Onderhoud en herstellingen van uw mobiliteitshulpmiddel
Uw mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. De Vlaamse sociale bescherming zal een vast deel van de kosten op zich nemen voor onderhoud en herstellingen. Bij een gehuurd mobiliteitshulpmiddel zijn die kosten inbegrepen in de huurprijs.
- Uw mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. Merkt u dat op, contacteer dan een gemandateerde verstrekker van uw keuze.
- Koopt u een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen.
- Huurt u een mobiliteitshulpmiddel, dan is het onderhoud inbegrepen in de huurprijs die de Vlaamse sociale bescherming voor u betaalt.
- Misschien heeft u uw hulpmiddel al zo lang dat u het kan inruilen voor een nieuw mobiliteitshulpmiddel ("hernieuwen").
Een vast bedrag voor onderhoud van gekochte hulpmiddelen
Koopt u een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen. U krijgt hiervoor een budget toegekend (ook wel "forfait" of "teller" genoemd). Hoeveel dat bedrag is, is afhankelijk van het mobiliteitshulpmiddel en uw medische toestand. Doorgaans volstaat dit voor de gangbare onderhoudsbeurten en herstellingen
- Voor de rolstoelen bedraagt het forfait standaard 150 euro en voor scooters 250 euro (basisforfait).
- Afhankelijk van uw medische toestand of het gekozen hulpmiddel kan dat forfait uitbreiden naar 40% van de totale tussenkomst of tegemoetkoming die de Vlaamse sociale bescherming voor uw hulpmiddel betaald heeft bij de aankoop. Voor specialere of op maat gemaakte hulpmiddelen kan een apart bedrag toegekend worden voor onderhoud en herstellingen.
Hoe een tussenkomst krijgen voor de onderhoud en herstellingskosten?
Bij de aanvraag van uw mobiliteitshulpmiddel, vult uw verstrekker samen met u een aanvraagformulier in. Daarin vraagt hij ook het forfait of bedrag aan voor onderhoud en herstellingen dat past bij het hulpmiddel dat hij voor u aanvraagt. U krijgt van uw zorgkas een brief met de beslissing over uw aanvraag. Daarin staat ook welk bedrag beschikbaar is voor onderhoud en herstellingen.
Is er een herstelling of onderhoud nodig aan uw hulpmiddel, dan rekent uw verstrekker dit rechtstreeks aan bij uw zorgkas die dit voor u zal uitbetalen tot uw bedrag of forfait voor onderhoud opgebruikt of overschreden is. Daarna betaalt u zelf de onderhoudskosten. Is uw bedrag opgebruikt, dan kan u ook het voorstel krijgen om uw hulpmiddel in te ruilen voor een nieuw hulpmiddel in plaats van het te laten herstellen.
De verstrekker van uw hulpmiddel kan wel (en zeer uitzonderlijk) één keer een extra bedrag of forfait voor herstellingen aanvragen. Het moet dan wel gaan om een uitzonderlijk defect of een herstelling die noodzakelijk is om het hulpmiddel te laten functioneren.
Inbegrepen bij verhuur
Huurt u een mobiliteitshulpmiddel, dan zijn de kosten voor onderhoud en herstellingen inbegrepen in het huurforfait dat de Vlaamse sociale bescherming aan uw verstrekker betaalt. Uw verstrekker mag u dat onderhoud dus niet aanrekenen.
Merkt u dat uw mobiliteitshulpmiddel onderhoud of herstelling nodig heeft, contacteer dan de verstrekker van wie u het huurt. In principe moet die het onderhoud en de herstelling van een rolstoel doen binnen de vijf werkdagen na uw vraag (tenzij die vraag onredelijk is). Is daar discussie over, dan kan uw zorgkas bemiddelen.
Kan uw verstrekker niet onmiddellijk het onderhoud of herstel uitvoeren, dan moet hij u een adequate vervangrolstoel ter beschikking stellen.