Kwaliteit

Inspectie van begeleiders arbeidsmatige activiteiten in het kader van het gezondheids- en welzijnsbeleid

Wat zijn inspecties bij erkende begeleiders arbeidsmatige activiteiten WVG?

Erkende begeleiders arbeidsmatige activiteiten WVG zijn organisaties die een erkenning kregen om arbeidsmatige activiteiten WVG te begeleiden. WVG verwijst hier naar het beleidsdomein welzijn, volksgezondheid en gezin. 


Arbeidsmatige activiteiten (AMA) zijn een vorm van werk- en zorgtrajecten waarbij de organisatie met een erkenning ondersteuning biedt aan mensen die om cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale redenen niet nog niet of niet meer betaald aan de slag kunnen. Deze mensen hebben vaak begeleiding op maat nodig. Via deze arbeidsmatige activiteiten kunnen deze mensen toch participeren in de maatschappij. Het gaat over onbetaalde activiteiten die een zinvolle bezigheid, structuur, sociale contacten en de mogelijkheid tot zelfontplooiing bieden.

Wat inspecteert Zorginspectie?

Zorginspectie focust op de kwaliteit van de werking van de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten WVG en toetst hiervoor de erkenningsvoorwaarden uit de regelgeving af. Meer algemene informatie over inspecteren vindt u op de pagina van Zorginspectie.

Zorginspectie behandelt 3 thema’s tijdens de inspectie:

  • profilering van de erkende begeleider
  • personeel van de erkende begeleider
  • begeleiding van de deelnemer

Hoe inspecteert Zorginspectie?

Zorginspectie neemt 2 weken vooraf contact op met de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten WVG om het moment van de inspectie vast te leggen. De inspecteur geeft hierbij een overzicht van de documenten die de erkende begeleider vooraf per mail moet bezorgen aan Zorginspectie.

Tijdens de inspectie stelt de inspecteur vragen over 3 thema’s:

  • profilering van de erkende begeleider
  • personeel van de erkende begeleider
  • begeleiding van de deelnemer

Het is mogelijk dat de inspecteur vraagt om bijkomend andere documenten of dossiers in te kijken. Aan de hand van dit gesprek en de documenten toetst Zorginspectie de regelgeving af. Tenslotte neemt de inspecteur een steekproef van 3 overeenkomsten.

Wat leest u in het verslag?

Het inspectieverslagpdf bestand454.8kb bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het inspectieverslag heeft volgende doelen:

  • Vaststellingen schriftelijk weergeven
    Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving?
  • De voorziening informeren 
    Het inspectieverslag informeert de voorziening en de inrichtende macht schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie.
  • Rapporteren aan de inhoudelijke bevoegde entiteit: afdeling Beleidscoördinatie van het Departement Zorg
  • Burgers informeren
    Iedere burger kan een definitief inspectieverslag opvragen via het invulformulier op de website van Zorginspectie of door een schriftelijke vraag te richten aan Zorginspectie, Koning Albert II-laan 15, bus 497, 1210 Brussel.
  • Knelpunten signaleren 
    Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in de regelgeving bloot. Door die te signaleren kunnen de entiteiten van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verbeteracties ondernemen.

Zorginspectie moedigt voorzieningen aan om open te communiceren over haar vaststellingen. Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be

Wat na de inspectie?

Na een inspectiebezoek ontvangt de organisatie het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.

  • Reactiemogelijkheid 
    De voorziening krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren op eventuele onjuistheden die in het verslag zijn opgenomen. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens.
  • Beslissing door de inspecteur 
    De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag. De geïnspecteerde ontvangt het definitieve verslag.
  • De bevoegde entiteit informeren 
    Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de bevoegde entiteit van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: de afdeling Beleidscoördinatie. Die entiteit volgt de vaststellingen uit het verslag op en beslist of er gevolgen zijn voor de verdere erkenning, vergunning of toekenning van subsidies. Het feit dat inspectie en handhaving gescheiden zijn, noemen we functiescheiding.

Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be 

Beleidsrapporten

  • Ondersteuning van het beleid   
    Zorginspectie rapporteert niet alleen over individuele voorzieningen, maar neemt ook de taak op zich om, op basis van de inspectievaststellingen, een beeld te schetsen van een sector of een bepaalde problematiek.   
  • Informatie voor de burger 
    Zorginspectie wil de burger informeren over haar vaststellingen bij inspecties in Vlaamse zorgvoorzieningen. Op die manier levert Zorginspectie een bijdrage aan transparantie over de kwaliteit van de zorg in die voorzieningen. 
Sector(en)
Werk-Zorg