Zorgaanbod

Nieuw woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf

Op deze pagina vindt u meer informatie over het opstarten van een nieuw erkend woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf.

Voorafgaande vergunning, erkenningskalender en erkenning

Om een woonzorgcentrum of centrum voor kortverblijf type 1 (CVK) te kunnen uitbaten, moet u erkend zijn. Deze erkenning is bovendien een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor financiering. De financiering volgt de evoluties in de erkenning.
U kan enkel een erkenning aanvragen als u over een voorafgaande vergunning beschikt. Indien u een erkenning voor bijkomende capaciteit wenst moet u daarnaast ook over een erkenningskalender beschikken

Opstartproces financiering Vlaamse sociale bescherming

Woonzorgcentra al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf komen, indien ze voldoen aan bepaalde voorwaarden, in aanmerking voor de tegemoetkoming voor zorg gefinancierd vanuit de Vlaamse sociale bescherming, toegekend door het Departement Zorg.

De tegemoetkoming voor zorg, te factureren aan de zorgkas waarbij de bewoner is kwestie is aangesloten, bestaat voor een woonzorgcentrum, al dan niet met een centrum voor kortverblijf, uit:

  • De basistegemoetkoming voor zorg

    Deze wordt bepaald op basis van de zorgzwaarte van de bewoners en het aanwezige personeel in de voorziening. 

  • De tegemoetkoming in de kosten voor incontinentiemateriaal
     
  • De tegemoetkoming voor de opvang van personen in een centrum voor kortverblijf met een bijkomende erkenning voor die bewoners die verblijven in een woonzorgcentrum dat beschikt over een centrum voor kortverblijf met een bijkomende erkenning.  

De communicatie met de zorgkassen gebeurt uitsluitend digitaal via het HCO-nummer van de voorziening. Het HCO-nummer is uniek. Om digitaal te kunnen communiceren met de zorgkassen moet iedere ouderenzorgvoorziening aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Beschikken over geattesteerde software.

    De lijst met geattesteerde softwarepakketten kan u terugvinden op onze website.

  • Een eHealth-certificaat op RIZIV-nummer

    Op de website van het Departement Zorg kan u nagaan welke stappen u moet ondernemen om een eHealth-certificaat aan te vragen voor uw voorziening. Vooraleer een eHealth-certificaat te kunnen aanvragen, moet elke voorziening de gegevens van een contactpersoon of beheerder voor eHealth doorsturen naar het Departement Zorg. Enkel na vervulling van die voorwaarde kan u een eHealth-certificaat aanvragen.

  • Verklaring Circle of Trust (COT)

    Iedere voorziening moet voldoen aan een aantal voorwaarden inzake informatieveiligheid en gegevensbescherming alvorens te kunnen communiceren met de zorgkassen via het digitaal platform VSB. Deze voorwaarden zijn opgenomen in een 'Circle of Trust (COT) verklaring op eer'. Meer informatie vindt u op onze website. Deze verklaring dient u op eer in de dienen via het e-loket van het Departement Zorg. Meer informatie over het e-loket vindt u op onze website.

Wanneer aan de bovenstaande randvoorwaarden is voldaan, kan uw voorziening digitaal opnameberichten, indicatiestellingen en facturen versturen naar de zorgkassen. Meer informatie over het digitale opname- en facturatieproces vindt u op deze pagina. Na de erkenning van uw voorziening ontvangt u van het Departement Zorg een ‘welkomstbrief’ waarin het RIZIV-nummer en het HCO-nummer meegedeeld worden. Daarnaast kan u in deze brief de belangrijkste zaken terugvinden omtrent facturatie en de basistegemoetkoming voor zorg.  

eCalcura

eCalcura is de toepassing die de basistegemoetkoming voor zorg en de financiële tegemoetkoming voor ‘vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan’ bepaalt op basis van de gegevens die de voorzieningen meedelen voor de referentieperiode. Een standaard referentieperiode loopt steeds van 1 juli 20xx tot en met 30 juni 20xx+1. Op basis van die gegevens wordt de basistegemoetkoming voor zorg en de ‘vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan’ voor het jaar 20xx+2 berekend. De toepassing is ingebed in het e-loket van het Departement Zorg.

U dient in het e-loket volgende zaken in orde brengen:

  • “Mijn organisatie”:
    • De contactpersonen instellen per thema (waaronder eCalcura).
    • De organisatie- en bankgegevens controleren en indien nodig aanvullen.
  • Onder de tegel “eCalcura” de “certificaten” aanvullen (indien van toepassing). Verklaren dat u aan de voorwaarden van volgende attesten voldoet:
    • Attest sociale akkoorden: u verklaart dat uw voorziening de sociale akkoorden naleeft;
    • Attest eindeloopbaan: u verklaart dat uw voorziening de regelgeving eindeloopbaan naleeft;

De berekening van de eerste basistegemoetkoming voor zorg kan pas gebeuren als u verklaart dat u aan de voorwaarden van beide attesten voldoet.

