Kwaliteit

Klachten over voorzieningen of Zorginspectie

Waar kan ik terecht met een klacht over een voorziening?

U kunt niet rechtstreeks bij Zorginspectie terecht voor klachten over welzijns- of zorgvoorzieningen. We verwijzen u daarvoor naar de verschillende bevoegde entiteiten van het Departement Zorg, Opgroeipunt, of het VAPH. Zij onderzoeken uw klacht en oordelen of een inspectie aangewezen is om de klacht verder te behandelen.
Als Zorginspectie een klacht onderzoekt in een voorziening, worden altijd een aantal stappen doorlopen. Die verschillende stappen zijn beschreven in een folderpdf bestand1.5mb. U kunt die folder ook op papier opvragen door te mailen naar contact.zorginspectie@vlaanderen.be met vermelding van uw adresgegevens.

Een verduidelijking van enkele veelgebruikte termen:

  • Voorzieningen
    Alle organisaties, opvanglocaties, netwerken, beheersinstanties… die Zorginspectie kan inspecteren. Hier vindt u een overzicht van voorzieningen die Zorginspectie inspecteert.
  • Ontwerpverslag
    Na elke inspectie wordt in principe een inspectieverslag gemaakt. Een eerste stap is een ontwerpverslag. Een geïnspecteerde voorziening of begunstigde van een budget kan altijd reageren op onjuistheden in het ontwerpverslag. Ook de klachtindiener heeft in sommige gevallen de mogelijkheid om te reageren op het ontwerpverslag.
  • Definitief verslag
    Na een reactie van een klachtindiener en/of een voorziening kan het ontwerpverslag aangepast worden. Het uiteindelijke resultaat is het definitieve verslag. Als het ontwerpverslag niet wordt aangepast, wordt die versie het definitieve verslag.

Waar kan ik terecht met een klacht over een inspectie?

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (Titel II, hoofdstuk 5) geeft iedere burger het recht om kosteloos een klacht in te dienen bij een overheidsinstantie over haar handelingen en werking. Zorginspectie valt onder de toepassing van dat decreet.

Werkwijze

Klachten over het verloop van een inspectie komen terecht bij de klachtbehandelaar van het Departement Zorg. Die bepaalt op basis van de criteria uit artikel II.77 van het Bestuursdecreet, of de klacht verder behandeld wordt.

  • Wordt de klacht niet verder behandeld, dan brengt de klachtbehandelaar de indiener daarvan schriftelijk op de hoogte binnen de 10 kalenderdagen.
  • Wordt de klacht verder behandeld, dan ontvangt de klachtindiener binnen de 10 kalenderdagen:
    • ofwel schriftelijk de bevindingen in het onderzoek naar de klacht, het oordeel daarover en de eventuele conclusies of initiatieven daaraan verbonden
    • ofwel een schriftelijke bevestiging dat de klacht ontvangen werd, als binnen die termijn de klacht nog niet afgehandeld is
  • De klachtenbehandelaar heeft 45 kalenderdagen (die termijn kan in uitzonderlijke omstandigheden eenmalig verlengd worden tot maximaal 90 kalenderdagen) de tijd om de klacht af te handelen.
  • De klachtenbehandelaar kan ook oordelen dat het aangewezen is om een bemiddeling te organiseren. Als men concludeert dat men tegemoetkwam aan de klacht, eindigt de klachtbehandeling op dat punt en volgt er geen verdere berichtgeving.
  • Is de klachtindiener het niet eens met de bevindingen van de klachtenbehandelaar, dan kan die zich wenden tot de Vlaamse Ombudsdienst.

Contactpersoon voor klachten

Voor klachten over het verloop van een inspectie kunt u het klachtenformulier gebruiken.
U kunt de klachtendienst ook bereiken door te schrijven naar:

Departement Zorg
t.a.v. de klachtenbehandelaar
Koning Albert II-laan 15 bus 495
1210 Brussel

Sector(en)
Armoede-organisaties
Eerste lijn
Geestelijke Gezondheidszorg
Gehandicaptenzorg
Jeugdhulp
Kinderopvang
Residentiële ouderenzorg
Revalidatie
Thuiszorg
Vrijwilligerswerk
Welzijnsvoorzieningen
Woonzorg
Ziekenhuizen