Vlaamse Sociale Bescherming

Uw mobiliteitshulpmiddel vervangen of veranderen (hernieuwen)

Koopt u een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag u dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. U kan ook vragen om uw huidige hulpmiddel aan te passen.

  • Voor elk mobiliteitshulpmiddel is bepaald na hoeveel jaar u het kan vervangen en u dus een nieuw mobiliteitshulpmiddel kunt aanvragen. Dat kan hetzelfde type zijn, of een ander. 
  • Die periode gaat in vanaf de dag dat u het hulpmiddel in uw bezit heeft.
  • Hoeveel jaar dat is, hangt ook af van uw leeftijd.
  • In sommige gevallen kan u het al sneller vervangen of veranderen. Bijvoorbeeld als uw toestand achteruit gegaan is, en u een meer geavanceerd hulpmiddel nodig heeft. Het kan ook dat uw verstrekker dan een aanpassing voorstelt aan uw huidige hulpmiddel in plaats van het te vervangen. 

Huurt u een hulpmiddel, dan zal de verstrekker van uw hulpmiddel het zelf vervangen wanneer dat nodig is. 

Vaste termijnen voor vervanging

Als u een mobiliteitshulpmiddel gekocht heeft met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan u dat na een aantal jaar vervangen. U kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen".

Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar u het in uw bezit moet hebben, voor u een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. In deze 

Lijst met hernieuwingstermijnen voor mobiliteitshulpmiddelendoc bestand41.2kb

  • Ziet u voor elk type hulpmiddel na hoeveel jaar u het kan vervangen. 
  • Ziet u hoe lang die periode is afhankelijk van uw leeftijd (meestal korter als u jonger bent dan 18, en langer als u ouder bent dan 65).
  • Staat uw hulpmiddel niet in deze lijst? Dan is de periode voor vervanging (de hernieuwingstermijn) bepaald op het moment van uw aanvraag. Vraag het na bij uw zorgkas of verstrekker. 

Die periode start vanaf de dag dat u het hulpmiddel in uw bezit heeft.

Doe een nieuwe aanvraag

Wil u uw hulpmiddel vervangen, dan moet u een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. U zal dus opnieuw naar uw arts of gespecialiseerd team moeten gaan voor een medisch voorschrift of rapport en naar uw verstrekker om een aanvraag te doen. Het kan immers zijn dat u intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig heeft. Heeft u hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal uw aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer. 

Sneller vervangen of aanpassen

U kan ook vragen om uw hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen.

  • als er iets veranderd is aan uw gezondheidstoestand waardoor u het nog moeilijker gekregen hebt om zich te verplaatsen (en u dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig heeft).
  • als er iets stukgegaan is aan uw mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).

U moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel (eerst naar uw arts gaan, dan naar uw verstrekker). Uw verstrekker zal wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Hij zal bijvoorbeeld een uitgebreide motivering moeten opstellen waarom u sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en u eventueel het nieuwe hulpmiddel ook laten testen.