Woonzorgcentra al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf komen, indien ze voldoen aan bepaalde voorwaarden, in aanmerking voor de tegemoetkoming voor zorg gefinancierd vanuit de Vlaamse sociale bescherming, toegekend door het Departement Zorg.
De tegemoetkoming voor zorg, te factureren aan de zorgkas waarbij de bewoner is kwestie is aangesloten, bestaat voor een woonzorgcentrum, al dan niet met een centrum voor kortverblijf, uit:
De communicatie met de zorgkassen gebeurt uitsluitend digitaal via het HCO-nummer van de voorziening. Het HCO-nummer is uniek. Om digitaal te kunnen communiceren met de zorgkassen moet iedere ouderenzorgvoorziening aan de volgende voorwaarden voldoen:
Beschikken over geattesteerde software.
De lijst met geattesteerde softwarepakketten kan u terugvinden op onze website.
Een eHealth-certificaat op RIZIV-nummer
Op de website van het Departement Zorg kan u nagaan welke stappen u moet ondernemen om een eHealth-certificaat aan te vragen voor uw voorziening. Vooraleer een eHealth-certificaat te kunnen aanvragen, moet elke voorziening de gegevens van een contactpersoon of beheerder voor eHealth doorsturen naar het Departement Zorg. Enkel na vervulling van die voorwaarde kan u een eHealth-certificaat aanvragen.
Verklaring Circle of Trust (COT)
Iedere voorziening moet voldoen aan een aantal voorwaarden inzake informatieveiligheid en gegevensbescherming alvorens te kunnen communiceren met de zorgkassen via het digitaal platform VSB. Deze voorwaarden zijn opgenomen in een 'Circle of Trust (COT) verklaring op eer'. Meer informatie vindt u op onze website. Deze verklaring dient u op eer in de dienen via het e-loket van het Departement Zorg. Meer informatie over het e-loket vindt u op onze website.
Wanneer aan de bovenstaande randvoorwaarden is voldaan, kan uw voorziening digitaal opnameberichten, indicatiestellingen en facturen versturen naar de zorgkassen. Meer informatie over het digitale opname- en facturatieproces vindt u op deze pagina. Na de erkenning van uw voorziening ontvangt u van het Departement Zorg een ‘welkomstbrief’ waarin het RIZIV-nummer en het HCO-nummer meegedeeld worden. Daarnaast kan u in deze brief de belangrijkste zaken terugvinden omtrent facturatie en de basistegemoetkoming voor zorg.
eCalcura
eCalcura is de toepassing die de basistegemoetkoming voor zorg en de financiële tegemoetkoming voor ‘vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan’ bepaalt op basis van de gegevens die de voorzieningen meedelen voor de referentieperiode. Een standaard referentieperiode loopt steeds van 1 juli 20xx tot en met 30 juni 20xx+1. Op basis van die gegevens wordt de basistegemoetkoming voor zorg en de ‘vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan’ voor het jaar 20xx+2 berekend. De toepassing is ingebed in het e-loket van het Departement Zorg.
U dient in het e-loket volgende zaken in orde brengen:
- “Mijn organisatie”:
- De contactpersonen instellen per thema (waaronder eCalcura).
- De organisatie- en bankgegevens controleren en indien nodig aanvullen.
- Onder de tegel “eCalcura” de “certificaten” aanvullen (indien van toepassing). Verklaren dat u aan de voorwaarden van volgende attesten voldoet:
- Attest sociale akkoorden: u verklaart dat uw voorziening de sociale akkoorden naleeft;
- Attest eindeloopbaan: u verklaart dat uw voorziening de regelgeving eindeloopbaan naleeft;
De berekening van de eerste basistegemoetkoming voor zorg kan pas gebeuren als u verklaart dat u aan de voorwaarden van beide attesten voldoet.
Er kan extra financiering verkregen worden binnen de basistegemoetkoming voor zorg wanneer u ook volgende certificaten in orde brengt:
- Attest nosocomiaal: u verklaart dat uw voorziening producten en materiaal ter voorkoming van nosocomiale ziekten ter beschikking stelt en gebruikt;
- Attest functie dementie: u verklaart dat uw voorziening beschikt over een intentieverklaring waarin het beleid rond dementie en de opleiding van het personeel beschreven is en dat die intentieverklaring verspreid is naar de bewoners en personeel;
Attest palliatieve functie: u verklaart dat uw voorziening beschikt over een intentieverklaring waarin het beleid rond palliatieve zorg en de opleiding van het personeel is beschreven, dat die intentieverklaring verspreid is naar de bewoners en personeel en dat u binnen de zes maanden na erkenning een overeenkomst sluit die minstens voorziet in een periodiek overleg met een regionale vereniging die zich met vroegtijdige zorgplanning, de palliatieve verzorging en levenseindezorg bezighoudt en dat er een verantwoordelijke is aangesteld die een specifieke opleiding heeft gevolgd
Voor bovenstaande dient u steeds de intentieverklaring als bijlage te uploaden in het e-loket.
U vult de personeelsgegevens en prestaties per kwartaal in voor de referentieperiode. In de gebruikershandleiding van eCalcura staat gedetailleerd beschreven hoe en waar u de verschillende gegevens kan invullen.
Berekening basistegemoetkoming voor zorg voor een nieuw woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf
Voor een nieuw woonzorgcentrum, al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf geldt een afwijkende referentieperiode. De basistegemoetkoming voor zorg zal voor uw voorziening als volgt berekend worden volgens artikel 486, §1 en §5 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
Bij de start van de erkenning zijn er nog geen gegevens beschikbaar op basis waarvan een basistegemoetkoming voor zorg (BTZ) kan berekend worden. Daarom geldt het volgende:
- De 1ste drie kwartalen (vanaf start erkenning): startbedrag 22,77 euro
- Zodra de gegevens voor deze kwartalen in eCalcura zijn meegedeeld zal de BTZ berekend worden (financiële regularisatie)
- Het startbedrag moet gecrediteerd worden en de BTZ kan gefactureerd worden aan de zorgkassen.
- Vanaf 4e kwartaal berekening op basis van:
- Het 2de kwartaal volgend op de start van de erkenning dient als referentieperiode.
- Dit blijft geldig tot en met 31 december volgend op de gebruikte referentieperiode (20xx+1).
- Voor de berekening voor facturatiejaar 20xx+2 is de referentieperiode afhankelijk van de erkenningsdatum.
Het Departement Zorg bezorgt u een overzicht van bovenstaande termijnen, specifiek voor uw voorziening, in de ‘welkomstbrief’ die u ontvangt na de erkenning van uw voorziening.
Deze berekeningen worden steeds aan de voorzieningen gecommuniceerd via het luik eCalcura in het e-loket.
Meer informatie over eCalcura kan u vinden op onze webpagina ‘eCalcura’.
Financieringsnormen:
Belangrijk hierbij is dat een woonzorgcentrum al dan niet met bijhorend centrum voor kortverblijf voldoet aan de financieringsnormen om deze financiering vanuit de overheid te ontvangen. Deze kan u nalezen in het Besluit van 30 november 2018 van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming vanaf artikel 428 tot en met artikel 432.