Kwaliteit

Inspectie in centra voor kortverblijf

Wat is een centrum voor kortverblijf?

Een centrum voor kortverblijf (CVK) biedt tijdelijke verzorging en opvang aan 65-plussers. Een oudere kan er dag en nacht of alleen ’s nachts verblijven voor een periode van maximaal 60 opeenvolgende dagen en maximaal 90 dagen per jaar. Elk centrum is verbonden aan een woonzorgcentrum. De dienstverlening is er grotendeels hetzelfde als in het woonzorgcentrum of centrum voor herstelverblijf.

Wat inspecteert Zorginspectie?

Zorginspectie gaat na of de kwaliteit van de zorg in de centra voor kortverblijf overeenkomt met wat de wetgeving en geformaliseerde afspraken voorschrijven. Meer algemene informatie over inspecteren vindt u op de pagina van Zorginspectie.

Zorginspectie is niet bevoegd om (de kwaliteit van) het individuele medische en therapeutische handelen te beoordelen. De focus van Zorginspectie ligt op de organisatie van de zorg en de maatregelen die de voorziening en haar medewerkers nemen om de kwaliteit van de zorg en de veiligheid van de zorggebruikers zo goed mogelijk te garanderen.

Hoe inspecteert Zorginspectie?

De inspecties van centra voor kortverblijf lopen inhoudelijk gelijk aan de inspecties van woonzorgcentra. Zorginspectie kan centra voor kortverblijf inspecteren bij een:

  • nieuwe erkenningsaanvraag
  • uitbreiding van de erkende capaciteit
  • ingebruikname van een nieuwbouw
  • overname
  • klacht

Daarnaast vinden opvolgingsinspecties plaats waarbij Zorginspectie de algemene werking nakijkt.

De inspectie wordt al dan niet aangekondigd en neemt een halve dag in beslag. Waar mogelijk stemt Zorginspectie de inspectie af op de inspectie van het woonzorgcentrum waar het centrum voor kortverblijf deel van uitmaakt. Zorginspectie wil op die manier een zo concreet mogelijk beeld krijgen van de dagelijkse werking in een voorziening. Zorginspectie verwacht geen specifieke voorbereiding door de voorziening.

De inspecteur spreekt die dag met directie en medewerkers. Het kan voorkomen dat medewerkers die belast zijn met de uitvoering van een bepaald proces niet aanwezig zijn. In dat geval is het mogelijk dat de inspecteur een afspraak maakt voor een extra bezoek.

De nadruk van de inspectie ligt op de kwaliteit van de zorg bij de centra voor kortverblijf, de overeenstemming met geldende erkenningsvoorwaarden en het kwaliteitssysteem. Zorginspectie inspecteert niet telkens alle (kwaliteits)normen. Afhankelijk van de reden van de inspectie, maken we een selectie van een beperkt aantal thema’s die als (deel)module opgenomen zijn in het modelverslag.

De onderstaande elementen beschouwen we als basismodules:

  • profiel en aantal gebruikers
  • infrastructuur
  • facilitaire dienstverlening
  • personeel
  • hulp- en dienstverlening
  • opname- en ontslagbeleid
  • evaluatie
  • afsprakennota en schriftelijke overeenkomst

Het is mogelijk dat tijdens de inspectie niet alle elementen van die modules aan bod komen of dat op bepaalde deelmodules dieper wordt ingegaan. De inspecteur behoudt verder de keuze om extra items te bevragen, onder meer op basis van de vaststellingen bij vorige inspectiebezoeken.

Het actuele inspectie-instrument in het kader van het toezicht is dit modelverslag CVKpdf bestand383.3kb.

U vindt de regelgeving die van toepassing is terug op de webpagina van het Departement Zorg.

Wat leest u in het verslag?

Het inspectieverslag van een centrum voor kortverblijf bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het verslag heeft volgende doelen:

  • Vaststellingen schriftelijk weergeven 
    Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving?
  • De voorziening informeren
    Het inspectieverslag informeert de voorziening en de inrichtende macht schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie.
  • Rapporteren aan de inhoudelijk bevoegde entiteit: de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg
  • Burgers informeren
    Iedere burger kan een definitief inspectieverslag opvragen via het invulformulier op de website van Zorginspectie of door een schriftelijke vraag te richten aan Zorginspectie, Koning Albert II-laan 15, bus 497, 1210 Brussel.
  • Knelpunten signaleren 
    Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in de regelgeving bloot. Door die te signaleren kan de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg verbeteracties ondernemen.

Zorginspectie moedigt de voorzieningen aan om open te communiceren over haar vaststellingen. 

Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be 

Wat na de inspectie?

Na een inspectiebezoek ontvangen de voorziening en de inrichtende macht het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.

  • Reactiemogelijkheid 
    De voorziening krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren. Het inspectieverslag wordt pas definitief nadat de geïnspecteerde de kans heeft gehad om te reageren op eventuele onjuistheden in het verslag. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens.
  • Beslissing door de inspecteur 
    De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag.
  • De bevoegde entiteit informeren 
    Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de afdeling Woonzorg van het Departement Zorg. Die entiteit volgt de vaststellingen uit het inspectieverslag op en beslist of er gevolgen zijn voor de verdere erkenning, vergunning of toekenning van subsidies. Het feit dat de inspectie en handhaving gescheiden zijn, noemen we functiescheiding.

Beleidsrapporten

  • Ondersteuning van het beleid
    Zorginspectie rapporteert niet alleen over individuele voorzieningen, maar neemt ook de taak op zich om, op basis van de inspectievaststellingen, een beeld te schetsen van een sector of een bepaalde problematiek.
  • Informatie voor de burger 
    Zorginspectie wil de burger informeren over haar vaststellingen bij inspecties in Vlaamse zorgvoorzieningen. Op die manier levert Zorginspectie een bijdrage aan transparantie over de kwaliteit van de zorg in die voorzieningen.
Sector(en)
Residentiële ouderenzorg
Woonzorg