Inspectie in lokale dienstencentra
Wat zijn lokale dienstencentra?
Lokale dienstencentra bieden gebruikers activiteiten aan die bedoeld zijn om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. Het gaat onder meer over informatieve, recreatieve en vormende activiteiten.
Hier vindt u meer informatie over de lokale dienstencentra.
Wat inspecteert Zorginspectie?
Zorginspectie gaat na of de kwaliteit van de zorg in de lokale dienstencentra overeenkomt met wat wetgeving en geformaliseerde afspraken voorschrijven. Meer algemene informatie over inspecteren vindt u op de pagina van Zorginspectie.
Zorginspectie is niet bevoegd om (de kwaliteit van) het individuele medische en therapeutische handelen te beoordelen. De focus van Zorginspectie ligt op de organisatie van de zorg en de maatregelen die de voorziening en haar medewerkers nemen om de kwaliteit van de zorg en de veiligheid van zorggebruikers zo goed mogelijk te garanderen.
Hoe inspecteert Zorginspectie?
Zorginspectie kan lokale dienstencentra inspecteren bij:
- een nieuwe erkenningsaanvraag
- een (tijdelijke) verhuizing of (vervangings)nieuwbouw
- een klacht.
Daarnaast zijn er opvolgingsinspecties waarbij Zorginspectie de algemene werking nakijkt. Die inspecties vinden niet met een vaste regelmaat plaats. De frequentie en inhoud van inspectiebezoeken worden vastgelegd in overleg met de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg. Inspecties in lokale dienstencentra worden in principe altijd aangekondigd, maar kunnen ook onaangekondigd zijn. Dat is meestal naar aanleiding van een klacht.
De nadruk van de inspectie ligt op de kwaliteit van de zorg bij de lokale dienstencentra, de overeenstemming met geldende erkenningsvoorwaarden en het kwaliteitssysteem. Zorginspectie inspecteert niet telkens alle (kwaliteits)voorwaarden.
Wat leest u in het verslag?
Het inspectieverslag van een lokaal dienstencentrum bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het verslag heeft volgende doelen:
- Vaststellingen schriftelijk weergeven
Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving? - De voorziening informeren
Het inspectieverslag informeert de voorziening en de inrichtende macht schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie. - Rapporteren aan de inhoudelijk bevoegde entiteit: de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg
- Burgers informeren
Iedere burger kan een definitief inspectieverslag opvragen via het invulformulier op de website van Zorginspectie of door een schriftelijke vraag te richten aan Zorginspectie, Koning Albert II-laan 15, bus 497, 1210 Brussel. - Knelpunten signaleren
Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in de regelgeving bloot. Door die te signaleren kan de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg verbeteracties ondernemen.
Hier vindt u het sjabloon van het inspectieverslagpdf bestand848.3kb van een lokaal dienstencentrum.
Zorginspectie moedigt de voorzieningen aan om open te communiceren over haar vaststellingen.
Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be
Wat na de inspectie?
Na een inspectiebezoek ontvangen de voorziening en de inrichtende macht het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.
- Reactiemogelijkheid
De voorziening krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren via reactie.zorginspectie@vlaanderen.be. Het inspectieverslag wordt pas definitief nadat de geïnspecteerde de kans heeft gehad om te reageren op eventuele onjuistheden die in het verslag zijn opgenomen. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens. - Beslissing door de inspecteur
De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag. - De bevoegde entiteit informeren
Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg. Die entiteit volgt de vaststellingen uit het inspectieverslag en beslist of er gevolgen zijn voor de verdere erkenning, vergunning of toekenning van subsidies. Het feit dat inspectie en handhaving gescheiden zijn, noemen we functiescheiding.
Beleidsrapporten
- Ondersteuning van het beleid
Zorginspectie rapporteert niet alleen over individuele voorzieningen, maar neemt ook de taak op zich om, op basis van de inspectievaststellingen, een beeld te schetsen van een sector of een bepaalde problematiek. - Informatie voor de burger
Zorginspectie wil de burger informeren over haar vaststellingen bij inspecties in Vlaamse zorgvoorzieningen. Op die manier levert Zorginspectie een bijdrage aan transparantie over de kwaliteit van de zorg in die voorzieningen.
- Sector(en)
- Thuiszorg