Hoe vraagt u een mobiliteitshulpmiddel aan?
Een mobiliteitshulpmiddel koopt of huurt u op voorschrift van een arts. Daarmee gaat u naar een erkend verstrekker. Die doet een aanvraag voor uw hulpmiddel. Na goedkeuring door uw zorgkas, bezorgt uw verstrekker u het mobiliteitshulpmiddel.
Wil u eerst advies inwinnen voor u een mobiliteitshulpmiddel aanvraagt? Contacteer uw zorgkas, of ga langs bij de dienst maatschappelijk werk van uw ziekenfonds. U kan ook eerst al eens langsgaan bij een verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen (ook "bandagist' genoemd) om de mogelijkheden te bespreken.
1. Haal een voorschrift bij uw huisarts of gespecialiseerd team
Een mobiliteitshulpmiddel koopt of huurt u op voorschrift van een arts. De eerste stap is dus langsgaan bij uw huisarts. Die zal u onderzoeken en u een medisch voorschrift meegeven. Hij gebruikt daarvoor dit formulier. Daarin schrijft uw arts voor welke gezondheidsproblemen u een mobiliteitshulpmiddel nodig hebt. Uw huisarts kan zelf ook al een advies geven over welk mobiliteitshulpmiddel bij u past.
Soms heeft u geen voorschrift van uw huisarts nodig, maar van een meer gespecialiseerde zorgverlener. Dit is het geval als u meer geavanceerde mobiliteitshulpmiddelen nodig heeft, zoals elektrische rolstoelen of een hulmiddel op uw maat gemaakt. Uw huisarts zal u dan doorverwijzen naar een zogeheten "rolstoel advies team". (Heeft uw verstrekker of zorgkas u al geadviseerd dat u zo'n geavanceerd hulpmiddel nodig heeft? Dan hoeft u niet eerst bij uw huisarts te gaan, maar kan u meteen naar een rolstoel advies team gaan.)
U maakt dan een afspraak bij zo'n team, meestal verbonden aan een ziekenhuis, voor een onderzoek. Het rolstoel advies team zal u ook een meer uitgebreid voorschrift meegeven, een zogeheten "rolstoel advies rapport".
Mensen met een snel degeneratieve aandoening zullen door hun huisarts doorverwezen worden naar een neuroloog of naar een gespecialiseerd centrum, een "neuromusculair referentiecentrum".
2. Ga met uw voorschrift naar uw verstrekker of bandagist
Met het voorschrift van uw arts of het rapport van uw rolstoel advies team gaat u naar een erkend verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen. Die zal u een aangepast mobiliteitshulpmiddel voorstellen op basis van uw voorschrift en dat met u bespreken. Hij zal u ook tonen uit welke modellen of merken u kan kiezen. Uw verstrekker zal u ook informeren of u het moet kopen of kan huren.
Uw verstrekker zal samen met u een aanvraagformulier invullen. Dat moet u ook ondertekenen om aan te geven dat u akkoord gaat met het hulpmiddel dat uw verstrekker u voorstelt.
Voor sommige, meer geavanceerde hulpmiddelen, zal uw verstrekker ook een motiveringsrapport moeten opstellen, waarin hij uitlegt waarom u dat hulpmiddel nodig hebt.
Let op: de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel verloopt steeds via een erkend verstrekker. U kan deze niet zelf online aankopen via bv. een webshop.
Verplicht testen bij elektronische rolstoelen
Voor de aankoop van een eerste elektronische rolstoel, is uw verstrekker verplicht om u die eerst bij u thuis te laten testen. Zo kan u testen of het hulpmiddel wel aangepast is aan wat u nodig heeft, aan uw leefomgeving en of u het veilig kan gebruiken. U moet dan minstens twee verschillende mobiliteitshulpmiddelen kunnen testen, waarvan u er minstens één kan kopen zonder eigen opleg of supplementen.
3. Uw verstrekker doet controles en vraagt uw hulpmiddel aan
U kan uw mobiliteitshulpmiddel niet meteen meenemen. Uw verstrekker en uw zorgkas moeten eerst nog controleren of u voldoet aan de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen. Zelf hoeft u daar niets meer voor te doen. Doorgaans duurt dit tussen de 10 en 20 werkdagen.
- Uw verstrekker controleert eerst of u wel bent aangesloten bij een zorgkas en uw zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming. Zo niet, dan zal hij u doorverwijzen naar een zorgkas om dat in orde te brengen.
- Uw verstrekker stuurt dan een aanvraag voor uw mobiliteitshulpmiddel naar uw zorgkas.
- Dan wordt er gecontroleerd of u voldoet aan alle andere de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen.
- Afhankelijk van welk mobiliteitshulpmiddel gevraagd wordt, controleert uw zorgkas ook de juistheid en volledigheid van de gegevens op het aanvraagformulier.
- Een gespecialiseerde commissie (de "zorgkassencommissie") kan ook bijkomende controles doen of het mobiliteitshulpmiddel dat uw verstrekker heeft aangevraagd, wel het juiste is voor uw situatie. Uitzonderlijk kan die controle bij u thuis gebeuren.
- Is er vraag naar een niet-standaard hulpmiddel (dat niet op de officiële lijst staat, bijvoorbeeld op maat gemaakt of iets nieuws), dan zal een "bijzonder technische commissie" er ook zijn goedkeuring voor moeten geven.
4. U krijgt een brief van uw zorgkas en al dan niet uw hulpmiddel
Zodra alle controles gebeurd zijn, krijgt u een brief van uw zorgkas. Daarin staat of uw mobiliteitshulpmiddel is goedgekeurd of niet (weigering).
- Goedgekeurd: de Vlaamse sociale bescherming zal (een deel van) uw mobiliteitshulpmiddel betalen. Dat is de "tegemoetkoming voor" of "terugbetaling van" uw hulpmiddel. Uw verstrekker zal u contacteren en uw mobiliteitshulpmiddel bezorgen (meestal wordt het aan huis bezorgd, bij verhuur kan het zijn dat u het moet ophalen bij uw verstrekker). Moet u nog een deel zelf betalen (supplementen), dan zal uw verstrekker dat factureren.
Het kan ook zijn dat het mobiliteitshulpmiddel dat u en uw vertrekker hebben aangevraagd niet wordt goedgekeurd, maar dat er wel een goedkeuring is voor een ander (minder duur) mobiliteitshulpmiddel. Bespreek met uw verstrekker wat u gaat doen. Dat minder geavanceerde hulpmiddel nemen? Of toch het meer geavanceerde, maar daarbij zal u dan een stuk zelf moeten betalen. - Deels goedgekeurd: het kan zijn dat de Vlaamse sociale bescherming tussenkomt voor het mobiliteitshulpmiddel dat u en uw verstrekker hebben aangevraagd, maar bijvoorbeeld niet voor een aantal aanpassingen die nog werden gevraagd. Dan is er een deel van uw aanvraag goedgekeurd en een deel niet.
- Weigering/afgekeurd: de Vlaamse sociale bescherming komt niet tussen in de kosten voor uw mobiliteitshulpmiddel. In de brief van uw zorgkas staat wat de reden is voor de weigering. Misschien voldeed u niet aan de voorwaarden voor een mobiliteitshulpmiddel, of moet uw verstrekker een ander mobiliteitshulpmiddel aanvragen. U kan tegen die weigering in beroep gaan.