Uw erkenning aanvragen als praktijkassistent

Op 22 december 2023 werd het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De praktijkassistent wordt in de wetgeving omschreven als een paramedisch zorgberoep. De afgebakende handelingen en prestaties van dit beroep zijn terug te vinden in hoofdstuk 3 van het voornoemd koninklijk besluit.

Wat is het verschil tussen een erkenning en een visum?

Om als praktijkassistent aan de slag te kunnen, moet u een visum hebben van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. U krijgt dat visum nadat u een erkenning kreeg van het Departement Zorg. 

  • Erkenning: voor u uw visum krijgt, moet u eerst als praktijkassistent erkend worden. U vraagt die aan bij het Departement Zorg nadat u uw diploma behaalde.
  • Visum: in België hebt u een visum nodig om als praktijkassistent te mogen werken. Dat attest geeft u de toelating om het beroep uit te oefenen. De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid reikt het visum uit zodra u de erkenning behaalt.
In de toekomst zal het mogelijk zijn om af te studeren als praktijkassistent

Momenteel is het nog niet mogelijk om een erkenning aan te vragen als praktijkassistent, aangezien de opleiding nog niet van start is gegaan. Verdere informatie over deze nieuwe opleiding zal worden verstrekt door de betreffende onderwijsinstellingen. Zodra het mogelijk is om een erkenning voor dit zorgberoep aan te vragen, zal het departement u via onze website informeren over de praktische werkwijze voor de behandeling van de aanvragen.

 

Welke stappen moet ik doorlopen om erkend te worden voor mijn beroepstitel?

  1. Ik wil een erkenning aanvragen op basis van een diploma

Op basis van de erkenningscriteria van het koninklijk besluit van 26 november 2023 kan u in aanmerking komen voor een erkenning als praktijkassistent als u:

  • Ofwel een diploma praktijkassistent behaald hebt van een opleiding (die niet kadert in het verplicht secundair onderwijs) van tenminste 90 ECTS studiepunten,  en waarvan het opleidingsprogramma voldoet aan de vereisten die opgesomd worden in artikel 2 van het voornoemd koninklijk besluit.
  • Ofwel een diploma behaald hebt van een opleiding (die niet kadert in het verplicht secundair onderwijs) die minimaal 970 contacturen bevat, en waarvan het opleidingsprogramma voldoet aan de vereisten die opgesomd worden in artikel 2 van het voornoemd koninklijk besluit. Contacturen betekent in deze de opleidingsuren die door de onderwijsinstelling worden gegeven en waarbij voorzien wordt in de begeleiding door de docent. 

Opgelet: de stage van tenminste 450 uren kan doorlopen worden in elke voor de opleiding van artsen erkende praktijk tot ten laatste 22 december 2028. Vanaf 23 december 2028 dient de stage doorlopen te zijn in een voor de opleiding van artsen erkende praktijk waar minstens 0,8 VTE praktijkassistent, basisverpleegkundige of verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg is tewerkgesteld. 

Hoe dien ik mijn documenten in?

U moet alle bewijsstukken via het e-loket indienen. Houd dit bij de hand:

  • uw e-mailadres
  • ingescande versies van de bewijsstukken in pdf, png of jpeg-formaat (max. 6 MB per bestand). Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten in de naam van uw document.

U logt in met een digitale sleutel naar keuze (e-ID met pincode en kaartlezer, een digitale identiteit (itsme), een beveiligingscode of een Europees erkend inlogmiddel). Kies daarna ‘Ik wil me aanmelden als: burger’. Meer hulp bij het e-loket.

Wat is het verdere verloop van mijn aanvraag?

De behandeling van uw aanvraag verloopt als volgt:

  • Wij controleren of uw aanvraag volledig is: hebt u alle bewijsstukken opgeladen? Zo niet, dan krijgt u een bericht met wat er nog ontbreekt. U vult uw dossier aan in het e-loket.
  • Is uw dossier volledig? Dan leggen we dat voor aan de erkenningscommissie van uw beroep. Die komt regelmatig samen. De commissie beoordeelt uw dossier en geeft een positief of negatief advies, of vraagt om extra informatie. Het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw erkenning goed of af.
  • Na de vergadering van de erkenningscommissie krijgt u het advies van de erkenningscommissie en de beslissing van het Departement Zorg.
  • Bent u erkend? Dan ontvangt u uw erkenningsbesluit van het Departement Zorg via uw eBox.
  • Bij een negatief advies ontvangt u binnen de 30 dagen via een aangetekende zending een voornemen tot weigering. U kunt daarna beroep aantekenen.

Via welk kanaal communiceert team Zorgberoepen over mijn aanvraag?

Het team Zorgberoepen communiceert digitaal met u. Dat wil zeggen dat we alle documenten naar uw eBox sturen. Als er een nieuw bericht in uw eBox zit, ontvangt u een e-mail.

U activeert uw eBox via Mijn Burgerprofiel.

Hoe neemt het Departement Zorg een beslissing over mijn aanvraag?

De erkenningscriteria worden bepaald door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het Departement Zorg (Vlaamse overheid) baseert zich op deze erkenningscriteria om uw aanvraag te behandelen.

Voldoe ik aan de erkenningscriteria?

Volgens het Koninklijk Besluit moet u aan de volgende erkenningscriteria voldoen:

Koninklijk Besluit praktijkassistent

Wie neemt de beslissing over mijn aanvraag?

Conform de procedurebesluiten, doet het Departement Zorg bij de uitoefening van de erkenningsbevoegdheid een beroep op erkenningscommissies. Per (groep van) beroepstitel(s) geeft een erkenningscommissie advies over de te behandelen aanvragen. De expertise van de leden is essentieel om over te gaan tot een geargumenteerd advies om een kandidaat al dan niet te erkennen en op die manier een kwalitatieve instroom aan zorgverleners te bewaken. Het Departement neemt op basis van dat advies de uiteindelijke beslissing over uw aanvraag.