Inspectie belastingvermindering
Wat zijn inspecties belastingvermindering?
Voorzieningen die een fiscaal attest willen uitreiken voor giften die ze ontvangen, moeten daarvoor eerst een aanvraag indienen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.
Aan instellingen een erkenning geven in de zin van artikel 14.533, § 1, eerste lid, 1° tot en met 4° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (belastingvermindering voor giften) behoort tot de gezamenlijke bevoegdheid van de federale minister van Financiën en de Vlaamse gemeenschapsminister bevoegd voor Welzijn en Gezondheid, voor de instellingen die actief zijn op het vlak van welzijn en gezondheid.
De FOD Financiën bezorgt het dossier aan de afdeling Beleidscoördinatie van het Departement Zorg die op haar beurt een inspectieopdracht uitschrijft voor de afdeling Zorginspectie.
Wat inspecteert Zorginspectie?
De opdracht van Zorginspectie bestaat erin om een objectief beeld te geven over de mate waarin een voorziening zich conformeert aan de gestelde voorwaarden:
- De doelgroep en het bereik ervan
- De rechtstreekse werking met de doelgroep en/of de concrete activiteiten van de vzw
- De geografische regio waarbinnen de vzw actief is
- De wijze waarop de giften worden besteed
Hoe inspecteert Zorginspectie?
De inspecties worden steeds aangekondigd en verlopen online met een vertegenwoordiger van de organisatie.
Op basis van het literatuuronderzoek (website, sociale media, bij de aanvraag meegestuurde documenten) bereidt de inspecteur de inspectie voor.
Tijdens het contactmoment verifieert de inspecteur de verzamelde gegevens / de gemaakte conclusie en vraagt naar bijkomende feiten en bewijsstukken.
Wat leest u in het verslag?
Het inspectieverslag bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het verslag heeft volgende doelen:
- Vaststellingen schriftelijk weergeven
Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving? - De voorziening informeren
Het inspectieverslag informeert de voorziening schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie. - Rapporteren aan inhoudelijk bevoegde entiteiten: de afdeling Beleidscoördinatie
- Betrokken lezers informeren
In overeenstemming met de openbaarheidsregelgeving kunnen burgers inspectieverslagen opvragen. - Knelpunten signaleren
Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in de regelgeving bloot. Door die te signaleren kunnen de entiteiten van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verbeteracties ondernemen.
We publiceren ook het verslagsjabloonpdf bestand294.4kb dat gebruikt wordt bij de inspecties in kader van belastingvermindering bij giften.
Zorginspectie moedigt de voorzieningen aan om open te communiceren over haar vaststellingen.
Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be.
Wat na de inspectie?
Na een inspectiebezoek ontvangt de voorziening het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.
- Reactiemogelijkheid
De voorziening krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren. Het inspectieverslag wordt pas definitief nadat de geïnspecteerde de kans heeft gekregen om te reageren op eventuele onjuistheden die in het verslag zijn opgenomen. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens. - Beslissing door de inspecteur
De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag. - De bevoegde entiteit informeren
Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de bevoegde entiteit van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: de afdeling Beleidscoördinatie. Die entiteit maakt op basis van het inspectieverslag een advies op en maakt dat over aan de FOD Financiën.