Vlaamse Sociale Bescherming

Privacy en gegevensuitwisseling bij de Vlaamse sociale bescherming

De Vlaamse Sociale Bescherming kent 3 zorgbudgetten toe: het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood en het zorgbudget voor mensen met een handicap.Naast deze zorgbudgetten komt de Vlaamse sociale bescherming voor een groot stuk tussen in de kosten voor de aankoop of de huur van een mobiliteitshulpmiddel en in de kosten voor het onderhoud en de herstelling van dat hulpmiddel.De financiering van de zorg in revalidatieziekenhuizen, revalidatievoorzieningen voor psychosociale revalidatie voor volwassenen, woonzorgcentra, centra voor kortverblijf en dagverzorgingscentra met een bijzondere erkenning verloopt ook via de Vlaamse sociale bescherming.

Daarnaast wordt voor de organisatie van multidisciplinair overleg en de deelname van de zorgaanbieders aan dit overleg een vergoeding voorzien. De financiering van dit overleg wordt door de zorgkassen in de Vlaamse sociale bescherming.

Doet u beroep op de Vlaamse sociale bescherming, dan gebruikt het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming elektronische persoonsgegevens die andere overheidsinstanties over u hebben. Zo kunnen we uw aanvraag of dossier sneller en correct behandelen.

Het zijn gegevens waarmee we u kunnen identificeren: uw naam, een foto, een telefoonnummer, een code, een bankrekeningnummer, een e-mailadres, …

Zo hoeven we u dus geen gegevens meer te vragen die al bij een andere overheidsinstantie bekend zijn. Deze gegevens kunnen overheidsdiensten onderling uitwisselen.

De overheidsdiensten moeten daarbij uiteraard rekening houden met uw privacy en de bescherming van uw persoonlijke levenssfeer. Daarom moeten deze uitwisselingen van persoonsgegevens eerst een goedkeuring ("machtiging") krijgen van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

De Gegevensbeschermingsautoriteit werd opgericht bij Wet van 3 december 2017. Hierbij werd de vroegere Privacycommissie hervormd na Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft onder meer volgende taken:

  • De Gegevensbeschermingsautoriteit gaat na of de overheid wel een wettelijke basis heeft om bepaalde persoonsgegevens te verzamelen, te gebruiken, te beheren en mee te delen.
  • Is die wettelijke basis in orde, dan controleert de Gegevensbeschermingsautoriteit of de gevraagde gegevens wel nodig en noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van de bevoegdheid van die overheid.
  • De Gegevensbeschermingsautoriteit zorgt ervoor dat persoonsgegevens niet zomaar kunnen worden verwerkt.

De Belgische Privacywet (Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens) omschrijft heel precies op welke manier en onder welke omstandigheden persoonlijke gegevens mogen worden verwerkt of doorgegeven. Deze wet bepaalt ook de rechten en plichten van de persoon wiens gegevens verwerkt worden, net als de rechten en plichten van de verwerker zelf.

  • Iedereen waarvan de gegevens elektronisch worden uitgewisseld, behoudt het recht om zijn of haar gegevens in te kijken en eventueel te laten aanpassen als deze niet (meer) correct zouden zijn, of als deze niet ter zake zouden zijn.
  • U kan ook altijd vragen dat deze gegevens niet elektronisch uitgewisseld worden. U moet dan zelf de gegevens bezorgen aan het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming. Daarna moet u ook zelf de nodige stappen zetten om allerlei afgeleide rechten aan te vragen bij de instanties die die afgeleide rechten toekennen (allerlei sociale tarieven).
  • Nieuw is de verplichting om een protocol te sluiten bij de gegevensuitwisseling tussen een federale en een andere instantie.

Met elektronische gegevensuitwisselingen gaat dit allemaal snel, automatisch en correct met alle mogelijke veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig blijven.

Hieronder krijgt u een overzicht van welke persoonsgegevens Departement Zorg mag gebruiken en op welke regelgeving en beslissingen van de Gegevensbeschermingsautoriteit dat is gebaseerd.

