Zorgaanbod

Aanvragen, stopzetten en wijzigen van revalidatieovereenkomsten

Revalidatievoorzieningen kunnen een aanvraag indienen om een overeenkomst inhoudelijk te wijzigen (bijv. nieuwe doelgroep of behandeltypes toevoegen), een nieuwe overeenkomst af te sluiten, of een overeenkomst stop te zetten. Ook de Vlaamse overheid kan een overeenkomst beëindigen.

Een overeenkomst wijzigen of een nieuwe aanvragen

Hoe een wijziging of een nieuwe overeenkomst aanvragen? 

  1. Stuur een aanvraagdossier met minimaal:
    • Een duidelijke omschrijving van de rechtspersoon die de aanvraag doet,
    • Een duidelijke omschrijving van de gewenste wijziging (bijv. een aanpassing van de doelgroep of van het zorgaanbod),
    • Bij een nieuwe aanvraag: een duidelijke omschrijving ven de werking (visie, doelstelling, doelgroep, geografisch werkingsgebied, zorgaanbod, personeelsequipe, de partners en samenwerkingsverbanden, locatie, …)
    • Een wetenschappelijk onderbouwde motivatie, afgestemd op het bestaande zorgaanbod en de spreiding ervan in de betrokken netwerken geestelijke gezondheid en in Vlaanderen 
    • Een kostenraming voor de gewenste wijziging of overeenkomst.
  2. Stuur uw aanvraagdossier naar: revalidatie@vlaanderen.be 

De behandeling van uw aanvraag

  1. Het Departement Zorg controleert de ontvankelijkheid van uw aanvraag (incl. wetenschappelijke onderbouwing, afstemming met bestaand aanbod, kostenraming) en stuurt een ontvangstmelding.
  2. Het departement heeft de mogelijkheid om uw aanvraag ter advies voor te leggen aan de sectorale adviescommissie of de Expertencommissie.
  3. Indien van toepassing, geven de commissies hun (niet-bindend) advies over uw aanvraag.
  4. Het departement, en indien van toepassing de commissies, kunnen bijkomende informatie opvragen bij de voorziening of aan deskundigen.
  5. Het departement formuleert een advies tot beslissing, eventueel gebaseerd op de adviezen van de commissies, aan de minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. 
  6. De minister neemt de beslissing over uw aanvraag.
  7. U ontvangt de beslissing:
    • Bij weigering: met motivering en het advies waarop die weigering is gebaseerd.
    • Bij goedkeuring: het Departement Zorg stelt een wijzigingsclausule of een nieuwe overeenkomst op.

Een revalidatieovereenkomst stopzetten

U moet nu een aanvraag indienen, waarbij de continuïteit van zorg gegarandeerd wordt. 

Hoe een stopzetting aanvragen? 

  1. Stuur ons per post een aanvraagdossier met:
    • De datum waarop u de overeenkomst wenst stop te zetten.
    • Een duidelijke omschrijving van de maatregelen die u voorziet om de continuïteit van zorg voor uw zorggebruikers te garanderen.
  2. Stuur uw aanvraagdossier naar: revalidatie@vlaanderen.be.

De behandeling van uw aanvraag

  1. U ontvangt van ons een ontvangstmelding.
  2. Departement Zorg kan uw aanvraag ter advies voorleggen aan de sectorale advies- of de Expertencommissie.
  3. Departement Zorg formuleert een advies tot beslissing, eventueel gebaseerd op de adviezen van de commissies, aan de minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. De minister neemt de beslissing over uw aanvraag.
  4. U ontvangt de beslissing. Bij een beslissing tot stopzetting bepaalt de minister op welke termijn de overeenkomst kan stoppen en eventuele maatregelen voor zorgcontinuïteit. 

Als de Vlaamse overheid de overeenkomst wil stopzetten

  1. U ontvangt een voornemen tot stopzetting via aangetekend schrijven met de reden.
  2. U als voorziening hebt 30 dagen de tijd om te reageren, met bijv. voorstellen van maatregelen voor de continuïteit van zorg of om tekortkomingen weg te werken.
  3. Het Departement Zorg kan advies inwinnen bij de sectorale advies- of de Expertencommissie.
  4. Indien van toepassing geven de sectorale advies- of de Expertencommissie hun advies.
  5. Het Departement Zorg formuleert een advies tot beslissing, eventueel gebaseerd op de adviezen van de commissies, aan de minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. 
  6. De minister neemt de beslissing of het voornemen tot stopzetting daadwerkelijk omgezet wordt in een stopzetting van de overeenkomst.

Onmiddellijke maatregelen bij ernstige risico's

Onder meer op basis van klachten kan Zorginspectie uw voorziening inspecteren. Stelt Zorginspectie ernstige risico’s voor zorgkwaliteit of de veiligheid voor de zorggebruikers vast, dan kan het Departement Zorg onmiddellijke maatregelen opleggen om die risico's te verhelpen.

Nuttige linken

Digitalisering

Informatie over: het digitale platform VSB, de regelgeving en procedure voor de attestering van softwarepakketten en de ondersteuning die bij de digitalisering werd voorzien.

Procedure aanpassing handleiding en/of cookbook VSB

Stappen en aandachtspunten bij een wijziging van een handleiding en/of cookbook VSB. De procedure is van toepassing voor alle sectoren m.u.v. ouderenzorg.

Sector(en)
Geestelijke Gezondheidszorg