Er kan extra financiering verkregen worden binnen de basistegemoetkoming voor zorg wanneer u ook volgende certificaten in orde brengt:

  • Attest nosocomiaal: u verklaart dat uw voorziening producten en materiaal ter voorkoming van nosocomiale ziekten ter beschikking stelt en gebruikt;
  • Attest functie dementie: u verklaart dat uw voorziening beschikt over een intentieverklaring waarin het beleid rond dementie en de opleiding van het personeel beschreven is en dat die intentieverklaring verspreid is naar de bewoners en personeel;
  • Attest palliatieve functie: u verklaart dat uw voorziening beschikt over een intentieverklaring waarin het beleid rond palliatieve zorg en de opleiding van het personeel is beschreven, dat die intentieverklaring verspreid is naar de bewoners en personeel en dat u binnen de zes maanden na erkenning een overeenkomst sluit die minstens voorziet in een periodiek overleg met een regionale vereniging die zich met vroegtijdige zorgplanning, de palliatieve verzorging en levenseindezorg bezighoudt en dat er een verantwoordelijke is aangesteld die een specifieke opleiding heeft gevolgd

    Voor bovenstaande dient u steeds de intentieverklaring als bijlage te uploaden in het e-loket.

U vult de personeelsgegevens en prestaties per kwartaal in voor de referentieperiode. In de gebruikershandleiding van eCalcura staat gedetailleerd beschreven hoe en waar u de verschillende gegevens kan invullen.

Berekening basistegemoetkoming voor zorg voor een nieuw woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf

Voor een nieuw woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf geldt een afwijkende referentieperiode. De basistegemoetkoming voor zorg zal voor uw voorziening als volgt berekend worden volgens artikel 486, §1 en §5 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.

Bij de start van de erkenning zijn er nog geen gegevens beschikbaar op basis waarvan een basistegemoetkoming voor zorg (BTZ) kan berekend worden. Daarom geldt het volgende:

  • De 1ste drie kwartalen (vanaf start erkenning): startbedrag 22,77 euro
    • Zodra de gegevens voor deze kwartalen in eCalcura zijn meegedeeld zal de BTZ berekend worden (financiële regularisatie)
    • Het startbedrag moet gecrediteerd worden en de BTZ kan gefactureerd worden aan de zorgkassen.
  • Vanaf 4e kwartaal berekening op basis van:
    • Het 2de kwartaal volgend op de start van de erkenning dient als referentieperiode.
    • Dit blijft geldig tot en met 31 december volgend op de gebruikte referentieperiode (20xx+1).
  •  Voor de berekening voor facturatiejaar 20xx+2 is de referentieperiode afhankelijk van de erkenningsdatum.

Het Departement Zorg bezorgt u een overzicht van bovenstaande termijnen, specifiek voor uw voorziening, in de ‘welkomstbrief’ die u ontvangt na de erkenning van uw voorziening.

Deze berekeningen worden steeds aan de voorzieningen gecommuniceerd via het luik eCalcura in het e-loket.

Meer informatie over eCalcura kan u vinden op onze webpagina ‘eCalcura’.

Financieringsnormen:

Belangrijk hierbij is dat een woonzorgcentrum al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf voldoet aan de financieringsnormen om deze financiering vanuit de overheid te ontvangen. Deze kan u nalezen in het Besluit van 30 november 2018  van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming vanaf artikel 428 tot en met artikel 432

Overige subsidies vanuit het Departement Zorg

Woonzorgcentra komen, indien ze voldoen aan bepaalde voorwaarden, in aanmerking voor volgende subsidies, toegekend door het Departement Zorg:

  • Infrastructuurforfait : nieuwe en vernieuwde woonzorgcentra en centra voor kortverblijf komen in aanmerking voor een infrastructuurforfait van 6,07 euro per dag voor 2024 (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd), per woongelegenheid. Hiermee wil de Vlaamse Regering de verhoging van de dagprijs van een kamer in een woonzorgcentrum of een centrum voor kortverblijf na een infrastructuurinvestering beperken;
  • Subsidie voor woonzorgcentra met een bijzondere erkenning voor de opvang van personen met jongdementie;
  • Subsidie  voor woonzorgcentra die nog personeelsleden tewerkstellen met een voormalig gesco- of DAC-statuut.
  • Volgende tegemoetkomingen naar aanleiding van met de sector afgesloten sociale akkoorden:
    • Tegemoetkoming voor de maatregel vrijstelling arbeidsprestaties en eindeloopbaan
    • Betaling van de IFIC-meerkost
    • BBT/BBK premie (beroepstitels en beroepsbekwaamheden)
    • Syndicale premie;

•    Subsidies voor ad-hoc-projecten gerelateerd aan de werking van woonzorgcentra.

Aanvragen dagprijs

Sinds 1 september 2024 is de reglementering over de prijszetting en/of verhoging van dagprijzen en prijzen van supplementen gewijzigd. Prijsaanvragen die worden ingediend vanaf 1 september 2024 (datum van ontvangst) zullen dus volgens de nieuwe beoordelingscriteria worden behandeld.  

Alle nieuwe voorzieningen (dit zijn voorzieningen die voor het eerst starten met de uitbating = eerste erkenning) dienen sinds 1 september 2024 ook een prijsaanvraag bij het Departement Zorg in te dienen en een goedkeuring te verkrijgen vooraleer ze een dagprijs kunnen toepassen.  

Meer informatie met betrekking tot het aanvragen van een dagprijs vindt u op deze pagina.

Komt uw nieuwe woonzorgcentrum in aanmerking voor het infrastructuurforfait? Dan moet u voor het woonzorgcentrum of het centrum voor kortverblijf type 1 uiterlijk vier maanden vóór de startdatum van de infrastructuursubsidies, of wanneer het maximale subsidiebedrag wordt verrekend op de maandelijkse bewonersfactuur, een dagprijsaanvraag indienen bij de prijzendienst. Meer informatie met betrekking tot het aanvragen van een dagprijs in het kader van het infrastructuurforfait vindt u hier. 

Sector(en)
Woonzorg