Rechten van de betrokkene waarvan persoonsgegevens worden verwerkt

Indien wij uw persoonsgegevens verwerken, heeft u de volgende rechten:

Recht op informatie en inzage

U mag weten of we persoonsgegevensgegevens van u hebben, welke dat zijn en op welke manier deze worden gebruikt. U kan van ons een kopie van deze persoonsgegevens ontvangen en verdere toelichting krijgen over de verwerking.

Recht op correctie en aanvulling

Als uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, mag u ons vragen om deze te verbeteren en/of aan te vullen.

Recht om vergeten te worden

U mag vragen dat uw persoonsgegevens volledig worden gewist wanneer:

  • de persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze verzameld werden;
  • u de toestemming voor het verwerken van uw persoonsgegevens intrekt, wanneer de verwerking hierop gebaseerd is;
  • u bezwaar maakt tegen de verwerking (zie verder), en er geen dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking zijn;
  • uw persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt worden;
  • uw persoonsgegevens moeten worden gewist om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op ons rust.

Wij zullen uw persoonsgegevens wissen in de bovenstaande gevallen, tenzij we wettelijk verplicht zijn om uw gegevens te verwerken of als de verwerking moet gebeuren in het algemeen belang.

Recht op beperking van de verwerking

U heeft het recht om de verwerking van uw persoonsgegevens te laten beperken wanneer:

  • u de juistheid van die gegevens betwist;
  • de verwerking onrechtmatig is, maar u niet wil dat de gegevens gewist worden;
  • wij uw gegevens niet meer nodig hebben voor de verwerkingsdoeleinden, maar u deze nog nodig hebt in het kader van een rechtsvordering;
  • u bezwaar maakt tegen de verwerking van uw gegevens (zie onder), in afwachting van het antwoord op de vraag of er zwaarder wegende belangen dan de uwe in het geding zijn.

Wanneer de verwerking beperkt is, worden uw persoonsgegevens (met uitzondering van de opslag ervan) enkel verder verwerkt met uw toestemming, voor de bescherming van de rechten van anderen, in het kader van een rechtsvordering of in het algemeen belang.

Recht op bezwaar

Wanneer uw persoonsgegevens verwerkt worden in het kader van onze opdrachten van algemeen belang of het openbaar gezag, heeft u het recht om u hiertegen te verzetten om redenen die verband houden met uw bijzondere situatie. Behalve wanneer het algemeen belang zwaarder doorweegt dan dat van u, zullen wij de verwerking van uw gegevens staken.

Recht op overdraagbaarheid van gegevens

Wanneer we uw persoonsgegevens geautomatiseerd verwerken op basis van uw toestemming of in het kader van een overeenkomst, heeft u het recht om de persoonsgegevens die u ons hebt verstrekt in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te ontvangen, zodat u deze aan een andere verwerkingsverantwoordelijke kunt doorgeven. U mag ons ook vragen om deze doorgifte in uw plaats te doen, voor zover dit technisch mogelijk is.

Recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde besluitvorming

U heeft het recht om u te verzetten tegen besluiten die uitsluitend op een geautomatiseerde verwerking van uw persoonsgegevens gebaseerd zijn en die voor u rechtsgevolgen met zich meebrengen, behalve wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst met u, dit wettelijk is toegestaan of dit berust op uw toestemming. In deze gevallen kunt u ons wel vragen om een menselijke tussenkomst bij het nemen van dat besluit.

Recht op intrekking toestemming

Wanneer de verwerking gebaseerd is op uw toestemming, kunt u deze toestemming om het even wanneer terug intrekken. In dat geval stoppen wij de verwerking van uw persoonsgegevens. De verwerking van deze gegevens vóór de intrekking van uw toestemming blijft evenwel geldig.

