Uw erkenning aanvragen als arts-specialist in de urologie
Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?
1. Stageplan indienen
- Dat is een overzicht van uw stage met de data, duur, naam van de stagemeester(s) en de stageplaats(en). De stagemeester(s) moet(en) het stageplan ondertekenen.
- Aan het begin van uw opleiding dient u een stageplan in binnen de 4 maanden na het begin van de stage.
- Let op! Als u een verkorting wilt aanvragen, doet u dat vóór of tegelijk met het stageplan.
2. Wijziging stageplan indienen
Elke wijziging of onderbreking van uw stageplan meldt u aan de erkenningscommissie.
3. Stagerapport indienen
- Bezorg aan het einde van elk opleidingsjaar uw Medbook of het logboek doc bestand57.9kben jaarverslagdoc bestand232.3kb.
- Doe dit binnen de 3 maanden na het einde van elk stagejaar. Dient u die niet of pas na 3 maanden in, dan kan de erkenningscommissie adviseren om uw stageplan te verlengen.
- Voeg volgende extra documenten toe, indien ze nog niet zijn opgenomen in uw stagerapport:
- evaluatie stagemeester: een kopie van de evaluatie van uw stage, ingevuld en ondertekend door uw stagemeester(s)
- uw persoonlijke zelfreflectie.
4. Uw erkenning aanvragen
Aan het einde van uw opleiding, dient u uw erkenningsaanvraag als arts-specialist in de urologie in.
Dat kan vanaf 3 maanden vóór het einde van uw opleiding. Als u 12 maanden na het beëindigen van uw stage geen erkenningsaanvraag heeft ingediend, kan de erkenningscommissie u uitnodigen.
Wetenschappelijk onderzoek tijdens uw stageplan?
- Combineert u wetenschappelijk onderzoek met een klinische activiteit? Vermeld dat ook op uw stageplan, en geef het tewerkstellingspercentage aan.
- Wetenschappelijk onderzoek telt maar deels mee voor uw stageplan. Het percentage wordt door de erkenningscommissie bepaald. De erkenningscommissie verwacht wel een stagerapport per 12 verstreken maanden.
- De stage kan worden verlengd als u door het wetenschappelijke onderzoek de eindtermen van de opleiding niet behaalt.
Zijn er specifieke vereisten voor de specialisatie urologie?
- Als ASO bent u verplicht om jaarlijks (ook verplicht na een jaar wetenschappelijk onderzoek) binnen de 3 maanden na het einde van uw stagejaar, een stagerapport voor advies op te laden in het e-loket. Doet u dat niet en bezorgt u minstens 2 stagerapporten gelijktijdig, sanctioneert de commissie met 1 stagerapport per zitting te adviseren. De erkenningscommissie kan daarenboven ook adviseren om het stageplan te verlengen.
- De commissie geeft u ter info een overzicht van wat bij uw erkenningsaanvraag verwacht wordt over de publicatievereiste:
- Punt 8 van de bijlage “ Hoofdstuk IV: Urologie, A. Criteria voor opleiding en erkenning van de geneesheerspecialisten” bij het ministerieel besluit van 18 juli 1979 tot vaststelling van de bijzondere criteria voor de erkenning van geneesheren-specialisten, stagemeesters en stagediensten voor de specialiteiten van heelkunde, neurochirurgie, plastische heelkunde, urologie bepaalt voor urologie “De kandidaat-specialist moet ten minste éénmaal in de loop van zijn hogere opleiding een mededeling doen in een wetenschappelijke vergadering of een artikel publiceren over een klinisch of een wetenschappelijk, urologisch onderwerp”.
- In samenlezing met artikel 20 van het ministerieel besluit van 23 april 2014 tot vaststelling van de algemene criteria voor de erkenning van arts-specialisten, stagemeesters en stagediensten: “Met het oog op zijn erkenning moet de kandidaat bij het einde van zijn opleiding zijn competentie om een wetenschappelijke analyse uit te voeren aantonen door een door peers gevalideerde wetenschappelijke publicatie in een gezaghebbend medisch tijdschrift.”, geeft dit u als kandidaat urologie 3 mogelijkheden inzake de publicatievereiste bij erkenning:
- tijdens de hogere opleiding een door peers gevalideerde wetenschappelijke publicatie in een gezaghebbend medisch tijdschrift over een klinisch of wetenschappelijk urologisch onderwerp
- tijdens de opleiding (ongeacht de basisopleiding of hogere opleiding) een door peers gevalideerde wetenschappelijke publicatie in een gezaghebbend medisch tijdschrift, niet over een klinisch of wetenschappelijk onderwerp in verband met urologie én tijdens de hogere opleiding een mededeling doen in een wetenschappelijke vergadering
- tijdens de opleiding (ongeacht de basisopleiding of hogere opleiding) een door peers gevalideerde wetenschappelijke publicatie in een gezaghebbend medisch tijdschrift, niet over een klinisch of wetenschappelijk onderwerp in verband met urologie én tijdens de hogere opleiding een artikel publiceren over een klinisch of wetenschappelijk, urologisch onderwerp.
Wanneer vinden de geplande zittingen plaats van de erkenningscommissie?
- 31 maart 2025
- 16 juni 2025
- 22 september 2025
Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?
De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:
- Wij controleren of uw aanvraag administratief volledig is. Als dat niet zo is, ontvangt u een bericht met de vraag om uw dossier aan te vullen met de ontbrekende documenten.
- Is uw dossier volledig, dan leggen we het voor aan de erkenningscommissie van uw specialisatie. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies, of vragen extra aanvullingen.
- Hebt u vragen over de stand van zaken van uw dossier? Wacht eerst op het advies van de commissie. Anders kan de antwoordtermijn nodeloos oplopen.
- Bij een positief advies ontvangt u dat in uw eBox.
- Voor uw erkenningsaanvraag is dit op de laatste dag van uw stageplan.
- Voor uw andere aanvragen is dat binnen de 30 dagen na de zitting.
- Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen na de zitting via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt dan vervolgens beroep aantekenen.
- Bezorg binnen de 30 dagen na ontvangst van het voornemen tot weigering een bezwaarnota met uw opmerkingen en eventuele bewijsstukken via artsen@vlaanderen.be.
- Als u deze tijdig indient, wordt die aan de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat)-pleegzorgers bezorgd.
Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?
Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u, via uw eBox. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.
U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.
Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?
De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.
Voldoe ik aan de erkenningscriteria?
Volgens de federale erkenningscriteria moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:
Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?
Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslisssing over uw aanvraag.
Wat zijn de taken van de erkenningscommissie?
Gemotiveerde adviezen geven aan het Departement Zorg over:
- nieuwe stageplannen en wijzigingen
- stagerapporten en erkenningsaanvragen of kwesties in verband met die erkenning
- toezicht uitoefenen op de uitvoering van het stageplan
- problemen die regelmatig in de behandeling van de aanvragen tot erkenning worden vastgesteld melden aan het voorzitterscollege
- algemene adviezen verstrekken over de erkenning van artsen-specialisten.
- Sector(en)
- Werk-Zorg