Maatregel 1: Aanzuiveren negatief eigen vermogen
Wat?
Een belangrijkste graadmeter van de financiële toestand van een woonzorgcentrum, is het eigen vermogen. Een negatief eigen vermogen wijst op een potentieel financieel ongezonde situatie die de continuïteit van zorg in het gedrang kan brengen. Daarom wordt een meldingsplicht ingevoerd alsook de verplichte opmaak van een remediëringsplan.
Onder “eigen vermogen” wordt voor het toepassen van deze maatregelen volgende verstaan: het eigen vermogen zoals dat blijkt uit de boekhouding die gevoerd wordt overeenkomstig de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 betreffende de boekhouding en het financieel verslag in bepaalde sectoren van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, en met uitsluiting van de herwaarderingsmeerwaarden en met toevoeging van de achtergestelde leningen.
Wie?
De melding én het remediëringsplan zijn verplicht voor de inrichtende macht van een woonzorgcentrum met uitsluiting van OCMW’s en Welzijnsverenigingen.
Wanneer?
Vanaf het moment dat de algemene vergadering een jaarrekening goedkeurt met een negatief eigen vermogen, begint een termijn van drie maanden waarin het Departement Zorg moet worden geïnformeerd en een remediëringsplan moet worden ingediend.
Meldingsplicht
U moet het negatief eigen vermogen melden via financieringouderenzorg@vlaanderen.be met als onderwerp “Melding negatief eigen vermogen”.
U levert minimaal volgende gegevens aan: contactpersoon, ondernemingsnummer, oprichtingsdatum, datum van goedkeuring jaarrekening en de resultatenrekening en balans van de afgelopen drie boekjaren.
Remediëringsplan
In het remediëringsplan geeft u aan hoe de situatie binnen de wettelijke termijn geremedieerd zal worden:
- Voorzieningen moeten het eigen vermogen aanzuiveren binnen een termijn van 3 jaar.
- Voorzieningen die minder dan 5 jaar geleden zijn opgericht, moeten het eigen vermogen aanzuiveren binnen een termijn van 7 jaar. Voorwaarde is wel dat een waarborg wordt gesteld door een overkoepelende organisatie.
Het remediëringsplan bevat een beschrijving van de maatregelen, evenals een financieel plan dat de impact van de maatregelen op het eigen vermogen becijfert. U bent vrij in de opmaak van het remediëringsplan, er moet geen opgelegd sjabloon worden gebruikt.
Tot slot moet het remediëringsplan minstens goedgekeurd worden door de algemene vergadering alvorens het wordt bezorgd aan het Departement Zorg via financieringouderenzorg@vlaanderen.be met als onderwerp “Remediëringsplan negatief eigen vermogen”.
- Sector(en)
- Woonzorg