Uitoefenen van rechten

U kunt uw rechten uitoefenen door ons te contacteren. Onze contactgegevens vindt u onderaan. U zult altijd uw identiteit moeten aantonen. Wij laten binnen één maand weten wat er met uw verzoek zal gebeuren.

Indien u uw gegevens in het Rijksregister wil nakijken of wil controleren welke instanties uw gegevens hebben geraadpleegd, kunt u zich rechtstreeks wenden tot Mijn Dossier http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksregister/mijn-dossier.

Verantwoordelijke voor de verwerking

(Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, hierna afgekort tot de "Privacywet", art 37 § 1, 1°)

Mevrouw Karine Moykens, Leidend ambtenaar bij Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming, Koning Albert II laan 15 bus 500, 1210 Brussel e-mail:  vlaamsesocialebescherming@vlaanderen.be.

Doeleinden van de verwerking (privacywet art 37 § 1, 3°)

1. Uitvoering van volgende regelgeving
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  3. Ministerieel besluit van 9 maart 2017 betreffende de uitvoering van de Vlaamse sociale bescherming.
  4. Ministerieel besluit van 6 januari 2006 tot regeling van de vaststelling van de ernst en de duur van het verminderd zelfzorgvermogen aan de hand van de BEL-profielschaal in het kader van de Vlaamse zorgverzekering.
  5. Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2016 houdende de voorwaarden van de vaststelling, de uitbetaling en de terugvordering van de subsidies van de zorgkassen in het kader van de Vlaamse sociale bescherming.
Zorgbudget voor mensen met een handicap
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  3. Decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap.
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  3. Het koninklijk besluit van 6 juli 1987 tot uitvoering van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten.
  4. Het koninklijk besluit van 5 maart 1990 betreffende de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden.
  5. Het koninklijk besluit van 22 mei 2003 betreffende de procedure voor de behandeling van de dossiers inzake tegemoetkomingen aan personen met een handicap.
Mobiliteitshulpmiddelen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering ouderenvoorzieningen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering revalidatieziekenhuizen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering multidisciplinair overleg
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering revalidatievoorzieningen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering (gespecialiseerde) rolstoeladviesteams
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering psychiatrische verzorgingstehuizen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering initiatieven van beschut wonen
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Financiering multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging
  1. Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
2. Machtigingen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit
Algemeen
  1. Beraadslaging nr. 20/047 van 3 november 2020, gewijzigd op 5 april 2022, met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens door de Federale Overheidsdienst Justitie aan het Agentschap voor Vlaamse Sociale Bescherming en de Vlaamse zorgkassen in het kader van de toepassing van de Vlaamse sociale bescherming.
  2. Beslissing IBZ nr. 022/2022 van 22 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van hun ledenbeheer door de uitbouw van een digitaal platform Vlaamse sociale bescherming evenals de verschillende applicaties Vlaamse sociale bescherming die gemeenschappelijk worden gebruikt.
  3. Beraadslaging IVC nr. 22/090 van 3 mei 2022 met betrekking tot de toegang tot de kruispuntbankregisters door het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de erkende zorgkassen in het kader van hun ledenbeheer door middel van het Digitaal Platform Vlaamse Sociale Bescherming en diverse toepassingen.
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
  1. Beraadslaging nr. 03/85 van 22 juli 2003 met betrekking tot de mededelingen van sociale gegevens van persoonlijke aard met het oog op de toepassing van de zorgverzekering.
  2. Beraadslaging SCSZ nr. 05/004 van 18 januari 2005 m.b.t. de mededeling van persoonsgegevens door de kruispuntbank van de sociale zekerheid aan het Vlaams zorgfonds met het oog op de toepassing van de zorgverzekering.
  3. Beraadslaging nr. 05/034 van 19 juli 2005 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens betreffende buitenlandse verzekerden door de verzekeringsinstellingen aan het Vlaams Zorgfonds, met het oog op de toepassing van de zorgverzekering.
