Wijziging van verschillende VIPA-besluiten
VIPA-procedurebesluit klassieke subsidiëring
- De coördinatiecommissie, die de minister adviseert over VIPA-betoelagingsdossiers, wordt als fysieke commissie geschrapt. Het VIPA neemt haar taak over met een analoge, maar licht vereenvoudigde werkwijze.
- Om een vlottere afhandeling van dossiers te bevorderen worden specifieke termijnen voorzien waarbinnen aanvragen, betalingen, infovragen, … afgehandeld moeten zijn:
- bijkomend opgevraagde informatie over een ontvankelijke VIPA-aanvraag moet binnen het jaar bezorgd worden
- uitbetalingen van gebruikstoelagen kunnen het hele jaar i.p.v. enkel de eerste 4 maanden ervan
- betaalschijven worden in hetzelfde jaar uitbetaald als ze ten laatste op 15/12 van dat jaar zijn aangevraagd
- In het kader van administratieve vereenvoudiging wordt de beslissingsbevoegdheid over de verlenging van sommige administratieve termijnen in geval van overmacht, gedelegeerd van de minister naar de leidend ambtenaar van het VIPA. De leidend ambtenaar beslist over de verlenging als deze maximum 2 jaar bedraagt. Is de verlenging langer dan 2 jaar, dan blijft de minister hiervoor bevoegd:
- de geldigheidstermijn van de subsidiebelofte, het akkoord infrastructuurforfait voor personen met een handicap en het akkoord strategisch forfait voor de ziekenhuizen om de aanvrager toe te laten het bevel van aanvang later te kunnen geven of zijn authentieke akte later te laten verlijden in geval van aankoop.
- de termijn om betalingsschijven aan te vragen.
- De betaling van subsidies voor aankoop met verbouwing gebeurt voortaan in 2 fases i.p.v. in 1 fase. Dit om te vermijden dat alle subsidies gaan naar de aankoop van het gebouw en er geen middelen meer overblijven voor de noodzakelijke verbouwing.
Alle VIPA-sectorbesluiten
- De mogelijkheid van de minister om af te wijken van bouwtechnische en -fysische normen wordt, waar dit nog niet het geval was, in alle VIPA-sectorbesluiten gedelegeerd naar de leidend ambtenaar van het VIPA.
- Omdat de maximale CO²-concentratie in verblijfsruimten is opgenomen in de VIPA-duurzaamheidscriteria, wordt deze bepaling geschrapt in de VIPA-sectorbesluiten van de sectoren gezinnen met kinderen, jeugdhulp en personen met een handicap.
- In het verlengde hiervan en naar aanleiding van de nieuwe duurzaamheidscriteria GRO, worden de voorwaarden m.b.t. gebruikerscomfort (waarin o.a. bovenstaande norm m.b.t. maximale CO²-concentratie opgenomen is) geactualiseerd en in alle VIPA-sectorbesluiten maximaal analoog geformuleerd.
- Het basisbedrag voor de investeringssubsidie voor aankoop met ingrijpende duurzame verbouwing (75%) wordt gelijkgesteld aan dit voor nieuwbouw (100%).
VIPA-sectorbesluit Jeugdhulp
- De centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning en de vertrouwenscentra kindermishandeling zijn overgeheveld van de sector kinderopvang naar de sector jeugdhulp
- Voor de typemodule ‘begeleiding in kleinschalige wooneenheden’ zijn de bouwtechnische en -fysische normen bepaald
- Studiowonen is nu ook mogelijk (eerder enkel in algemeen welzijnswerk)
- Buitenruimte is nu ook verplicht voor residentiële voorzieningen in de jeugdhulp
- Voor kleinschalige projecten studiowonen (max. 7 studio's) is een gemeenschappelijke badkamer met bad niet langer verplicht. Dit omdat zowel de oppervlakte als de kostprijs ervan disproportioneel is voor dergelijke kleine projecten
- Centra voor ontwikkelingsstoornissen (COS) met minstens 2 bouwlagen hoeven niet langer een lift te voorzien, op voorwaarde dat alle voor de gebruikers en bezoekers toegankelijke ruimtes zich op de gelijkvloerse verdieping bevinden en integraal toegankelijk zijn.
VIPA-sectorbesluit Algemeen welzijnswerk
Ook voor kleinschalige projecten studiowonen (max. 7 studio's) in het algemeen welzijnswerk is een gemeenschappelijke badkamer met bad niet langer verplicht.
VIPA-sectorbesluit Kinderopvang
- In de sector van de kinderopvang wordt de naam van de sector ‘Gezinnen met kinderen’ gewijzigd in ‘Kinderopvang’. Dit omdat de centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning en de vertrouwenscentra kindermishandeling zijn overgeheveld naar het VIPA-sectorbesluit Jeugdhulp en enkel kinderopvanglocaties behouden blijven in de sector 'Kinderopvang'.
- De notie ‘subsidiegroep’ wordt geschrapt, opdat de organisator de subsidiabele oppervlakte voor zijn voorziening(en) flexibeler kan inzetten over zijn verschillende locaties.
