Inspecteren van financiële middelen
Wat inspecteert Zorginspectie?
Zorginspectie is bevoegd voor het toezicht op de financiële middelen van gezondheids-, welzijns- en gezinsvoorzieningen.
Tijdens een financiële inspectie gaat Zorginspectie onder meer na of een inrichtende macht van een voorziening:
- financieel gezond is
- de financiële regelgeving van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin naleeft
- de subsidies correct besteedt
Hoe inspecteert Zorginspectie?
Financiële inspecties vinden meestal aangekondigd plaats. De inspecteur maakt telefonisch een afspraak met de financieel verantwoordelijke van de inrichtende macht. De afspraak wordt per e-mail bevestigd en de inspecteur vraagt financiële en boekhoudkundige documenten op ter voorbereiding van de inspectie. Een financiële inspectie wordt meestal ter plaatse uitgevoerd. Een inspecteur kan zowel alleen als samen met collega’s op inspectie gaan.
Tijdens een financiële inspectie bevraagt de inspecteur de financieel verantwoordelijke van de organisatie of de (externe) boekhouder, en worden de financiële en boekhoudkundige documenten en verantwoordingsstukken gecontroleerd.
Meer informatie over wat geïnspecteerd wordt kunt u nalezen in volgende documenten:
Soorten inspecties
Financiële gezondheid
Bij een financiële inspectie over de financiële gezondheid geeft de inspecteur een objectieve weergave van de financiële situatie waarin een inrichtende macht zich bevindt en de mate waarin die financiële situatie een bedreiging vormt voor de continuïteit van de dienstverlening.
Aanwending subsidies
Bij een inspectie in het kader van de subsidieaanwending gaat Zorginspectie na of de financiële rapportering gebruikt kan worden bij de verdere dossierbehandeling door de Vlaamse overheid en controleren we de naleving van sectorspecifieke financiële regelgeving. Als er tijdens de financiële inspectie aanwijzingen zijn dat de subsidies (vanuit het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin) niet doelmatig besteed worden, neemt de inspecteur dat ook in het inspectieverslag op.
Klachtinspecties
Financiële klachten over zorgvoorzieningen kunt u melden bij de functionele entiteiten. Als het aangewezen is, voert Zorginspectie een financiële inspectie ter plaatse uit.
Naast de inspecties financiële gezondheid of aanwending subsidies kunnen er op vraag van de functionele entiteit ook financiële inspecties of inspectierondes plaatsvinden die focussen op het inspecteren van specifieke financiële subsidie- en vergunningsvoorwaarden.
Meer algemene informatie over inspecteren vindt u op de pagina van Zorginspectie.
Wat leest u in het verslag?
Het inspectieverslag bevat de vaststellingen van de inspecteur. Het verslag heeft volgende doelen:
- Vaststellingen schriftelijk weergeven
Het verslag beschrijft de vaststellingen van de inspecteur. Bijvoorbeeld: voldoet de voorziening aan de geïnspecteerde regelgeving? - De inrichtende macht informeren
Het inspectieverslag informeert de inrichtende macht schriftelijk over de vaststellingen van Zorginspectie. - Rapporteren aan inhoudelijk bevoegde entiteiten
- Burgers informeren
Iedere burger kan een definitief inspectieverslag opvragen via het invulformulier op de website van Zorginspectie of door een schriftelijke vraag te richten aan Zorginspectie, Koning Albert II-laan 15, bus 497, 1210 Brussel. - Knelpunten signaleren
Inspecties leggen tekortkomingen, leemten en/of gebreken in de regelgeving bloot. Door die te signaleren kunnen de entiteiten van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verbeteracties ondernemen.
Zorginspectie moedigt de inrichtende machten aan om open te communiceren over haar vaststellingen. Voor alle vragen over de inspecties kunt u contact opnemen met contact.zorginspectie@vlaanderen.be
Wat na de inspectie?
Na een inspectiebezoek ontvangt de geïnspecteerde het ontwerpverslag met de vaststellingen van de inspectie.
- Reactiemogelijkheid
De inrichtende macht krijgt 14 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te reageren. Het inspectieverslag wordt pas definitief nadat de geïnspecteerde de kans heeft gehad om te reageren op eventuele onjuistheden die in het verslag zijn opgenomen. Denk aan feitelijke vergissingen, onduidelijk omschreven vaststellingen of foutieve contactgegevens. - Beslissing door de inspecteur
De inspecteur beoordeelt de reactie en beslist of het ontwerpverslag al dan niet wordt aangepast. Als er geen reactie wordt ingediend of als de reactie niet tot wijzigingen leidt, wordt het ontwerpverslag automatisch het definitieve verslag. - De bevoegde entiteit informeren
Na elke inspectie deelt Zorginspectie haar vaststellingen en eventuele reacties met de bevoegde entiteit van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (zoals Opgroeien, het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap of het Departement Zorg). Die entiteiten volgen de vaststellingen uit het inspectieverslag op en beslissen of er gevolgen zijn voor de verdere erkenning, vergunning of toekenning van subsidies. Het feit dat de inspectie en handhaving gescheiden zijn, noemen we functiescheiding.
Beleidsrapporten
- Ondersteuning van het beleid
Zorginspectie rapporteert niet alleen over individuele voorzieningen, maar neemt ook de taak op zich om, op basis van de inspectievaststellingen, een beeld te schetsen van een sector of een bepaalde problematiek. - Informatie voor de burger
Zorginspectie wil de burger informeren over haar vaststellingen bij inspecties in Vlaamse zorgvoorzieningen. Op die manier levert Zorginspectie een bijdrage aan transparantie over de kwaliteit van de zorg in die voorzieningen.
Hier vindt u de beschikbare beleidsrapporten van de financiële inspectierondes die in bepaalde sectoren al hebben plaatsgevonden.
- Sector(en)
- Armoede-organisatiesEerste lijnGeestelijke GezondheidszorgGehandicaptenzorgJeugdhulpKinderopvangResidentiële ouderenzorgRevalidatieThuiszorgVrijwilligerswerkWelzijnsvoorzieningenWerk-ZorgWoonzorgZiekenhuizen