  4. Beraadslaging nr. 05/041 van 10 oktober 2005 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens betreffende buitenlandse verzekerden door het Vlaams zorgfonds aan de zorgkassen, met het oog op de toepassing van de zorgverzekering.
  5. Beraadslaging SCSZ nr. 07/013 van 6 maart 2007, gewijzigd op 2 oktober 2007, met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens betreffende de inkomende grensarbeiders door de kruispuntbank van de sociale zekerheid aan het Vlaams Zorgfonds met het oog op de toepassing van de zorgverzekering.
  6. Beraadslaging IVC nr. 08/071 van 2 december 2008, gewijzigd op 5 oktober 2021 en op 5 april 2022, betreffende de mededeling van persoonsgegevens vervat in «HANDICHILD» (bericht A652) aan het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de zorgkassen teneinde bepaalde rechten automatisch aan personen met een handicap toe te kennen.
  7. Beraadslaging nr. 12/13 van 6 maart 2012 met betrekking tot de toegang tot de kruispuntbankregisters in hoofde van instanties die ook toegang tot het rijksregister van de natuurlijke personen hebben.
  8. Beraadslaging SCSZ nr. 14/107 van 2 december 2014, gewijzigd op 6 april 2021 en 5 september 2023, over de mededeling van persoonsgegevens inzake de medische inschaling voor de integratietegemoetkoming, de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood door de Directie-Generaal Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid en de instellingen van de andere deelentiteiten (de OAW's in Wallonië, Iriscare in Brussel en de DSL in de Duitstalige Gemeenschap) aan het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de diverse zorgkassen voor de toepassing van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.
  9. Beraadslaging VTC nr. 36/2016 van 12 oktober 2016 betreffende de aanvraag tot machtiging voor het meedelen van persoonsgegevens van personen met een handicap door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) aan het Vlaams Zorgfonds en de zorgkassen voor het toepassen van de cumulregels tussen het budget niet rechtsreeks toegankelijke hulp en de tegemoetkoming van de zorgverzekering.
  10. Beslissing IBZ nr. 023/2022 van 22 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Deze beslissing vervangt:
    1. Koninklijk Besluit van 2 augustus 2002 waarbij het Vlaams Zorgfonds gemachtigd wordt de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen te raadplegen en het identificatienummer ervan te gebruiken en waarbij de erkende zorgkassen gemachtigd werden het bewuste identificatienummer te gebruiken.
    2. Beraadslaging RR nr. 02/2005 van 14 februari 2005 betreffende de aanvraag van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap (Vlaams Zorgfonds) ten behoeve van de erkende zorgkassen om gemachtigd te worden om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister met het oog op het vervullen van de taken die hen zijn toevertrouwd in het kader van de zorgverzekering.
    3. Beraadslaging nr. 08/2005 van 13 april 2005 met betrekking tot de aanvraag van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – Vlaams Zorgfonds tot uitbreiding van de machtiging, verleend bij Koninklijk besluit van 2 augustus 2002.
    4. Beraadslaging RR nr. 39/2005 van 19 oktober 2005 betreffende de aanvraag van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Vlaams Zorgfonds om ten behoeve van de VZW Mediwe toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister te bekomen en om het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken met het oog op een onafhankelijke controle van de indicatiestellingen inzake de Vlaamse Zorgverzekering.
    5. Beraadslaging RR nr. 52/2010 van 22 december 2010 met betrekking tot de aanvraag van het Vlaams Zorgfonds om toegang te krijgen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het identificatienummer ervan te gebruiken in het kader van de vaststelling van de vrijgestelden van aansluiting bij de Vlaamse Zorgverzekering.
    6. Beraadslaging RR nr. 58/2011 van 16 november 2011 met betrekking tot de aanvraag van het Vlaams Zorgfonds om het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken voor toegangs- en gebruikersbeheer van het digitaal platform Zorgverzekering.
Zorgbudget voor mensen met een handicap
  1. Beraadslaging VTC nr. 40/2015 van 16 december 2015: betreft: Aanvraag tot machtiging voor het meedelen van persoonsgegevens van Personen met een Handicap door het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH) en de Integrale Toegangspoort (IT) van het Agentschap Jongerenwelzijn (JW) aan het Vlaams Zorgfonds en de zorgkassen in het kader van het testen van de IT-applicatie voor het toekennen en uitbetalen van het basisondersteuningsbudget.
  2. Beraadslaging VTC nr. 14/2016 van 30 maart 2016: betreft: Aanvraag tot machtiging voor het meedelen van persoonsgegevens van Personen met een Handicap door het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (VAPH) aan het Vlaams Zorgfonds en de zorgkassen in het kader van het toekennen en uitbetalen van het basisondersteuningsbudget.
