Werken in de zorg

Uw erkenning aanvragen als arts-specialist in de orthopedie

Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?

1. Stageplan indienen

  • Dat is een overzicht van uw stage met de data, duur, naam van de stagemeester(s) en de stageplaats(en). De stagemeester(s) moet(en) het stageplan ondertekenen.
  • Aan het begin van uw opleiding dient u een stageplan in binnen de 4 maanden na het begin van de stage.
  • Let op! Als u een verkorting wilt aanvragen, doet u dat vóór of tegelijk met het stageplan.

2. Wijziging stageplan indienen

Elke wijziging of onderbreking van uw stageplan meldt u aan de erkenningscommissie.

3. Stagerapport indienen

  • Bezorg aan het einde van elk opleidingsjaar uw Medbook of het model voor uw specialiteit. 
  • Doe dit binnen de 3 maanden na het einde van elk stagejaar. Dient u die niet of pas na 3 maanden in, dan kan de erkenningscommissie adviseren om uw stageplan te verlengen.
  • Voeg volgende extra documenten toe, indien ze nog niet zijn opgenomen in uw stagerapport:
    • evaluatie stagemeester: een kopie van de evaluatie van uw stage, ingevuld en ondertekend door uw stagemeester(s)
    • uw persoonlijke zelfreflectie.

4. Uw erkenning aanvragen

Aan het einde van uw opleiding, dient u uw erkenningsaanvraag als arts-specialist in de orthopedie in.

Dat kan vanaf 3 maanden vóór het einde van uw opleiding. Als u 12 maanden na het beëindigen van uw stage geen erkenningsaanvraag heeft ingediend, kan de erkenningscommissie u uitnodigen.

Hoe dien ik mijn documenten in?

U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen uiterlijk 10 dagen voor de geplande zittingen van de erkenningscommissie. Doet u dat later? Dan verschuift uw dossier naar de volgende bijeenkomst.

Wetenschappelijk onderzoek tijdens uw stageplan?

  • Combineert u wetenschappelijk onderzoek met een klinische activiteit? Vermeld dat ook op uw stageplan, en geef het tewerkstellingspercentage aan.
  • Wetenschappelijk onderzoek telt maar deels mee voor uw stageplan. Het percentage wordt door de erkenningscommissie bepaald. De erkenningscommissie verwacht wel een stagerapport per 12 verstreken maanden.
  • De stage kan worden verlengd als u door het wetenschappelijke onderzoek de eindtermen van de opleiding niet behaalt.

Zijn er specifieke vereisten voor de specialisatie orthopedie?

  • De erkenningscommissie adviseert slechts één stagerapport per zitting. De mogelijkheid bestaat aldus dat de erkenningsdatum in het gedrang komt.
  • De commissie verwacht dat een stagerapport via MedBook wordt ingevuld en volgende informatie/documenten bevat:
    • voorblad met vermelding naam ASO, stagejaar van desbetreffend stagerapport, naam coördinerend stagemeester, naam stagemeester van desbetreffend stagerapport. Handtekening stagemeester en coördinerend stagemeester voor akkoord met de inhoud van het volledige stagerapport. De handtekening mag elektronisch of fysiek zijn.
    • logboek (chronologische ingrepenlijst). Het downloaden van een chronologisch onverzicht van de ingrepen is mogelijk in MedBook.
    • overzicht types ingrepen
    • weekschema (verdeling raadplegingen, zaaltoer, operatiedagen)
    • lijst wachtdiensten met vermelding data, aantal en type
    • rotatieschema (indien er rotaties gebeurden)
    • overzicht wetenschappelijk werk (interne en externe presentaties, voordrachten, publicaties, congressen,...)
    • zelfevaluatie
    • eindevaluatie van de stagemeester (MedBook en/of puntenblad)
    • minstens 2 OSATS per jaar.
  • Vereisten met betrekking tot het volgen van wetenschappelijk onderzoek:
    • De erkenningscommissie beveelt aan dat er tijdens een jaar wetenschappelijk onderzoek voor minstens 20% klinisch werk gebeurt.
    • Alle documenten/gegevens moeten in het stagerapport aanwezig zijn (waaronder minimum 2 OSATS).
    • Een voortgangsrapport van het wetenschappelijk onderzoek, ondertekend door de promotor, moet aan het stagerapport worden toegevoegd.
  • Vereisten met betrekking tot de publicatie om in aanmerking te komen voor erkenning:
    • ten minste 1 publicatie tijdens de opleiding Orthopedie
    • in een peer-reviewed tijdschrift (PubMed geïndexeerd)
    • als 1e of 2e auteur
    • het artikel dient al gepubliceerd te zijn of aanvaard te zijn voor publicatie
    • handelen over een Orthopedisch of Traumatologisch onderwerp
    • eigen onderzoek is toegelaten
    • systematic reviews zijn toegelaten
    • case reports worden niet aanvaard
    • voordracht of poster wordt niet aanvaard.

Wanneer vinden de geplande zittingen plaats van de erkenningscommissie?

  • 4 december 2024

Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?

De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:

  • Wij controleren of uw aanvraag administratief volledig is. Als dat niet zo is, ontvangt u een bericht met de vraag om uw dossier aan te vullen met de ontbrekende documenten.
  • Is uw dossier volledig, dan leggen we het voor aan de erkenningscommissie van uw specialisatie. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies, of vragen extra aanvullingen.
  • Hebt u vragen over de stand van zaken van uw dossier? Wacht eerst op het advies van de commissie. Anders kan de antwoordtermijn nodeloos oplopen. 
  • Bij een positief advies ontvangt u dat in uw eBox. 
    • Voor uw erkenningsaanvraag is dit op de laatste dag van uw stageplan. 
    • Voor uw andere aanvragen is dat binnen de 30 dagen na de zitting.
  • Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen na de zitting via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt dan vervolgens beroep aantekenen. 

Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?

Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u, via uw eBox. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.

U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.

Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?

De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.

Voldoe ik aan de erkenningscriteria?

Volgens de federale erkenningscriteria moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:

Algemene criteria

Specifieke criteria

Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?

Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslisssing over uw aanvraag.

Wat zijn de taken van de erkenningscommissie?

Gemotiveerde adviezen geven aan het Departement Zorg over:

  • nieuwe stageplannen en wijzigingen
  • stagerapporten en erkenningsaanvragen of kwesties in verband met die erkenning
    • toezicht uitoefenen op de uitvoering van het stageplan
    • problemen die regelmatig in de behandeling van de aanvragen tot erkenning worden vastgesteld melden aan het voorzitterscollege
    • algemene adviezen verstrekken over de erkenning van artsen-specialisten.

Besluit van de secretaris-generaal tot benoeming van de leden van de erkenningscommissie voor artsen-specialisten met de bijzondere beroepstitel van orthopedie

Sector(en)
Werk-Zorg