VIPA-sectorbesluit Woonzorg
De erkenningsvoorwaarden voor de centra voor kortverblijf type 3 werden in het woonzorgdecreet van 15/02/2019 vastgelegd,
maar het subsidiemechanisme voor de werkingsmiddelen nog niet. Hierdoor werd dit type kortverblijf al wel opgenomen in het VIPA-sectorbesluit Woonzorg, maar was dit sectorbesluit nog niet van kracht.
Sinds 1/12/2023 is het uitvoeringsbesluit dat het subsidiemechanisme regelt van kracht, waardoor de centra voor kortverblijf type 3 sindsdien een beroep kunnen doen op VIPA-investeringssubsidies. Deze wijziging moet samen gelezen worden met een recente wijziging (van BVR Woonzorg van 21/06/2024) die voorziet dat de centra voor kortverblijf type 3, naast voor de 5 erkende verblijfseenheden voor de gebruikers, ook voor de bij elk centrum aanwezige verblijfseenheid voor crisisopvang en de verblijfseenheid voor opnamewissels in aanmerking komen voor VIPA-subsidies.
Lees hierover meer in het nieuwsbericht i.v.m. de wijziging van het VIPA-sectorbesluit Woonzorg.
VIPA-sectorbesluit Revalidatie-overeenkomsten
Erkenningsnummer 7.76.5 (revalidatiecentrum voor kinderen die lijden aan respiratoire en neurologische stoornissen) wordt toegevoegd, zodat ook deze centra kunnen genieten van infrastructuursubsidies.
VIPA-sectorbesluit Personen met een handicap
Het VIPA-sectorbesluit voor personen met een handicap bevat een kleine aanpassing om VIPA-betoelaging mogelijk te maken voor de van het beleidsdomein Onderwijs overgekomen internaten permanente openstelling (IPO), die binnen welzijn, meer bepaald de sector van de personen met een handicap, erkend worden als multifunctionele centra.
VIPA-besluit infrastructuurforfait personen met een handicap
- De overgangsregeling voor oude VIPA-projecten (ingediend tot begin 2016) om alsnog in aanmerking te komen voor een infrastructuurforfait wordt afgeschaft voor projecten die een VIPA-aanvraag indienen nà 1 september 2024.
- Aan de verplichting om de opstartbeslissing en de opstartdatum tijdig te melden aan het VIPA wordt een sanctie gekoppeld, nl. dat bij laattijdige opstartbeslissing, het forfait niet meer vanaf de ingebruikname, maar vanaf de ontvankelijke opstartbeslissing wordt toegekend. Een tijdige aanmelding van de opstart is immers van belang om de nodige budgettaire middelen voor het volgende jaar op tijd vrij te kunnen maken.
VIPA-besluit m.b.t. alternatieve financiering en VIPA-besluit m.b.t. subsidiëring van de ziekenhuizen
In de besluiten m.b.t. de alternatieve financiering en de subsidiëring van de ziekenhuizen wordt een termijn, waarbinnen de gebruikstoelagen, de instandhoudingsforfaits en de strategisch forfaits betaald moeten worden, verlengd van de eerste 4 maanden van het jaar naar het hele jaar.
Besluit Multifunctionele infrastructuur
Naar aanleiding van de evaluatie van de Pilootprojecten Zorg begin 2023 verankert dit besluit een centraal aanspreekpunt voor projecten innoverende zorginfrastructuur. Hierdoor kunnen deze op een meer geïntegreerde manier behandeld worden en komen ze ook in aanmerking voor afwijkingen van de infrastructuurnormen waar nodig en zinvol. Hiervoor wordt de bevoegdheid en de opdracht van de bestaande commissie multifunctionele infrastructuur uitgebreid naar innoverende zorginfrastructuur.
Wijziging MB criteria duurzaamheid
Sinds 16 september 2024 is er een wijziging van kracht aan het ministerieel besluit (MB) criteria duurzaamheid doorgevoerd, in het criterium 'BIN1 Akoestisch' comfort'. Dit is het enige criterium dat gewijzigd is. Concreet worden de eisentabellen aangepast aan de nieuwste versie van GRO. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen 'normaal en verhoogd comfort' en zijn er nieuwe waarden voor ruimten gedefinieerd. De eisen voor ZORG ruimten zijn aangepast na feedback van experten en er is een classificatie van zorgkamers type 1 en 2 bepaald.
De nieuwe 'BIN1 eisentabellen' zijn direct van toepassing op alle VIPA projecten (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad), behoudens projecten met zorgkamers type 2. Voor deze projecten zijn de nieuwe tabellen vanaf 1 januari 2025 van kracht.