  3. Beraadslaging nr. 16/087 van 4 oktober 2016 over de mededeling van persoonsgegevens door de directie-generaal Personen met een Handicap van de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid aan het Vlaams Zorgfonds/Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de zorgkassen in het kader van de toekenning van het basisondersteuningsbudget.
  4. Beraadslaging VTC nr. 34/2016 van 14 september 2016 Betreft: Aanvraag tot machtiging voor het meedelen van persoonsgegevens van personen met een handicap door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) en het agentschap Jongerenwelzijn, Integrale Toegangspoort (ITP) aan het Vlaams Zorgfonds en de zorgkassen met het oog op het toekennen en uitbetalen van het basisondersteuningsbudget (BOB)– Fase 2.
  5. Beraadslaging nr. 16/087 van 4 oktober 2016, gewijzigd op 5 oktober 2021 en op 5 april 2022, over de mededeling van persoonsgegevens door de directie-generaal Personen met een Handicap van de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid aan het Vlaams Zorgfonds/Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de zorgkassen in het kader van de toekenning van het basisondersteuningsbudget.
  6. Beraadslaging VTC nr. 20 van 21 juni 2017 betreffende de aanvraag tot machtiging voor het meedelen van persoonsgegevens van jongeren door het Agentschap Jongerenwelzijn, Integrale Toegangspoort  (ITP) aan het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) en de zorgkassen met het oog op het toekennen en uitbetalen van het basisondersteuningsbudget (BOB), cumulatieverbod  met bepaalde vormen van ambulante of residentiële opvang.
  7. Beraadslaging nr. 21/124 van 6 juli 2021 over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming, de zorgkassen en de Directie-Generaal Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het vermijden van de cumulatie van het basisondersteuningsbudget (BOB) en de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) of de integratietegemoetkoming (IT) voor personen met een handicap 
  8. Beslissing IBZ nr. 026/2022 van 22 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor het basisondersteuningsbudget. Deze beslissing vervangt: 
    1. Beraadslaging RR nr. 33/2016 van 22 juni 2016 betreffende de aanvraag van het Vlaams Zorgfonds om ten behoeve van zichzelf en de erkende zorgkassen toegang te krijgen tot informatiegegevens uit het Rijksregister en om het identificatienummer ervan te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor het BasisOndersteuningsBudget (BOB).
    2. Beraadslaging SCRR nr. 85/2016 van 19 oktober 2016 betreffende de aanvraag van het Vlaams Zorgfonds om ten behoeve van zichzelf en de erkende zorgkassen toegang te krijgen tot informatiegegevens uit het Rijksregister en om het identificatienummer ervan te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor het BasisOndersteuningsBudget (BOB) in de 2de en in de 3de fase.
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
  1. Beraadslaging nr. 16/047 van 3 mei 2016 over de mededeling van persoonsgegevens uit het Pensioenkadaster aan het Vlaams Zorgfonds (het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming) en de diverse zorgkassen voor het uitvoeren van hun opdrachten inzake de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB).
  2. Beraadslaging Federale Overheid nr. 18/2016 van 2 juni 2016 over de aanvraag van het Agentschap Vlaams Zorgfonds om toegang te krijgen tot een aantal gegevens van de FOD Financiën met het oog op het testen van de toepassing voor het aanvragen en het behandelen van tegemoetkomingen voor hulp aan bejaarden.
  3. Beraadslaging nr. 16/071 van 5 juli 2016 over de ededeling van persoonsgegevens over de Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) door de Directie-generaal Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid aan het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de zorgkassen door middel van de toepassing Handiservice.
  4. Beraadslaging nr. 16/069 van 5 juli 2016 over de mededeling van persoonsgegevens over de Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) door het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming aan instanties die aanvullende rechten toekennen (voordelige levering van elektriciteit, aardgas en water).
  5. Beraadslaging nr. 16/068 van 5 juli 2016 betreffende de mededeling van persoonsgegevens over de Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) door het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming aan het Nationaal Intermutualistisch College (NIC), de verzekeringsinstellingen en het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) voor het uitvoeren van hun opdrachten inzake het recht op de verhoogde tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen (elektronisch bericht A003).
