Duurzame mobiliteit
Een gezonde mobiliteit is een mobiliteit waar de privéwagen niet meer centraal staat zoals de laatste decennia het geval was.
Deze zorgt namelijk o.a. voor luchtvervuiling, geluidshinder, massale inname van publieke ruimte en een gebrek aan lichaamsbeweging of sedentair gedrag.
We hebben een modal shift nodig volgens het STOP-principe waar de meeste nadruk ligt op actieve verplaatsingen te voet of per fiets en op het openbaar vervoer. Enkel voor de rest-kilometers kan eventueel nog een wagen gebruikt worden, maar dit is dan het liefst een elektrische deelwagen. De opbouw van 15-minutensteden (-dorpen) met een duurzaam parkeerbeleid kan onze gezondheid weer vooropstellen. We streven naar woonkernen waarin mensen terug belangrijker zijn dan koning auto, en dit ten voordele van onze gezondheid.
Een gezonde mobiliteit is een mobiliteit waar de privéwagen niet meer centraal staat zoals de laatste decennia het geval was.
Wat is het STOP-principe?
Eerst stappen, dan trappen (= per fiets), daarna het openbaar vervoer nemen en pas als laatste keuze een personenwagen gebruiken.
Leve de voetganger en de fietser dus!
Leve de voetganger en de fietser dus!
Ondertussen bestaan er al enkele varianten op het STOP-principe, zoals het STOEP-principe of het STOMP-principe. Departement Zorg blijft houden aan het woord STOP-principe, maar heeft elektrische wagens en deelwagens ook mee opgenomen in de uitwerking van het STOP-principe. We verwijzen hiervoor naar de figuur “De plaats van elektrische wagens én deelwagens in een gezond en duurzaam mobiliteitsbeleid.”
De koepelvereniging “Netwerk Duurzame Mobiliteit“ brengt mensen en organisaties samen die streven naar een maatschappelijke transitie richting duurzame mobiliteit. Samen zetten ze duurzame mobiliteit bovenaan de maatschappelijke agenda en werken ze aan innovatieve mobiliteitsprojecten op mensenmaat.