en)
- Werk-Zorg