  6. Beraadslaging nr. 16/080 van 6 september 2016 betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens tussen het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse sociale bescherming, de diverse zorgkassen en de directie-generaal Personen met een handicap van de Federale overheidsdienst Sociale Zekerheid in het kader van de toekenning van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB).
  7. Beraadslaging nr. 16/099 van 8 november 2016 over het ter beschikking stellen van persoonsgegevens over het recht op de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) door het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en de zorgkassen aan diverse instanties, door middel van de dienst HANDISERVICE van de Directie-generaal Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.
  8. Beraadslaging nr. 16/094 van 4 oktober 2016 over de bijzondere verwerking van persoonsgegevens door de zorgkassen, het Vlaams Zorgfonds/Agentschap Vlaamse sociale bescherming en de directie-generaal Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het behandelen van de op 1 januari 2017 nog lopende aanvragen en herzieningen betreffende de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB).
  9. Beraadslaging nr. 16/073 van 6 september 2016 over de toegang tot de kruispuntbankregisters door het Vlaams Zorgfonds / Agentschap Vlaamse sociale bescherming en de zorgkassen voor het testen van de toepassing voor de verwerking van aanvragen tot het bekomen van een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB).
  10. Beraadslaging van het Sectoraal Comité van de Federale Overheid SCFO nr. 50/2016 van 15 december 2016 op vraag van het Agentschap Vlaams Zorgfonds om toegang te krijgen tot een aantal gegevens van de FOD Financiën met het oog op de behandeling van tegemoetkomingen voor hulp aan bejaarden.
  11. Beraadslaging nr. 18/122 van 2 oktober 2018 inzake de mededeling van persoonsgegevens over het verloop van de vaststelling van de verminderde zelfredzaamheid door de Directie-Generaal Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid aan het Agentschap voor Vlaamse Sociale Bescherming en aan de zorgkassen voor het behandelen van de dossiers inzake het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.
  12. Beraadslaging nr. 19/190 van 5 november 2019 over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming, de zorgkassen en de Directie-Generaal Personen met een Handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor het toekennen van het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.
  13. Beslissing IBZ nr. 024/2022 van 22 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.Deze beslissing vervangt:
    1. Beraadslaging RR nr. 37/2016 van 22 juni 2016 betreffende de aanvraag van het Vlaams Zorgfonds om toegang te krijgen tot een aantal informatiegegevens van het Rijksregister en het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het testen van de toepassing voor de aanvragen en het behandelen van tegemoetkomingen voor hulp aan bejaarden.
    2. Beraadslaging van het Sectoraal comité van het Rijksregister nr 88/2016 van 16 november 2016  betreffende  aanvraag van het Agentschap voor Vlaamse Sociale Bescherming om toegang te krijgen tot een aantal informatiegegevens van het Rijksregister en het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog het behandelen van dossiers m.b.t. tegemoetkomingen voor hulp aan bejaarden.
BelRAI
  1. Beraadslaging IVC nr. 20/108 van 5 mei 2020 over de toegang tot de Kruispuntbankregisters door het Agentschap voor Vlaamse Sociale Bescherming van de Vlaamse Overheid in het kader van de uitoefening van de taken inzake de ondersteuning van personen met een zorgnood.
Mobiliteitshulpmiddelen en ouderenvoorzieningen
  1. Beraadslaging IVC nr. 18/111 van 2 oktober 2018 betreffende de inzage en mededeling van persoonsgegevens in het kader van de inwerkingstelling van de gegevensuitwisselingsstructuur van de Vlaamse sociale bescherming (mobiliteitshulpmiddelen en ouderenvoorzieningen).
  2. Beslissing IBZ nr. 025/2022 van 22 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van de behandeling van de dossiers voor de mobiliteitshulpmiddelen.
  3. Beslissing IBZ nr. 029/2022 van 24 februari 2022 met betrekking tot de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer ter uitvoering van het decreet Vlaamse Sociale Bescherming, in het bijzonder rond de taken inzake residentiele ouderenzorg.
Revalidatieziekenhuizen
