Gezondheid en preventie
Sensibiliseren
Om menselijk gedrag te veranderen, moeten mensen dezelfde boodschap verschillende keren horen of zien. Communiceer daarom de hele zomer en niet alleen tijdens een warmteperiode. Je kan hiervoor gebruik maken van onze campagnematerialen.
Communiceer op een laagdrempelige manier. Maak gebruik van eenvoudig taalgebruik, pictogrammen of symbolen en vermijd vooral een betuttelende toon.
Hierbij nog enkele tips:
- Formuleer boodschappen die gemakkelijk te begrijpen zijn voor jouw doelgroep.
- Gebruik bij communicatie naar het algemene publiek een leesniveau van lagere school.
- Blijf bij drie kernboodschappen of één kernboodschap met drie onderliggende boodschappen voor elke bezorgdheid of specifieke vraag.
- Houd kernboodschappen kort. De lezer moet idealiter minder dan tien seconden nodig hebben om de zin te lezen/begrijpen.
- Cluster berichten. De belangrijkste berichten moeten de eerste en laatste plaats innemen.
- Gebruik beelden en andere visuele hulpmiddelen om de belangrijkste boodschappen te ondersteunen.
- Houd een positieve toon. Berichten moeten oplossingsgericht en constructief zijn. Probeer negatieve berichten met positieve berichten in evenwicht te brengen.
- Ontwikkel kernboodschappen die geloofwaardig zijn, bijvoorbeeld onze basistips.
- Let erop dat de inhoud (wetenschappelijk) correct is. Laat de boodschap nalezen door bijvoorbeeld de Medisch Milieukundige van het Logo.
- Betrek organisaties en netwerken die actief zijn met kwetsbare doelgroepen bij het opstellen en verspreiden van boodschappen: Netwerk Tegen Armoede en 'Verenigingen waar armen het woord nemen', Minderhedenforum en zelforganisaties van etnisch-culturele minderheden, De Ambrassade en jeugdverenigingen, lokale seniorenverenigingen, enzovoort.
Meer tips kan je vinden op onze campagnewebsite.
- Sector(en)
- Armoede-organisatiesEerste lijnGeestelijke GezondheidszorgGehandicaptenzorgJeugdhulpKinderopvangResidentiële ouderenzorgRevalidatieThuiszorgVrijwilligerswerkWelzijnsvoorzieningenWoonzorgZiekenhuizen