Invoering van een transparante sectorspecifieke boekhouding in de residentiële ouderenzorg
Om de financiële weerbaarheid en transparantie in de sector van de residentiële ouderenzorg te vergroten, wordt er in deze sector een transparante sectorspecifieke boekhouding ingevoerd.
Doelstellingen
De transparante sectorspecifieke boekhouding werd geïnitieerd als een project met meerdere langetermijndoelstellingen voor de verschillende stakeholders. Zo moet de rapportering o.a.:
- meer transparantie bieden over de werking van het woonzorgcentrum, de samenstelling van de dagprijs en de besteding van overheidsmiddelen;
- inzicht geven in de financiële gezondheid van voorzieningen;
- benchmarking mogelijk maken voor de voorzieningen;
- basiselementen aanreiken voor een aangepast prijzenbeleid.
Samen met de sector willen we deze alomvattende doelstelling realiseren. Een primaire doelstelling op korte termijn werd dan ook geconcretiseerd en afgebakend: het via een pilootproject en zachte uitrol verzamelen van boekhoudkundige gegevens van woonzorgcentra in een daarvoor ontwikkeld sjabloon. Het verzamelen van informatie en feedback uit de sector in een streven naar correctheid, gedragenheid en vergelijkbaarheid van de gerapporteerde gegevens over de vele verschillende woonzorgcentra met elk hun eigen karakteristieken en organisatievormen heen.
Regelgevende context en tijdslijn
De invoering van de transparante sectorspecifieke boekhouding is wettelijk verankerd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot het opleggen van specifieke boekhoudkundige rapporteringverplichtingen aan woonzorgcentra en, in voorkomend geval, aan het bijbehorende centrum voor kortverblijf.
De verplichting houdt in dat erkende woonzorgcentra vanaf boekjaar 2025 hun kosten en opbrengsten moeten rapporteren via een sjabloon dat het Departement Zorg daarvoor ter beschikking stelt. Dit sjabloon dient uiterlijk 3 maanden na de goedkeuring van de jaarrekening aan het Departement Zorg te worden bezorgd.
Zachte uitrol in 2024
Het besluit voorziet ook in een zachte uitrol voor boekjaren 2023 en 2024. Dit betekent dat er een opleidingstraject wordt voorzien voor erkende woonzorgcentra en, in voorkomend geval, het bijbehorend centrum voor kortverblijf. Bovendien kunnen voorzieningen hun boekhoudkundige gegevens voor boekjaar 2023 en 2024 vrijwillig en vertrouwelijk rapporteren in het sjabloon en indienen via het e-loket. De zachte uitrol kan dus gezien worden als een testperiode voor de voorzieningen ter voorbereiding op de verplichte rapportering.
Vanuit het Departement Zorg raden wij de voorzieningen aan om de zachte uitrol zo optimaal als mogelijk te benutten en dus ook deel te nemen aan het opleidingstraject dat wordt georganiseerd. Een deelname aan de zachte uitrol zal de voorziening beter voorbereiden op de rapporteringsverplichting vanaf boekjaar 2025.
Opleidingstraject
Tijdslijn
Vragen?
Vragen over het sjabloon en de opleiding? Bekijk de opleidingspagina.
Bent u een externe boekhouder van een voorziening in de residentiële ouderenzorg en heeft u vragen? Gelieve dan contact op te nemen met uw voorziening om via hen mee uitgenodigd te worden op de vragensessie binnen het opleidingstraject.
Nog een andere vraag? Contacteer het Departement Zorg via boekhouding.ouderenzorg@vlaanderen.be
- Sector(en)
- Residentiële ouderenzorg