  1. Beraadslaging 22/026 van 11 januari 2022 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en de mededeling van persoonsgegevens door organisaties uit het netwerk van de sociale zekerheid in het kader van de inproductiestelling van de gegevensuitwisselingsstructuur van de vlaamse sociale bescherming voor wat betreft de revalidatieziekenhuizen.  
  2. Beslissing 017/2022 van 11 februari 2022 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor tegemoetkomingen van zorg in een revalidatieziekenhuis.
Revalidatievoorzieningen
  1. Beraadslaging 22/240 van 6 september 2022 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens uit het netwerk van de sociale zekerheid met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens binnen de Vlaamse sociale bescherming voor wat betreft de revalidatievoorzieningen. 
  2. Beslissing nr. 171/2022 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor tegemoetkomingen van revalidatieverstrekkingen door revalidatievoorzieningen.
  3. Beraadslaging 22/240 van 6 september 2022, gewijzigd op 3 oktober 2023, met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens uit het netwerk van de sociale zekerheid met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens binnen de vlaamse sociale bescherming voor wat betreft de revalidatievoorzieningen
Multidisciplinair overleg
  1. Beraadslaging nr. 22/018 van 11 januari 2022 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens door organisaties uit het netwerk van de sociale zekerheid met het oog op de inproductiestelling van de gegevensuitwisselingsstructuur van de vlaamse sociale bescherming in het kader van het vergoedingssysteem betreffende het multidisciplinair overleg (MDO).
  2. Beslissing 018/2022 van 11 februari 2022 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken in het kader van de organisatie van het multidisciplinair overleg.
Psychiatrische verzorgingstehuizen
  1. Beraadslaging 23/088 van 6 juni 2023 met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens uit het netwerk van de sociale zekerheiddoor de zorgkassen, de zorgkassencommissie, de verzekeringsinstellingen en het intermutualistisch agentschap met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens van de vlaamse sociale bescherming wat betreft de psychiatrische verzorgingstehuizen
  2. Beslissing nr. 009/2024 van 28 februari 2024 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor tegemoetkomingen voor verblijf in de psychiatrische verzorginstehuizen.
Initiatieven van beschut wonen
  1. Beraadslaging 24/018 van 6 februari 2024 met betrekking tot de verwerking van niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens door de zorgkassen, de zorgkassencommissie, de verzekeringsinstellingen en het intermutualistisch agentschap met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens van de vlaamse sociale bescherming wat betreft de initiatieven van beschut wonen
  2. Beslissing nr. 026/2024 van 17 juni 2024 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor tegemoetkomingen van begeleiding en de financiering voor begeleiding in initiatieven van beschut wonen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging.
Multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging
  1. Beraadslaging 24/016 van 6 februari 2024 met betrekking tot de verwerking van niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens door de zorgkassen, de zorgkassencommissie, de verzekeringsinstellingen en het intermutualistisch agentschap met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens van de vlaamse sociale bescherming wat betreft de multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging
  2. Beslissing nr. 026/2024 van 17 juni 2024 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor tegemoetkomingen van begeleiding en de financiering voor begeleiding in initiatieven van beschut wonen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging.
(Gespecialiseerde) Rolstoeladviesteams
  1. Beraadslaging 24/020 van 6 februari 2024 met betrekking tot de verwerking van niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens die de gezondheid betreffen en persoonsgegevens door de zorgkassen, de zorgkassencommissie, de verzekeringsinstellingen en het intermutualistisch agentschap met het oog op de organisatie van de structuur inzake de uitwisseling van persoonsgegevens van de vlaamse sociale bescherming wat betreft de rolstoeladviesteams en gespecialiseerde rolstoeladviesteams
  2. Beslissing nr. 025/2024 van 17 juni 2024 betreffende de aanvraag die uitgaat van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming ten behoeve van het agentschap zelf, alsook van de erkende zorgkassen, om toegang te bekomen tot de informatiegegevens van het Rijksregister en om het Rijksregisternummer te gebruiken met het oog op het behandelen van aanvragen voor financiering van de tegemoetkomingen aan rolstoeladviesteams en in voorkomend geval voor reiskosten aan de zorggebruiker.
3. Betrokkenen

