Uw erkenning aanvragen als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek en gericht op de ziekenhuisapotheek
Op 22 maart 2024 werd het koninklijk besluit van 29 januari 2024 betreffende de beroepen van farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek en gericht op de ziekenhuisapotheek gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Door deze nieuwe regelgeving wordt de beroepstitel farmaceutisch-technisch assistent gewijzigd naar twee los van elkaar staande beroepstitels, namelijk: de beroepstitel Farmaceutisch-Technisch Assistent gericht op de publieke Apotheek (FTAA) en de beroepstitel Farmaceutisch-Technisch Assistent gericht op de Ziekenhuisapotheek (FTAZ). Zij hebben elk hun afgebakende handelingen en prestaties die terug te vinden zijn in de bijlagen van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024.
Wat is het verschil tussen een erkenning en een visum?
Om als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek of als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de ziekenhuisapotheek aan de slag te kunnen, moet u een visum hebben van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. U krijgt dat visum nadat u een erkenning kreeg van het Departement Zorg.
Erkenning: voor u uw visum krijgt, moet u eerst als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek of als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de ziekenhuisapotheek erkend worden. U vraagt die aan bij het Departement Zorg nadat u uw diploma behaalde.
Visum: in België hebt u een visum nodig om als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek of als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de ziekenhuisapotheek te mogen werken. Dat attest geeft u de toelating om het beroep uit te oefenen. De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid reikt het visum uit zodra u de erkenning behaalt.
Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?
Farmaceutisch-Technisch Assistent gericht op de publieke Apotheek
1. Ik wil een erkenning aanvragen en ben in het bezit zijn van een erkenning als farmaceutisch-technisch assistent of ik ben nog in opleiding
- Indien u op 31 december 2024 al erkend bent als farmaceutisch-technisch assistent op basis van het koninklijk besluit van 5 februari 1997, wordt u vanaf 1 januari 2025 automatisch ambtshalve erkend als farmaceutisch-technisch assistent in de publieke apotheek.
U moet hiervoor dus geen aanvraag indienen. Het besluit waaruit blijkt dat u erkend bent als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek wordt u, samen met uw visum, automatisch bezorgd vanaf 1 januari 2025. - Indien u nog in opleiding bent als farmaceutisch-technisch assistent en afstudeert vóór 31 december 2024 krijgt u automatisch de erkenning als farmaceutisch-technisch assistent, op basis van het koninklijk besluit van 5 februari 1997, toegestuurd. Vanaf 1 januari 2025 wordt u automatisch ambtshalve erkend als farmaceutisch-technisch assistent in de publieke apotheek. U moet hiervoor dus geen aanvraag indienen.
Indien u afstudeert na 31 december 2024 moet u zelf een aanvraag indienen via ons e-loket, dit kan vanaf 1 januari 2025.
Hou dit bij de hand:
- uw e-mailadres;
- een kopie van uw diploma (in pdf, png of jpeg-formaat).
2. Ik wil een erkenning aanvragen op basis van overgangsmaatregelen aangezien ik na 31 december 2024 niet erkend ben als farmaceutisch-technisch assistent, maar wel een opleiding in het desbetreffende gebied heb behaald
Op basis van de overgangsmaatregelen opgenomen in het voornoemd koninklijk besluit kan u in aanmerking komen voor een erkenning als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek als u:
- Ofwel in het bezit bent van een diploma dat een opleiding bekroont van secundair onderwijs en waarvan het programma beantwoord aan de vereisten gesteld in het artikel 6, § 3, a) van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024.
- Ofwel in het bezit bent van een diploma dat een opleiding bekroont van secundair onderwijs en u met vrucht een op zijn minst evenwaardige specifieke opleiding gevolgd hebt in een inrichting opgericht, gesubsidieerd of erkend door de bevoegde overheid, waarvan het programma minstens beantwoord aan de vereisten gesteld in het artikel 6, § 3, a) van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024.
- Ten laatste op 22 maart 2030 met vrucht een stage van tenminste 300 uren doorlopen heeft in een publieke apotheek.
Hou dit bij de hand:
- uw e-mailadres;
- een kopie van uw diploma (in pdf, png of jpeg-formaat);
- een kopie van uw stagebewijs (in pdf, png of jpeg-formaat).
