Uw erkenning aanvragen als orthoptist
Wat is het verschil tussen een erkenning en een visum?
Om als orthoptist oaan de slag te kunnen, moet u een visum hebben van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. U krijgt dat visum nadat u een erkenning kreeg van het Departement Zorg.
Erkenning: voor u uw visum krijgt, moet u eerst als orthoptist erkend worden. U vraagt die aan bij het Departement Zorg nadat u uw diploma behaalde.
Visum: in België hebt u een visum nodig om als orthoptist te mogen werken. Dat attest geeft u de toelating om het beroep uit te oefenen. De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid reikt het visum uit zodra u de erkenning behaalt.
Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?
1. Ik wil een erkenning aanvragen op basis van een diploma
Op basis van de kwalificatievereisten van het koninklijk besluit van 7 juli 2017 komt u in aanmerking voor een erkenning als orthoptist als u:
houder bent van een diploma dat een opleiding bekroont die overeenstemt met een opleiding in het kader van een hoger onderwijs van het Europees kwalificatieniveau 6 van het European Qualifications Framework, overeenstemmend met minstens 180 ECTS studiepunten, waarvan het leerprogramma op zijn minst omvat en voldoet aan de vereisten die opgesomd worden in artikel 3 van het koninklijk besluit.
Hou dit bij de hand:
- een kopie van uw diploma (in pdf).
Vraag uw erkenning aan.
2. Ik wil een erkenning aanvragen om bepaalde technische prestaties en/of bepaalde toevertrouwde handelingen voor mijn beroep te mogen blijven uitoefenen
Het koninklijk besluit van 7 juli 2017 voorziet geen mogelijkheid om een erkenning aan te vragen voor bepaalde technische prestaties en/of toevertrouwde handelingen. Dit betekent dat u momenteel geen erkenning voor bepaalde technische prestaties en/of toevertrouwde handelingen kunt aanvragen voor het beroep van orthoptist.
Hoe dien ik mijn documenten in?
U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen. Houd dit bij de hand:
- uw e-mailadres
- ingescande versies van de bewijsstukken in pdf, png of jpeg-formaat (max. 6 MB per bestand). Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten in de naam van uw document.
U logt in met een digitale sleutel naar keuze (e-ID met pincode en kaartlezer, een digitale identiteit (itsme), een beveiligingscode of een Europees erkend inlogmiddel). Kies daarna ‘Ik wil me aanmelden als: burger’. Meer hulp bij het e-loket.
Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?
De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:
- Wij controleren of uw aanvraag volledig is: hebt u alle bewijsstukken opgeladen? Zo niet, dan krijgt u een bericht met wat er nog ontbreekt. U vult uw dossier aan in het e-loket.
- Is uw dossier volledig? Dan leggen we dat voor aan de erkenningscommissie van uw beroep. Die komt regelmatig samen. De commissie beoordeelt uw dossier en geeft een positief of negatief advies, of vraagt om extra informatie. Het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw erkenning goed of af.
- Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u het advies van de erkenningscommissie en de beslissing van het Departement Zorg.
- Bent u erkend? Dan ontvangt u uw erkenningsbesluit van het Departement Zorg via uw eBox.
- Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt daarna beroep aantekenen.
Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?
Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u. Dat wil zeggen dat we alle documenten naar uw eBox sturen. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.
U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.
Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?
De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.
Voldoe ik aan de erkenningscriteria?
Volgens het koninklijk besluit moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen: Koninklijk Besluit - orthoptist
Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?
Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het Departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslissing over uw aanvraag.
- Sector(en)
- Werk-Zorg