Eenieder die valt onder het toepassingsgebied van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.

4. De ontvangers of de categorieën ontvangers van de gegevens (privacywet art 37 § 1, 8°)

Het Agentschap voor Vlaamse Sociale Bescherming, de Vlaamse Zorgkas en de zorgkassen en hun personeelsleden.

Uitwisseling van gegevens voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood

Iemand heeft recht heeft op een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood mits 2 voorwaarden:

  • een administratieve voorwaarde
  • en een medische voorwaarde.

Voor het administratieve onderzoek bezorgen we uw zorgkas volgende gegevens:

  1. Uw identificatiegegevens (naam, voornaam, adres, …): deze halen we op basis van uw rijksregisternummer op in het Rijksregister
  2. Uw gezinssamenstelling: deze halen we op basis van uw rijksregister op in het Rijksregister
  3. Uw pensioeninkomsten en uw eventuele andere tegemoetkomingen als persoon met een handicap: hier is de bron het Pensioenkadaster van de Federale Pensioendienst
  4. Uw belastbare inkomsten : deze vragen we op bij de Federale Overheidsdienst Financiën
  5. Uw roerende en onroerende goederen in bezit, de schenkingen en verkopen van uw goederen: deze informatie vragen we ook op bij de Federale Overheidsdienst Financiën
  6. Uw eventuele tegemoetkoming bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (inkomensvervangende tegemoetkoming, integratietegemoetkoming, parkeerkaart): deze gegevens vragen we op bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
  7. Voor de evaluatie van de vermindering van uw zelfredzaamheid (medische voorwaarde) nemen we contact op met de medische dienst van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid en vragen we een evaluatie. Na de evaluatie bezorgen we het resultaat aan uw zorgkas, zodat die een beslissing kan nemen in uw dossier.

Als de zorgkas een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood toekent, sturen zij deze erkenning elektronisch door naar allerlei instanties die voordelen toekennen aan personen met een handicap met een dergelijke erkenning. Uw identificatiegegevens sturen ze elektronisch door zodat u deze rechten en voordelen automatisch krijgt. U hoeft er dus niets meer voor te doen.

Het gaat om:

  • Een gratis abonnement bij De Lijn
  • De erkenning voor de sociale maximumfactuur
  • Een vermindering op uw waterfactuur
  • Het sociaal tarief voor gas en elektriciteit

Om het goede verloop van al deze elektronische stromen te waarborgen hebben we enerzijds de vooraf te bekomen machtigingen van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Anderzijds speelt de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) een belangrijk rol om alle waarborgen te garanderen.