Personeel
Erkende diensten voor gezinszorg moeten nieuwe medewerkers eerst inschrijven bij het Departement Zorg voor ze die mogen tewerkstellen. Voor sommige functies gelden er specifieke kwalificatievereisten.
Inschrijvingsnummer aanvragen via het e-loket
Diensten voor gezinszorg kunnen alleen maar tewerkstellingsgegevens en prestaties doorsturen naar Vesta voor medewerkers die beschikken over een inschrijvingsnummer. Die inschrijvingsnummers worden toegekend door het Departement Zorg. Samen met het inschrijvingsnummer wordt ook een inschrijvingsbewijs afgeleverd.
Als een dienst voor gezinszorg iemand wil tewerkstellen als verzorgend, logistiek, begeleidend of leidinggevend personeelslid of als doelgroepwerknemer, moet hij voor die persoon via het e-loket een inschrijvingsnummer aanvragen bij het Departement Zorg. Het personeelslid blijft dat nummer behouden als hij bij een andere dienst voor gezinszorg aan de slag gaat in dezelfde functie. In de module "Inschrijvingen" van de webtoepassing van Vesta kan de dienst nagaan of de persoon die hij wil tewerkstellen, al beschikt over een inschrijvingsnummer.
Handleiding voor het aanvragen van een inschrijvingsnummer via het e-loket.pdf bestand563.9kb
Kwalificatievereisten medewerkers
De volgende medewerkers van de diensten voor gezinszorg moeten voldoen aan bepaalde (kwalificatie)vereisten op het ogenblik dat ze in dienst treden:
- verzorgende personeelsleden;
- logistieke personeelsleden en doelgroepwerknemers;
- begeleidende personeelsleden (inclusief de leden van het omkaderingspersoneel);
- leidinggevende personeelsleden.
Raadpleeg per functie het overzicht van de studiebewijzen waarmee men voldoet aan die kwalificatievereisten. Voor andere medewerkers zijn er geen kwalificatievereisten. Voor die medewerkers kan u ook geen inschrijvingsnummer aanvragen.
Zorg- en bijstandsverlening
Zorg- en bijstandsverlening is de hulp- of dienstverlening waarbij in de plaats van de gebruiker of personen uit diens leefomgeving activiteiten van het dagelijkse leven worden verricht. Het gaat om activiteiten die ze zelf zouden uitvoeren als ze daartoe in staat zouden zijn, of activiteiten waarbij de gebruiker of personen uit zijn leefomgeving worden ondersteund bij de uitvoering van die activiteiten.
De zorg- en bijstandsverlening omvat de volgende zorgdimensies:
- lichamelijke zorg (o.a. hygiënische (persoons)verzorging; hulp bij het aan- en uitkleden; hulp bij het bewegen en verplaatsen; hulp bij eten en drinken; toezicht bij rusteloze gebruikers of stervenden);
- psychosociale ondersteuning (o.a. het opmerken en begrijpen van psychosociale en emotionele problemen en het bieden van ondersteuning bij de verwerking ervan; het opvangen en signaleren van problemen en het stimuleren van zelfzorg; het bijstaan van de gebruiker en zijn leefomgeving in moeilijke momenten);
- pedagogische of agogische ondersteuning (o.a. ondersteuning bij de verzorging of opvoeding van kinderen; ondersteuning bij mobiliteitsproblemen; revalidatie en therapietrouw).
De activiteiten van zorg- en bijstandsverlening werden vastgelegd in het decreet van 18 juli 2008 betreffende de zorg- en bijstandsverlening. Met dat decreet biedt de Vlaamse overheid de nodige rechtszekerheid aan medewerkers van welzijnsvoorzieningen die erkend zijn door of onder toezicht staan van de Vlaamse overheid, en die activiteiten van zorg- en bijstandsverlening verrichten. Het gaat om beroepsgroepen die bij het uitvoeren van hun taken in conflict kunnen komen met de federale regelgeving in verband met de gezondheidszorgberoepen, zoals de verzorgende personeelsleden van de diensten voor gezinszorg.
Daarnaast zijn er nog 2 federale regelingen die belangrijk zijn voor de diensten voor gezinszorg:
Met vragen over die federale regelingen kunt u terecht bij de FOD Volksgezondheid via het mailadres bekwamehelper_aidantqualifie@health.fgov.be.
- Sector(en)
- Thuiszorg