Procedure voor de erkenning als rolstoeladviesteam
Een dienst die erkend wil worden als rolstoeladviesteam of gespecialiseerd rolstoeladviesteam kan daarvoor een aanvraag indienen bij het agentschap. Ze kunnen ook vragen om de erkenning te laten intrekken. Ook de Vlaamse overheid kan de erkenning onder bepaalde voorwaarden intrekken.
Een nieuwe erkenning aanvragen
Een dienst kan erkend worden als rolstoeladviesteam of gespecialiseerd rolstoeladviesteam als hij voldoet aan al de volgende voorwaarden:
- de dienst beschikt over rechtspersoonlijkheid; en deze heeft uitsluitend de uitbating van een of meer zorgvoorzieningen als statutair doel;
- de dienst verbindt zich ertoe de volgende opdrachten uit te voeren:
- indicatiestellingen uitvoeren in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen met het oog op de opmaak van de rolstoeladviesrapporten waarbij de gebruiker persoonlijk aanwezig is;
- multidisciplinair overleggen met het team dat de indicatiestellingen uitvoert;
- rolstoeladviesrapporten opmaken;
- de rolstoeladviesrapporten vertalen naar de gebruikers en naar de verstrekkers van mobiliteitshulpmiddelen die de gebruikers hebben gekozen;
- verzoeken om bijkomende informatie van de zorgkassen of de Zorgkassencommissie behandelen
Noot: de gespecialiseerde rolstoeladviesteams geven hierbij prioriteit aan de behandeling van de dossiers van de gebruikers met een snel degeneratieve aandoening.
- de dienstverlening van het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam beantwoordt aan volgende voorwaarden:
- het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam waarborgt de integriteit en de menselijke waardigheid van de gebruiker;
- het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam garandeert het klachtenrecht aan de gebruiker;
- het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam behandelt elke aanvraag, ongeacht de aandoening van de gebruiker.
- de samenstelling van het team voldoet aan de volgende voorwaarden:
- een rolstoeladviesteam bestaat uit:
- een arts-specialist voor fysische geneeskunde en revalidatie;
- een ergotherapeut of kinesitherapeut.
- een gespecialiseerd rolstoeladviesteam bestaat uit:
- een arts-specialist voor fysische geneeskunde en revalidatie of een arts-specialist met een bijkomend getuigschrift in de revalidatie voor locomotorische en neurologische aandoeningen;
- een ergotherapeut of kinesitherapeut.
- een rolstoeladviesteam bestaat uit:
Noot: om erkend te worden als gespecialiseerd rolstoeladviesteam, beschikt de dienst bovendien over aantoonbare deskundigheid inzake snel degeneratieve aandoeningen.
- De leden van het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam nemen deel aan vormingen die nuttig zijn in het kader van de opmaak van rolstoeladviesrapporten. Minstens een lid van het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam neemt deel aan de verplichte opleidingen die het agentschap voor hen organiseert.
- Het rolstoeladviesteam is bereid zijn aanvragen voor de tegemoetkoming voor de opmaak van het RAR en eventuele vervoerskosten van de gebruiker digitaal in te dienen via eigen software of via de gratis software die door het Agentschap ter beschikking wordt gesteld, zie: overzicht van de geattesteerde softwarepakketten.
Hoe een nieuwe erkenning aanvragen?
Het ingevulde aanvraagformulier wordt door de dienst die erkend wil worden ingediend bij het agentschap met een aangetekende zending of via mail.
Per post:
t.a.v. Afdeling Vlaamse Sociale Bescherming
Koning Albert II-laan 15 bus 500
1210 Brussel
Per mail: vsb.rolstoeladviesteams@vlaanderen.be
De behandeling van uw aanvraag
- Het agentschap Vlaamse sociale bescherming gaat na of uw aanvraag ontvankelijk is en kan indien nodig bijkomende informatie bij u opvragen. U ontvangt van ons een melding van ontvankelijkheid of onontvankelijkheid.
- U zal hierna uitgenodigd worden voor een verkennend gesprek met vertegenwoordigers van de Adviescommissie Mobiliteitshulpmiddelen die op basis van de informatie in het aanvraagformulier en dit gesprek een advies zullen opstellen.
- Op basis van dit advies zal de leidend ambtenaar van het agentschap een beslissing uitspreken over de erkenningsaanvraag.
- U ontvangt de beslissing:
- Bij een weigering ontvangt u de motivering en de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het agentschap.
- Bij een positieve beslissing:
- Uw erkenning geldt voor een termijn van maximaal tien jaar, die kan worden verlengd.
- Het agentschap vraagt voor u uw nieuw RIZIV-erkenningsnummer aan.
- U ontvangt van ons een kopie van het erkenningsbesluit met hierin de naam, HCO-nummer en RIZIV-erkenningsnummer van het nieuwe rolstoeladviesteam.
- Uw dienst zal opgenomen worden in de lijst van erkende rolstoeladviesteams en gespecialiseerde rolstoeladviesteams op onze website.
Een erkenning intrekken
U wil uw erkenning zelf laten intrekken
Het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam kan zelf verzoeken om de intrekking van diens erkenning:
- via aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs
- ten minsten drie maanden voorafgaand aan de vrijwillige stopzetting, met vermelding van de datum waarop die beslissing uitwerking heeft
De leidend ambtenaar zal binnen drie maanden na ontvangst van het verzoek over de aanvraag tot intrekking beslissen.
De Vlaamse overheid wil de overeenkomst stopzetten
Het agentschap kan een voornemen tot schorsing of intrekking van de erkenning als het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam uit als deze niet meer voldoet aan de voorwaarden om erkend te blijven (zie ook de voorwaarden bovenaan deze pagina).
- U ontvangt eerst een voornemen tot schorsing of intrekking van de erkenning via aangetekend schrijven. Daarin staat:
- de motivering
- uitleg over de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het agentschap
- U kan binnen de twee maanden na de datum van de verzending van het voornemen tot schorsing of intrekking van de erkenning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het agentschap:
- U dient een bezwaarschrift in: deze wordt behandeld conform artikel 6 tot en met 22 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers, waarbij het bezwaarschrift, in afwijking van artikel 8, §1, eerste lid van het voormelde besluit, door de kamer voor gezondheidsvoorzieningen wordt behandeld
- U dient geen bezwaarschrift in: de beslissing van de leidend ambtenaar tot schorsing of intrekking van de erkenning wordt met een aangetekende zending aan het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam bezorgd.
- In geval van schorsing: de beslissing tot schorsing vermeldt:
- de begindatum
- de periode van de schorsing
- de leidend ambtenaar van het agentschap bepaalt de termijn van de schorsing
- de termijn mag niet langer zijn dan drie maanden
- op gemotiveerd verzoek van het rolstoeladviesteam of het gespecialiseerde rolstoeladviesteam kan die termijn eenmalig maximaal drie maanden verlengd worden
- de voorwaarden die vervuld moeten zijn om de schorsing ongedaan te maken.
Als bij het beëindigen van de schorsingstermijn nog niet aan alle erkenningsnormen is voldaan, wordt de procedure tot intrekking van de erkenning gestart.