Alle documenten die bij deze wijziging horen:
- Wijziging aan het MBpdf bestand685.1kb
- Bijlage 1 – versie update 2024pdf bestand6.8mb
- BIN1 Eisentabellen - update 2024undefined bestand1.1mb
- Bijlage 2: aanvinklijst voor de ziekenhuizen – update 2024xls bestand37.4kb
- Bijlage 3: aanvinklijst voor de andere sectoren – update 2024xls bestand36.9kb
- Programma van Eisen – ziekenhuizen – update 2024doc bestand274.4kb
- Programma van eisen – andere sectoren – update 2024doc bestand286.8kb
VIPA-subsidies ook voor centra voor herstelverblijf en centra voor kortverblijf type 3
De Vlaamse Regering keurde op 21 juni 2024 definitief de wijziging van de VIPA-regelgeving goed. Hierdoor kunnen de centra voor herstelverblijf voortaan ook gebruik maken van VIPA-betoelaging voor infrastructuurwerken en kunnen de centra voor kortverblijf type 3 een meer optimale VIPA-betoelaging krijgen:
Ter info het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) en de bijhorende nota:
- BVR van 21/06/2024 m.b.t. tot de centra voor herstelverblijf en de centra voor kortverblijf type 3pdf bestand692.7kb
- Nota aan de Vlaamse Regering m.b.t. het BVR van 21/06/2024pdf bestand824.8kb
Centra voor herstelverblijf
Centra voor herstelverblijf bieden in een aangepaste infrastructuur tijdelijk opvang en revalidatie aan gebruikers die een heelkundige ingreep hebben ondergaan of in behandeling zijn voor een ernstige aandoening, maar geen ziekenhuisgebonden medische zorgen nodig hebben. Zo vermijden ze o.a. nieuwe ziekenhuisopnames.
De Interministeriële Conferentie Volksgezondheid heeft op 28 juni 2023 beslist dat de centra voor herstelverblijf gesubsidieerd zullen worden via een systeem van cofinanciering. De federale overheid zal gedeeltelijk de zorgkost financieren, bovenop de door de nomenclatuur gefinancierde prestaties. De regionale overheden staan van hun kant in voor de gedeeltelijke financiering van de werkingskosten en infrastructuur.
Dit VIPA-sectorbesluit voorziet de mogelijkheid dat centra voor herstelverblijf voortaan gebruik kunnen maken van VIPA-betoelaging voor infrastructuurwerken. Het bevat wijzigingen aan het VIPA-procedurebesluit klassieke betoelaging van 8 juni 1999 en het VIPA-sectorbesluit Woonzorg van 13 december 2019’
- In het VIPA-procedurebesluit worden de centra voor herstelverblijf toegevoegd aan het VIPA-toepassingsgebied van de zogenaamde klassieke VIPA-procedure (zoals o.a. ook de centra voor dagverzorging, lokale dienstencentra, ...).
- In het VIPA-sectorbesluit Woonzorg worden daarvoor de nodige algemene en bouwtechnische normen, subsidiebedragen en maximale subsidiabele oppervlakte ingevoerd.
Centra voor kortverblijf type 3
Een centrum voor kortverblijf type 3 is een centrum waarin respijtzorg voor ernstig zieke kinderen en jongeren tot en met 21 jaar aangeboden wordt.
De erkenningsvoorwaarden voor die centra voor kortverblijf type 3 werden in het woonzorgdecreet van 15/02/2019 vastgelegd, maar het subsidiemechanisme voor de werkingsmiddelen nog niet. Hierdoor werd dit type kortverblijf al wel in het VIPA-sectorbesluit Woonzorg opgenomen, maar was dit sectorbesluit nog niet van kracht.
Sinds 1/12/2023 is het uitvoeringsbesluit dat het subsidiemechanisme regelt van kracht, waardoor de centra voor kortverblijf type 3 vanaf die datum een beroep kunnen doen op VIPA-investeringssubsidies. Om binnen de centra voor kortverblijf type 3, naast de 5 erkende verblijfseenheden voor de gebruikers, ook de bij elk centrum aanwezige verblijfseenheid voor crisisopvang en de verblijfseenheid voor opnamewissels in aanmerking te laten komen voor VIPA-subsidies, is het sectorbesluit in die zin aangepast.
Hieronder vindt u voor centra voor kortverblijf type 3 meer info over:
- de klassieke procedure om VIPA-subsidies aan te vragen (VIPA-procedurebesluit klassieke subsidiëring, onderafdeling B)
- de geldende subsidiebedragen en maximale subsidiabele oppervlakte (VIPA-sectorbesluit Woonzorg, hoofdstukken 3 en 4)
- de normen voor het gebouw (erkenningsbesluit Woonzorg, bijlage 8, artikel 148)
Dit besluit brengt binnen de regelgeving voor investeringsbetoelaging in de welzijns- en gezondheidssector verschillende wijzigingen aan. Het besluit en de bijhorende nota aan de Vlaamse Regering met daarin ook de uitgebreide toelichting:
- besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 19/07/2024 m.b.t. wijzigingen aan verschillende VIPA-besluiten
- nota aan de Vlaamse Regering over dit wijzigingsbesluitpdf bestand401.3kb
Hieronder vindt u de wijzigingen samengevat:
- Sector(en)
- Geestelijke GezondheidszorgGehandicaptenzorgJeugdhulpKinderopvangResidentiële ouderenzorgRevalidatieThuiszorgWelzijnsvoorzieningenWoonzorgZiekenhuizen