Jonge mantelzorgers - steun van leerkrachten
Jonge mantelzorgers ervaren niet significant meer of minder steun van leerkrachten dan hun leeftijdsgenoten die geen mantelzorger zijn
Jonge mantelzorgers die veel helpen (minstens 4 uur per week) scoren 8,3 op de schaal ervaren steun van leerkrachten. Een lage score (0) op deze schaal wijst op weinig ervaren steun, een hoge score (12) op veel steun. Jonge mantelzorgers die weinig of niet helpen (minder dan 4 uur per week) en niet jonge mantelzorgers hebben een hogere schaalscore maar deze verschillen zijn niet statistisch significant.
Jonge mantelzorgers zijn het minder vaak (helemaal) eens, dan hun leeftijdsgenoten, met de stelling dat ‘hun leerkrachten hen aanvaarden zoals ze zijn’. Het percentage dat het (helemaal) eens is met deze stelling bedraagt 75% bij jonge mantelzorgers die veel helpen, 79% bij jonge mantelzorgers die niet of minder helpen en 81% bij leeftijdsgenoten die geen mantelzorger zijn.
Voor de stellingen ‘ik heb veel vertrouwen in mijn leerkrachten’ en ‘leerkrachten geven om mij als persoon’ bestaan geen significante verschillen tussen jonge mantelzorgers en hun leeftijdsgenoten.
Jonge mantelzorgers die thuis veel helpen, ervaren meer steun van hun leerkrachten naarmate ze jonger zijn.
11- tot 12-jarigen scoren gemiddeld 10 op de schaal ervaren steun van leerkrachten. Bij 17- tot 18-jarigen is de gemiddelde score 7,3.
Dit leeftijdseffect blijkt ook uit een opdeling naar onderwijsvorm. Jonge mantelzorgers die veel helpen uit het lager onderwijs (10,4) ervaren het meeste steun van hun leerkrachten, gevolgd door zij uit de B-stroom (8,8) en de A-stroom (8,4). Jonge mantelzorgers die TSO of KSO (7,1) volgen ervaren het minste steun van leerkrachten.
Voor de overige achtergrondkenmerken bestaan geen significante verschillen.