Farmaceutisch-Technisch Assistent gericht op de Ziekenhuisapotheek
Een erkenning aanvragen voor Farmaceutisch-Technisch Assistent gericht op de Ziekenhuisapotheek kan wettelijk vanaf 1 januari 2025 tot 1 april 2030.
1. Ik wil een erkenning aanvragen en ben in het bezit zijn van een erkenning als farmaceutisch-technisch assistent en ik ben vanaf 1 januari 2025 of later erkend als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek
Op basis van de erkenningscriteria van het voornoemd koninklijk besluit kan u in aanmerking komen voor een erkenning als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de ziekenhuisapotheek als u:
- beschikt over een erkenning farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek;
- en u tenminste drie maanden op niet onderbroken en continue wijze werkervaring in een ziekenhuisapotheek kan aantonen, met uitsluiting van stageperiodes.
Hou dit bij de hand:
- uw e-mailadres;
- een kopie van uw tewerkstellingsattesten (in pdf, png of jpeg-formaat).
2. Ik wil een erkenning aanvragen op basis van overgangsmaatregelen aangezien ik na 31 december 2024 niet erkend ben als farmaceutisch-technisch assistent, maar wel een opleiding in het desbetreffende gebied heb behaald
Op basis van de erkenningscriteria van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024 kan u ook in aanmerking komen voor een erkenning als farmaceutisch-technisch assistent gericht op de ziekenhuisapotheek als u:
- ofwel in het bezit bent van een diploma dat een opleiding bekroont van secundair onderwijs en waarvan het programma beantwoord aan de vereisten gesteld in het artikel 6, § 3, a) van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024
- ofwel in het bezit bent van een diploma dat een opleiding bekroont van secundair onderwijs en u met vrucht een op zijn minst evenwaardige specifieke opleiding gevolgd hebt in een inrichting opgericht, gesubsidieerd of erkend door de bevoegde overheid, waarvan het programma minstens beantwoord aan de vereisten gesteld in het artikel 6, § 3, a) van het voornoemd koninklijk besluit van 29 januari 2024;
- en ten laatste op 22 maart 2030 met vrucht een stage van tenminste 300 uren doorlopen heeft in een publieke apotheek
- en u beschikt over een erkenning farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek;
- en u tenminste drie maanden op niet onderbroken en continue wijze werkervaring in een ziekenhuisapotheek kan aantonen, met uitsluiting van stageperiodes.
Hou dit bij de hand:
- uw e-mailadres;
- een kopie van uw diploma (in pdf, png of jpeg-formaat);
- een kopie van uw stagebewijs indien dit niet in uw diploma is opgenomen (in pdf, png of jpeg-formaat);
- een kopie van uw tewerkstellingsattesten (in pdf, png of jpeg-formaat).
Hoe dien ik mijn documenten in?
U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen vanaf 1 januari 2025. Houd dit bij de hand:
- uw e-mailadres
- Ingescande versies van de bewijsstukken in pdf, png of jpeg-formaat (max. 6 MB per bestand). Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten in de naam van uw document.
U logt in met een digitale sleutel naar keuze (e-ID met pincode en kaartlezer, een digitale identiteit (itsme), een beveiligingscode of een Europees erkend inlogmiddel). Kies daarna ‘Ik wil me aanmelden als: burger’. Meer hulp bij het e-loket.
Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?
De behandeling van uw aanvraag verloop als volgt:
- Wij controleren of uw aanvraag volledig is: hebt u alle bewijsstukken opgeladen? Zo niet, dan krijgt u een bericht met wat er nog ontbreekt. U vult uw dossier aan in het e-loket.
- Is uw dossier volledig? Dan leggen we dat voor aan de erkenningscommissie van uw beroep. Die komt regelmatig samen. De commissie beoordeelt uw dossier en geeft een positief of negatief advies, of vraagt om extra informatie. Het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw erkenning goed of af.
- Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u het advies van de erkenningscommissie en de beslissing van het Departement Zorg.
- Bent u erkend? Dan ontvangt u uw erkenningsbesluit van het Departement Zorg via uw eBox.
- Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt daarna beroep aantekenen.
Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?
Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u. Dat wil zeggen dat we alle documenten naar uw eBox sturen. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.
U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.
Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?
De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.
Voldoe ik aan de erkenningscriteria?
Volgens het Koninklijk Besluit moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:
Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?
Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het Departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslissing over uw aanvraag.