Attest van het BTW-tarief
Vanaf 1 januari 2019 reikt de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën op aanvraag een BTW-attest uit aan de voorzieningen die een dossier indienen tot het bekomen van VIPA-investeringssubsidies in de klassieke betoelaging. Dit attest, dat bevestigt welk BTW-tarief voor uw dossier geldt, is nodig om tot een correcte berekening van de VIPA-investeringssubsidies te komen. We raden u aan dit attest aan te vragen van zodra de te realiseren oppervlakte per zorgvorm vaststaat. In de praktijk zal dit het moment zijn waarop de plannen klaar zijn.
Voorzieningen die een dossier indienen tot het bekomen van een infrastructuur-, een instandhoudings- of een strategisch forfait moeten een dergelijk BTW-attest niet aanvragen en/of aan het VIPA bezorgen.
Wanneer is een BTW-attest (1) vereist?
ALGEMEEN | ||
Wél vereist | Niet vereist | |
VIPA-dossiers met een klassieke betoelagingsprocedure | WIPA-dossiers met een forfaitaire betoelagingsprocedure | |
Voor werken én voor aankoop (2) | ||
STADIA | ||
Geen subsidiebelofte toegekend | ||
Werken én aankoop (2) | ||
Wél subsidiebelofte aangevraagd vóór inwerkingstreding BVR | Attest ingediend vóór het gecoördineerd VIPA-advies opgemaakt kan worden | Om een VIPA-dossier ontvankelijk te kunnen verklaren |
Subsidiebelofte toegekend | ||
(1) of een voorafgaande beslissing van de FOD Financiën met vermelding van het toepasselijk BTW-percentage
(2) waarbij voor de aankoop het BTW-stelsel van toepassing is. Meer info over het al dan niet van toepassing zijn van het BTW-stelsel bij aankoop vindt u op de website van de FOD Financiën.
Hoe aanvragen?
U kan zo'n BTW-attest bekomen door een gemotiveerde aanvraag te sturen naar de bevoegde instantie:
- Voor voorzieningen die vallen onder de doelgroep 'Grote Ondernemingen' is dit:
- Per post: Federale Overheidsdienst Financiën
Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde Controles
Afdeling Sectorcoördinatie
Koning Albert II-laan 33, bus 10
1030 Brussel - Per e-mail: goge.sector.coord.secteur@minfin.fed.be
- Per post: Federale Overheidsdienst Financiën
- Voor voorzieningen die vallen onder de doelgroep ‘Kleine en Middelgrote Ondernemingen’ (alles wat geen grote onderneming is) dienen deze aanvraag in bij het bevoegde lokale BTW-controlekantoor.
- Bij voorzieningen die al een beslissing over het toe te passen BTW-tarief hebben van de Dienst Voorafgaande Beslissingen, vervangt deze beslissing het attest. Zij bezorgen deze beslissing i.p.v. het attest.
Welke gegevens en documenten?
De gemotiveerde aanvraag dient u in aan de hand van het formulier voor een aanvraag van het BTW-attestxls bestand40.3kb met daarbij de onderstaande documenten:
- de erkenning/vergunning, uitgereikt door de bevoegde dienst, als de voorziening hierover beschikt. In principe geldt dit voor alle WVG-voorzieningstypes, behalve voor de wijkgezondheidscentra en de consultatiebureaus voor respiratoire aandoeningen;
- de bouwplannen;
- de omgevingsvergunning, als u hierover beschikt.
NOOT: de oppervlakte die u in het aanvraagformulier voor het BTW-attest moet opgeven is de bruto-oppervlakte exclusief de kruipkelder.
Behandelingstermijnen
De FOD Financiën onderzoekt de aanvraag binnen een termijn van 3 maanden en kent het vereiste BTW-attest aan de voorziening toe. Als het BTW-attest niet aanwezig is in het aanvraagdossier voor VIPA-investeringssubsidies, kan het dossier al wel ontvankelijk verklaard en geadviseerd worden. Het BTW-attest kan later toegevoegd worden. Het VIPA heeft het BTW-attest wel nodig om tot een correcte subsidieberekening te komen en om het dossier te kunnen agenderen op de coördinatiecommissie. Vraag daarom tijdig uw BTW-attest aan. Ten laatste gebeurt dit best bij het indienen van VIPA-investeringsdossier.
- Sector(en)
- Eerste lijnGeestelijke GezondheidszorgGehandicaptenzorgJeugdhulpKinderopvangResidentiële ouderenzorgRevalidatieThuiszorgWelzijnsvoorzieningenWoonzorgZiekenhuizen