Opleiding over de transparante sectorspecifieke boekhouding in de residentiële ouderenzorg
Vanaf 2026 zijn alle woonzorgcentra in Vlaanderen verplicht om hun boekhouding over boekjaar 2025 te rapporteren in een daarvoor ontwikkeld sjabloon. Door deel te nemen aan het opleidingstraject bent u als voorziening beter voorbereid op de aankomende verplichting én zal u geïnformeerd worden over wijzigingen die u kan aanbrengen aan uw huidig boekhoudsysteem zodat uw boekhoudsysteem de invoer van het rapporteringssjabloon kan ondersteunen.
Wat?
De transparante sectorspecifieke boekhouding reikt een methodiek aan om alle kosten en opbrengsten van een woonzorgcentrum, in voorkomend geval met bijbehorend (oriënterend) centrum voor kortverblijf, te rapporteren in een hiertoe ontwikkeld sjabloon.
Hieronder kan u het sjabloon voor boekjaar 2024:
• Sjabloon zachte uitrol 2024 (gewijzigd op 24/04/2025) xls bestand3.3mb
Hoe?
Om u doorheen de 5 stappen van het sjabloon te loodsen, kunt u een beroep doen op:
- een handleiding over het sjabloonpdf bestand8.5mb
- online video’s over de transparante sectorspecifieke boekhouding in de residentiële ouderenzorg
Om uw voortgang te kunnen bijhouden, kan u ook gebruik maken van e-learnings, waar u de video’s kan terugvinden voor uw specifieke situatie:
- E-learning ervaren deelnemer: openbare voorziening
- E-learning ervaren deelnemer: onderneming
- E-learning nieuwe deelnemer: openbare voorziening
- E-learning nieuwe deelnemer: onderneming met enkel 1 WZC
- E-learning nieuwe deelnemer: onderneming met meerdere activiteiten die nog geen analytische boekhouding heeft (full)
- E-learning nieuwe deelnemer: onderneming met meerdere activiteiten die nog geen analytische boekhouding heeft (light)
Verder is er ook nog ondersteuningsmateriaal voorzien in de vorm van:
- excel tips
- een e-learning module met wijzigingen die aan het sjabloon en de methodiek zijn doorgevoerd tussen de piloot en het opleidingstraject m.b.t boekjaar 2023
- een overzicht met daarin de wijzigingen die aan het sjabloon en de methodiek zijn doorgevoerd na het opleidingstraject m.b.t boekjaar 2023pdf bestand950.1kb
- veelgestelde vragen of FAQpdf bestand782.7kb
- een handleiding over het e-loketpdf bestand1.3mb
- Een mapping tabel om het element te kunnen afleiden van de IFIC code of de aard van een medewerker xls bestand34.5kb
Ondersteuning
Om woonzorgcentra optimaal te ondersteunen bij het invullen van het sjabloon, organiseert het Departement Zorg in samenwerking met Möbius digitale vragensessies.
- Van mei tot september organiseren we individuele, open vragensessies. Voorzieningen kunnen tijdens deze sessies vrij inbellen om hun individuele vragen 1-op-1 te bespreken met het projectteam. Er wordt hiervoor een uitnodiging per mail verstuurd.
- Plan je liever een digitaal overleg op afspraak in met iemand van het projectteam? Hiervoor voorzien we tijdens diezelfde periode ook meerdere momenten.
Opstart webinar
Er werd een plenaire kickoff sessie georganiseerdvoorzien op vrijdag 25 april 2025. Het webinar werd opgenomen. De opname kan u hieronder terugvinden en ook de presentatie zelf staat hier pdf bestand481.0kbter beschikking.
Wanneer?
Van eind april tot eind september 2025 kan u zelf aan de slag gaan met het rapporteringssjabloon. Alle voorzieningen krijgen de mogelijkheid om vrijwillig hun sjabloon voor boekjaar 2024 in te dienen als onderdeel van de zachte uitrol.
Wie?
Dit opleidingstraject richt zich tot medewerkers van woonzorgcentra die (mede)verantwoordelijk zijn voor het invullen van het rapporteringssjabloon zoals boekhouders, controllers, medewerkers personeelsdienst,... en die zich willen informeren over het opleidingstraject.
Bent u diegene die zal deelnemen aan het opleidingstraject voor uw organisatie? Vergeet dan zeker niet om uw contactgegevens door te geven. Dit doet u eenvoudig door in het e-loket een contactpersoon toe te voegen voor het thema 'FinWeerbaarheid'. De contactpersonen die u doorgeeft via het e-loket zullen geïnformeerd worden en een uitnodiging ontvangen wanneer er sessies worden georganiseerd. Uiteraard kan u de uitnodigingen voor de sessies (vb. de vragensessies tijdens het opleidingstraject) nadien nog doorsturen naar andere personen binnen of buiten uw organisatie (vb. externe boekhouders).
Getuigenis opleidingstraject
Tijdens het opleidings in het najaar van 2024 konden woonzorgcentra op vrijwillige basis kennismaken met het rapporteringssjabloon, om zich op die manier voor te bereiden op de aankomende rapporteringsverplichting.
In deze video deelt een van de deelnemers haar ervaringen tijdens dit opleidingstraject.
Extra informatie
Hieronder kan u onze nieuwsbrieven met concrete informatie terugvinden:
- Nieuwsbrief 1: 10/03/2025
- Nieuwsbrief 2: 31/03/2025
Meer informatie over het project staat ook op de algemene webpagina.
Contact
Hebt u na het raadplegen van de handleiding en het bekijken van de video's nog dringende vragen die niet kunnen wachten tot de vragensessie?
Neem dan contact op met boekhouding.ouderenzorg@vlaanderen.be
- Sector(en)
- Residentiële ouderenzorg