De Woonzorglijn ontving 408 klachten over ouderenzorg vorig jaar
Voor het tweede jaar op rij is het aantal klachten in de ouderenzorg gedaald. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Woonzorglijn. In 2024 registreerde het Departement Zorg 1.906 oproepen, waarvan 408 klachten en 1.498 vragen. Dit is het laagste aantal klachten sinds de covid-periode. Deze aantallen tonen wel dat er een blijvende behoefte is aan informatie en dat bewoners en hun familie de Woonzorglijn gevonden hebben als aanspreekpunt voor hun bezorgdheden.
De Woonzorglijn is het contactpunt van de Vlaamse overheid voor wie vragen of klachten heeft over een ouderenzorgvoorziening. Zowel bewoners als familieleden of vrienden en zelfs personeel kunnen er terecht met vragen of klachten over de werking van een erkend woonzorgcentrum.
Een klacht kan over verschillende onderdelen van het woonzorgcentrum gaan. Daarom deelt de Woonzorglijn de klachten op in 1.152 verschillende deelklachten volgens thema. De meeste deelklachten (47%) van 2024 hadden betrekking op de zorg en de kwaliteit van de dienstverlening in de ouderenvoorzieningen. Meestal gaat het dan over klachten over medicatie, dagelijkse lichaamsverzorging en dagelijks onderhoud. Personeelsomkadering (20%) en rechten en plichten van bewoners (16%) komen daarna het vaakst voor.
- Sector(en)
- Woonzorg