Infectieziekten & vaccinaties

Een meldingsplichtige infectieziekte aangeven

Welke infectieziekten moeten gemeld worden?

Voor de lijst van meldingsplichtige infectieziekten en richtlijnen, verwijzen we u naar dit overzicht.

Wanneer moet een infectieziekte gemeld worden?

Stelt u een infectieziekte vast bij één van uw patiënten? Dan moet u deze binnen de 24 uur melden aan het Departement Zorg.

Tijdens de kantooruren


Tijdens de kantooruren (maandag - vrijdag, van 9u - 16u30, uitgezonderd feestdagen), neemt u contact op met de contactpersoon voor uw provincie.

Buiten de kantooruren 


Buiten de kantooruren, alsook tussen Kerstdag en Nieuwjaar, kunt u terecht bij de dienstdoende arts infectieziektebestrijding op het nummer 02 512 93 89.

Dringende meldingen


Dringende meldingen moeten ook steeds telefonisch doorgegeven worden. U neemt dan best meteen contact op met de contactpersoon voor uw provincie of de dienstdoende arts infectieziektebestrijding op het nummer 02 512 93 89

Hoe doet u een melding van een infectieziekte?

U kunt een melding van een infectieziekte op een van de volgende manieren bezorgen:

  • rechtstreeks vanuit het Elektronisch Medisch Dossier (EMD), geïntegreerd in uw huisartsenpakket, met het e-form ‘Aangifte meldingsplichtige infectieziekte aan het Departement Zorg'


Geen EMD of e-form integratie? Gebruik het formulier 'Melding van infectieziektendoc bestand184.8kb'

  • via e-Healthbox (UMM). In uw e-Healthbox kunt u het Departement Zorg terugvinden als VAZG (1990001916) in de categorie “Speciale door het eHealth-platform erkende entiteit”;
  • via een beveiligde en geëncrypteerde e-mail naar infectieziektebestrijding@vlaanderen.be
  • schriftelijk per post, onder gesloten omslag, met de vermelding “medisch geheim”, en op naam van de ambtenaar-arts die binnen het Departement Zorg verantwoordelijk is voor de provincie waar u uw beroepsactiviteit uitvoert;
  • telefonisch melden.


U vindt de contactgegevens op contactgegevens team infectieziektebestrijding en vaccinatie.

Dringende meldingen moet u altijd telefonisch doorgeven. Buiten de kantooruren kunt u bellen naar 02 512 93 89.

In het meldformulierdoc bestand184.8kb (te gebruiken vanaf 25/01/2024) zelf ziet u welke gegevens verplicht te melden zijn en welke extra gegevens u aanvullend kunt vermelden. Deze extra gegevens kunnen wel opgevraagd worden door de ambtenaren-artsen en de ambtenaren. Dan moet de melder deze meedelen als die op de hoogte is van deze gegevens.

Meldingen vanuit labo's

Sinds maart 2024 kunnen labo's elektronisch melden via xml. Op deze webpagina vindt u de volledige procedure terug.

Wie zijn de meldingsplichtigen?

  • behandelende artsen
  • het hoofd van een laboratorium van klinische biologie
  • artsen die belast zijn met toezicht in scholen, bedrijven, voorzieningen waar kinderen en jongeren verblijven en residentiële zorginstellingen


Het uitvoeringsbesluit artikel 45 van het Preventiedecreet bepaalt dat meldingsplichtigen die hun verplichtingen niet nakomen een administratieve geldboete kunnen opgelegd worden. 

Aan wie moet een infectieziekte gemeld worden?

Een infectieziekte moet gemeld worden aan een ambtenaar-arts.
De uitzonderingen waarin de melding ook aan een een ambtenaar die onder de verantwoordelijkheid van een ambtenaar-arts werkt gedaan kan worden:

  • indien geen ambtenaar-arts beschikbaar is binnen de periode waarbinnen de melding gedaan moet zijn;
  • in gevallen waarin de melder van oordeel is dat de melding niet kan wachten tot een ambtenaar-arts beschikbaar is;
  • indien het aantal meldingen de capaciteit van de ambtenaren-artsen overstijgt.

Privacy van patiëntgegevens

Aangezien vanaf  25 mei 2018 iedere organisatie die persoonsgegevens verzamelt, moet kunnen aantonen hoe ze hun data beheert, gebruikt en beveiligt, zou het kunnen dat u als arts hierover vragen gaat krijgen van uw patiënt naar aanleiding van een melding van een meldingsplichtige infectieziekte. Het Departement Zorg ontwikkelde hiervoor een folder die u kan bezorgen aan uw patiënt met de nodige informatie over wat er met deze data gedaan wordt.

Publieksinfo meldingsplicht pdf bestand354.7kb

Het uitvoeringsbesluit artikel 45 van het Preventiedecreet (12 januari 2024) bepaalt de regels die in acht genomen dienen te worden bij de anonimisering van de gegevens na afloop van de bewaartermijn en bij de bewaring van de geanonimiseerde gegevens. Het besluit verplicht het Departement Zorg om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen ter bescherming van de persoonsgegevens.

Project elektronisch melden van een meldingsplichtige infectieziekte

De nieuwe Europese regelgeving was voor ons tevens een signaal om naast de klassieke meldings­mogelijkheden via brief en telefoon, ook een mogelijkheid te ontwikkelen om infectieziekten elektronisch te melden op een beveiligde manier.

Momenteel kunnen enkel labo's elektronisch melden. Wanneer het systeem de nodige stabiliteit heeft en voldoende gebruiksvriendelijk is, willen we het ook uitrollen naar individuele artsen. Er zal op dat moment specifieke informatie rondgestuurd worden aan alle melders.

Dat neemt niet weg dat, indien u dat wenst, u ook nu al dit systeem in proef ken gebruiken. Dit kan door de meldingen vanuit uw eHealth Box te sturen naar ons UMM-adres binnen het eHealth platform. De UMM (Unified Messaging Module) voor meldingen infectieziekten kan u bereiken:

  • via uw eHealth Box kunt u ons vinden onder het nummer 1990001916 in de categorie “Speciale door het eHealth-platform erkende entiteit”;
  • in Hector kunt u ons vinden als VAZG (1990001916)(MELDINGINFECTIEZIEKTEN).


Bijkomende informatie vindt u in de brief die we aan de laboratoria stuurdenpdf bestand448.9kb.

Aanpassingen lijst meldingsplicht (23/06/2024)