Zorgaanbod

Een erkenning aanvragen voor een groep van assistentiewoningen

Voorwaarden

Om erkend te worden, moet een groep van assistentiewoningen voldoen aan specifieke erkenningsvoorwaarden.

Die staan in het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en in hoofdstuk 3 en bijlage 10 van het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019.

Hoe u sommige van deze erkenningsvoorwaarden moet interpreteren, vindt u in de norminterpretaties voor de groepen van assistentiewoningen.

Over het mandaat voor de uitbating van een groep van assistentiewoning is een aparte omzendbrief met interpretatie verschenen. De omzendbrief van 6 juni 2015pdf bestand216.2kb pdf bestand216.2kbgeeft een verduidelijking over het mandaat voor de terbeschikkingstelling van een groep van assistentiewoningen. De omzendbrief maakt het mogelijk dat een private eigenaar of de houder van een zakelijk recht geen huurovereenkomst hoeft af te sluiten met de initiatiefnemer van de groep van assistentiewoningen. De uitbating kan geregeld worden via een mandaat voor de terbeschikkingstelling van de groep van assistentiewoning.

Om erkend te kunnen worden en blijven als groep van assistentiewoningen moet u voor uw voorziening een attest inzake de naleving van de brandveiligheidsnormen kunnen voorleggen, afgeleverd door de burgemeester.

De erkenning aanvragen

Met dit formulierdoc bestand65.1kb kunt u een erkenning aanvragen als groep van assistentiewoningen.

Een erkenning als groep van assistentiewoningen kan bepaalde fiscale voordelen opleveren, als voldaan is aan voorwaarden van de fiscale regelgeving. Die voordelen zijn onder meer:

  • vrijstelling van BTW voor diensten en leveringen van goederen;
  • verlaging van het BTW-tarief voor handelingen die verband houden met infrastructuurwerken (bouwen, verbouwen, uitbreiden, ...);
  • vrijstelling van onroerende voorheffing.

De behandeling van uw aanvraag

  1. Nadat wij uw aanvraag ontvangen hebben, gaat het Departement Zorg na of uw aanvraag ontvankelijk is. Is uw aanvraag niet ontvankelijk, dan zullen wij u dat melden binnen 30 dagen na ontvangst van uw erkenningsaanvraag. Ontvangt u binnen die termijn geen bericht, dan is uw aanvraag automatisch ontvankelijk.
  2. Binnen die termijn van 30 dagen kunnen wij u ook om bijkomende inlichtingen vragen. U dient deze binnen 30 dagen na ons verzoek verstrekken. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag onontvankelijk. Indien nodig, kunt u gemotiveerd uitstel vragen voor deze termijn. Zodra wij van u de gevraagde inlichtingen ontvangen hebben, begint er opnieuw een termijn van 30 dagen te lopen waarbinnen wij u kunnen melden dat uw aanvraag onontvankelijk is. Na die termijn is uw aanvraag ontvankelijk.
  3. Is uw aanvraag ontvankelijk, dan gaan wij na of u voldoet aan de erkenningsvoorwaarden.
  4. Voldoet u niet aan de voorwaarden, dan krijgt u een voornemen tot weigering van de erkenning. U kan daartegen bezwaar indienen.

  

Sector(en)
Residentiële ouderenzorg
Woonzorg