Financiering van multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging
De multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging (MBE) ontvangen tegemoetkomingen voor de begeleiding van een palliatief persoon. Hoeveel die tegemoetkomingen bedragen, is opgenomen in de overeenkomst die ze afsluiten met de Vlaamse overheid. Het Departement Zorg staat in voor de berekening van het forfait voor die tegemoetkoming. Vanaf 1 januari 2024 zijn de multidisciplinaire begeleidingsequipes geïntegreerd in de Vlaamse sociale bescherming (VSB). Dit wil zeggen dat de multidisciplinaire begeleidingsequipes tegemoetkomingen ontvangen van Vlaanderen voor de begeleiding die ze aanbieden.
Forfaitberekening
De berekening van het bedrag en van het aantal forfaits is gebaseerd op de reële jaarlijkse kosten van de MBE, zoals de loon- en werkingskosten.
De MBE’s moeten zelf het jaarlijkse aantal geleverde prestaties bijhouden (de productiecijfers), waarbij ze vrij zijn in de keuze van het model.
- U moet als MBE die productiecijfers blijven bijhouden. Het departement kan ze opvragen ter controle.
- U moet die productiecijfers niet meer opsturen per kwartaal naar de overheid. Het departement zal de productiecijfers zelf berekenen met gegevens uit bestaande databanken.
Bij indexering
Op het moment dat de spilindex wordt overschreden, zal het forfait herberekend worden. Het Departement Zorg neemt hiervoor het initiatief en communiceert dan de gewijzigde prijzen aan de MBE’s en de verzekeringsinstellingen.
Bij stijging van de loonkosten door anciënniteit
Zijn de loonkosten in uw voorziening gestegen of gedaald door veranderde anciënniteit van uw personeel, waardoor uw forfait niet meer overeenkomt met uw werkelijke kosten, dan kan u bij het departement een aanvraag doen om uw forfait te laten herrekenen. Een aanpassing kan u vragen vanaf het moment dat de werkelijke loonkost minstens 2% hoger of lager is dan het aandeel van de personeelskosten dat opgenomen is in het forfait.
- Bezorg daarvoor een personeelskostendossier aan het Departement Zorg, samen met een overzicht van uw personeelskosten en de anciënniteitsstijging. Het rekenmodel dat voorheen door het RIZIV werd gebruikt, blijft behouden.
- Stuur uw aanvraag met personeelsdossier naar eerstelijn@vlaanderen.be.
- Het departement berekent dan uw nieuwe forfait. Het aangepast forfait wordt via een wijzigingsclausule aan uw overeenkomst ingevoerd.
Achterstallige personeelskosten (het vroegere inhaalforfait)
Tijdens de herberekening van uw forfait, kan u de gestegen personeelskosten nog niet via uw vergoeding voor begeleidingen terugkrijgen. De timing voor de afhandeling van een aanvraag tot aanpassing van het forfait ingevolge gestegen loonanciënniteit blijft ongewijzigd: uiterlijk de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de minister zijn beslissing neemt.
In het geval vooropgestelde timing niet gehaald wordt, zal het departement met terugwerkende kracht het tekort uitbetalen in één keer. Die achterstallige personeelskosten worden dus niet meer zoals vroeger via een "inhaalforfait" uitbetaald. U krijgt ze in één keer.
E-loket voor MBE
Via het e-loket kunnen multidisciplinaire begeleidingsequipes:
- Jaarlijkse verantwoordingsstukken indienen
- personeelsgegevens in het kader van de tegemoetkoming eindeloopbaan indienen (eCalcura)
Jaarlijkse verantwoordingsstukken
De multidisciplinaire begeleidingsequipes moeten jaarlijks hun personeelskostendossier indienen via het e-loket.
Hoe opmaken en indienen?
Voor elk personeelslid wiens loonkosten in de forfaitberekening wordt opgenomen, moet de multidisciplinaire begeleidingsequipe de volgende gegevens en documenten opsturen:
- naam en voornaam
- functie
- het aantal uren tewerkstelling per week
- de datum van indiensttreding
- de loonanciënniteit, uitgedrukt in jaren en maanden
- de vermelding of de betrokkene al dan niet recht heeft op een haard- of standplaatsvergoeding
- de afstand, in enkele richting, van de woonplaats tot de centrale zetel van de multidisciplinaire begeleidingsequipe.
Dezelfde gegevens, maar met een duidelijk onderscheid, worden opgegeven voor de personeelsleden van de multidisciplinaire begeleidingsequipe waarvan de loonkost niet is opgenomen in de berekening van het eenmalig forfaitair bedrag (dit stemt overeen met het personeel boven kader).
Voor elk personeelslid dient een kopie van het diploma en de bewijsstukken van de loonanciënniteit bijgehouden te worden. Het Departement Zorg kan dit opvragen.
Bij de aanvraag van een wijziging of nieuwe overeenkomst, moeten ook volgende kosten worden vermeld en bewezen :
- kostprijs van de verplichte arbeidsongevallenverzekering voor het personeel
- kostprijs van het sociaal secretariaat
- kostprijs voor de dienst voor arbeidsgeneeskunde.
Wanneer indienen?
Het Departement Zorg verwittigt de multidisciplinaire begeleidingsequipes wanneer de aangepaste personeelslijst digitaal kan worden ingediend via het e-loket.
Meer informatie
Bekijk meer informatie over het e-loket voor MBE.
- Presentatie op 7 oktober 2022 aan de sector over het e-loketppt bestand6.4mb
- Handleiding bankrekeningnummerpdf bestand790.3kb
Personeelsgegevens eindeloopbaan
De multidisciplinaire begeleidingsequipes ontvangen financiering voor de eindeloopbaan van hun personeel via het Departement Zorg. Zij moeten personeelsgegevens voor de berekening van deze eindeloopbaanfinanciering doorsturen via eCalcura. Vanaf 2024 vervangt eCalcura de oude RaaS-toepassing. eCalcura is ingebed in het e-loket van het Departement Zorg. Via eCalcura voeren de multidisciplinaire begeleidingsequipes de vereiste gegevens in voor de tegemoetkomingen van arbeidsprestaties en eindeloopbaan.
Bekijk alle stappen en meer informatie over eCalcura en eindeloopbaan.
Aanvragen tot tegemoetkoming en facturatie in VSB
De integratie van de multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging in de Vlaamse sociale bescherming (VSB) werd vastgelegd in het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2023. Door de integratie in de Vlaamse sociale bescherming moeten alle multidisciplinaire begeleidingsequipes voldoen aan specifieke voorwaarden. De aanvraag tot tegemoetkoming voor de begeleiding en de facturatie gebeurt rechtstreeks aan de zorgkas van de zorggebruiker. Dat proces verloopt volledig digitaal via het digitale platform Vlaamse sociale bescherming en de (aangepaste) software van de multidisciplinaire begeleidingsequipe.
Regelgeving
Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming – Boek 3/9, artikels 534/193 t.e.m. 534/224
Nuttige linken
Vlaamse Sociale Bescherming
Alles over de zorgpremie, het zorgbudget en de hulp bij aankoop of huur van mobiliteitshulpmiddelen.
Financiering van zorg in VSB
Welke zorg wordt gefinancierd door VSB? Wat zijn de voorwaarden? Instructies voor zorgverleners en zorgvoorzieningen.
- Sector(en)
- Eerste lijn