Werken in de zorg

Uw erkenning aanvragen als huisarts

Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?

1. Stageplan indienen

  • Dat is een overzicht van uw stage met de data, duur, naam van de stagemeester(s) en de stageplaats(en). De stagemeester(s) moet(en) het stageplan ondertekenen.
  • Aan het begin van uw opleiding dient u een stageplan in binnen de 4 maanden na het begin van de stage.
  • Let op! Als u een verkorting wilt aanvragen, doet u dat vóór of tegelijk met het stageplan.

2. Wijziging stageplan indienen

Elke wijziging of onderbreking van uw stageplan meldt u aan de erkenningscommissie meldt u via het formulier wijziging stageplandoc bestand182.0kb.

Wilt u uw afwezigheid wegens medische redenen doorgeven? Dan volstaat het om enkel het medisch attest in te dienen via het e-loket. U selecteert de optie 'Ik wil een nieuwe aanvraag starten' en vervolgens 'Wijziging stageplan'.

3. Stagerapport indienen

  • Bezorg aan het einde van elk opleidingsjaar stagerapport
  • Doe dit binnen de 3 maanden na het einde van elk stagejaar. Dient u die niet of pas na 3 maanden in, dan kan de erkenningscommissie adviseren om uw stageplan te verlengen.

4. Uw erkenning aanvragen

Aan het einde van uw opleiding, dient u uw erkenningsaanvraag als huisarts in.

Dat kan vanaf 3 maanden vóór het einde van uw opleiding. Als u 12 maanden na het beëindigen van uw stage geen erkenningsaanvraag heeft ingediend, kan de erkenningscommissie u uitnodigen.

Hoe dien ik mijn documenten in?

U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen uiterlijk 10 dagen voor de geplande zittingen van de erkenningscommissie. Doet u dat later? Dan verschuift uw dossier naar de volgende bijeenkomst.

Wanneer vinden de geplande zittingen plaats van de erkenningscommissie?

  • 16 januari 2025
  • 20 februari 2025
  • 20 maart 2025
  • 17 april 2025
  • 15 mei 2025
  • 19 juni 2025
  • 24 juli 2025
  • 21 augustus 2025
  • 18 september 2025
  • 16 oktober 2025
  • 20 november 2025

Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?

De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:

  • Wij controleren of uw aanvraag administratief volledig is. Als dat niet zo is, ontvangt u een bericht met de vraag om uw dossier aan te vullen met de ontbrekende documenten.
  • Is uw dossier volledig, dan leggen we het voor aan de erkenningscommissie van uw specialisatie. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies, of vragen extra aanvullingen.
  • Hebt u vragen over de stand van zaken van uw dossier? Wacht eerst op het advies van de commissie. Anders kan de antwoordtermijn nodeloos oplopen. 
  • Bij een positief advies ontvangt u dat in uw eBox. 
    • Voor uw erkenningsaanvraag is dit op de laatste dag van uw stageplan. 
    • Voor uw andere aanvragen is dat binnen de 30 dagen na de zitting.
  • Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen na de zitting via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt dan vervolgens beroep aantekenen. 

Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?

Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u, via uw eBox. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.

U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.

Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?

De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.

Voldoe ik aan de erkenningscriteria?

Volgens de federale erkenningscriteria moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:

specifieke criteria

Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?

Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslisssing over uw aanvraag.

Wat zijn de taken van de erkenningscommissie?

Gemotiveerde adviezen geven aan het Departement Zorg over:

  • nieuwe stageplannen en wijzigingen
  • stagerapporten en erkenningsaanvragen of kwesties in verband met die erkenning
    • toezicht uitoefenen op de uitvoering van het stageplan
    • problemen die regelmatig in de behandeling van de aanvragen tot erkenning worden vastgesteld melden aan het voorzitterscollege
    • algemene adviezen verstrekken over de erkenning van artsen-specialisten.

Besluit van de secretaris-generaal tot benoeming van de leden van de erkenningscommissie huisarts

Sector(en)
Werk-Zorg